Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elinkoppling utedel SC1332  (läst 2370 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ksm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Elinkoppling utedel SC1332
« skrivet: 24 mars 2012, 19:17:28 »
Jag tänkte koppla in elen till utedelen pÃ¥ min SC3032 , men hur ska allt fÃ¥ plats under skyddskÃ¥pan? Jag antar att det borde vara sÃ¥ att man ansluter resp. kontakt (stor + liten) och ansluter jorden till motsvarande pÃ¥ plinten.  Men jag kan inte inse hur det ska fÃ¥ plats under skyddskÃ¥pan, det blir dj-ligt  trÃ¥ngt. Är det meningen att man ska ta bort den befintliga stora kontakten med plintanslutningar och kapa inkommande kabel och ansluta resp. ledare till plinten ? Det blir en del extra jobb och medför en (liten) risk att koppla fel om man har otur. Även om det skulle gÃ¥ att trycka ihop kablar och kontakter sÃ¥ är det trÃ¥ngt vid urtaget till skyddskÃ¥pan som jag förmodar att man ska lÃ¥ta kablarna löpa i. Hittade en bild i en annan trÃ¥d: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43721.0 som visar hur det ser ut.

Enl. manualen ska man ansluta den stora snabbkopplingen och fästa den grova inkommande kabeln i kabelklämman, men det blir alldeles för trÃ¥ngt med kontakter och kablar under skyddskÃ¥pan. Hur har ni andra gjort  ?

Utloggad Trixter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elinkoppling utedel SC1332
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2012, 10:58:36 »
Jag fick också väldigt trångt men jag knölade ihop allt och sedan tätade jag luckan med silikon. Kanske inte så jättesnyggt men det fungerade! :)

Utloggad elskling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elinkoppling utedel SC1332
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2012, 18:21:21 »
Jag struntade i kabelklämman till slut, fanns inte en rimlig chans att få ihop det utan att göra sönder nåt kändes det som och jag va inte sugen på att skarva kablar.
Sen så tyckte jag att det va rätt tätt och fint runt om så behövde inte silicona.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!