Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värma garaget  (läst 1817 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frösen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värma garaget
« skrivet: 02 november 2015, 23:06:45 »
Jag har ett garage på ca 120 kvm med 4,5 m takhöjd. I golvet finns vatten slingor ingjutna som inte är kopplade till något idag så jag tänkte köra en luft vatten värmepump som underhålls värme, sisådär 8-12 grader. När jag är där och jobbar så finns en varmluftspanna att ta till.
Jag har pratat med flera installatörer som alla förkastar mina idéer om att köpa en begagnad pump och att dom ska installera. Dom vill endast sälja sina grejer, offerterna ligger på 60-80000:- vilket är över min budget med råge.
Så då tänkte jag göra ett försök att få ihop det själv, men kunskapen om det hela är begränsad, så man får väl lära sig. Jag har läst på litegrann och Om man fattat rätt så behövs en värmeväxlare mellan pump och slingor, och eventuellt nåt shunt system.
Jag är mucket tacksam om någon kan hjälpa mig med tips om dimensionering och tips om hur det ska ihop.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värma garaget
« Svar #1 skrivet: 02 november 2015, 23:13:45 »
Titta på Daikin EDLQ07. En kompakt luft/vatten perfekt för ditt driftsfall.

Häls
Daikin

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värma garaget
« Svar #2 skrivet: 03 november 2015, 06:51:42 »
Tex CTC EcoAir har hela kompressordelen inbyggd i utedelen. Allt som behövs är vattenanslutning och strömkabel från innedelen. Innedelen EcoEl är en tank och och har styrning till värmepumpen. Finns även separata styrenheter men de är sannolikt inte så vanliga på begagnatmarknaden.
En sådan anläggning borde man kunna installera själv utan att bryta mot några regler.
« Senast ändrad: 03 november 2015, 06:54:56 av GabrielH »
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Värma garaget
« Svar #3 skrivet: 03 november 2015, 10:56:28 »
Börja gärna med att ta fram en energiberäkning på garaget. Går att göra själv med hjälp av www.energiberakning.se och kunskap om byggnadens konstruktion och isolering. Man får mäta upp och höfta en del men det ger en bra uppfattning om effekt- och energibehovet. Beror också en del på var i landet det ligger etc. Därefter är det lättare att välja lämplig storlek på värmepumpen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Värma garaget
« Svar #4 skrivet: 03 november 2015, 19:35:42 »
Med den volymen du har på garaget så behöver du nog närmare 15kW för att hålla inomhustempen på 15°C

Då har jag räknat med platta på mark,kallvind samt att du har en port på 18m² (4*4,5m) men inga fönster i övrigt så skall man vara ärlig behövs nog kanske ytterligare någon kW på pumpen.
Gör energiberäkningen först som Josth skriver så ser du hur mycket konstruktionen kräver.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!