Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ansluta el till ytterdelen pÃ¥ SC3032  (läst 3837 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad david l

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Ansluta el till ytterdelen på SC3032
« skrivet: 11 oktober 2011, 16:19:50 »
Jag håller på att installera en SC3032 men jag vill ta bort sladden med stickkontakten och göra en fast installation på ytterdelen. Om jag fattar saken rätt ska jag ta bort sladden på innerdelen och ansluta nätet till L och N på plinten på ytterdelen plus naturligtvis jorden. Jag är medveten om att detta saboterar CE märkningen. Blir det några problem att göra så?

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Ansluta el till ytterdelen på SC3032
« Svar #1 skrivet: 11 oktober 2011, 16:42:33 »
Visst kan du ta bort kontakten och göra en fast installation om du vill (anlita behörig elektriker eftersom det rör sig om nydragning)
MEN
jag tror INTE att du kan koppla matningen direkt till utedelen.
Det är mer än ström som går går från inne del till ute del såsom data kommunikation och om styrelektroniken i inne delen matas bakvägen är det inte säkert denna kommunikation fungerar.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad david l

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Ansluta el till ytterdelen på SC3032
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2011, 17:05:06 »
Mellan inner och ytterdelarna går en fyrledarkabel med linje, nolla , jord och vad jag antar är en ledare för styrsignal. Kabeln är i vardera änden ansluten till plintar med L,N,S och separat jord.

Anledningen till att jag frågar är att jag vill vara minst 100% säker innan jag kopplar.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Ansluta el till ytterdelen på SC3032
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2011, 19:10:42 »
Har för mig att det är Torbjörn_Forsman på forumet som tittat lite på kommunikationen (osäker på om det var en zibro men var det en annan Midea pump är det sak samma)
Och på den var det inte bara signalkabeln utan även en av de andra tåtarna som var inblandad (nollan?)

Varför vill du inte ha matningen till innedelen?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ansluta el till ytterdelen på SC3032
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2011, 11:45:50 »
Genom att mata direkt till ytterdelen först saboterar man främst en del av EMC/avstörningsskyddet som sitter efter stickproppen i innerdelen. Med stickpropp är det också enklare att sätta dit en energimätare samt dra ur stickproppen inomhus när inte aggregatet ska användas under en tid och bara står och drar stand-by effekt mellan ca 8-115 W, beroende på utetemp. Fast ibland blir det längre kabeldragning för att nå innerdelen med en egen grupp/säkring och uttag.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad david l

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Ansluta el till ytterdelen på SC3032
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2011, 14:00:59 »
Tack för ett bra svar. Att tappa en del av avstörningen kan jag leva med, troligen är det dessutom så att avstörningens huvuduppgift är att störa av kabeln mellan inne och utedel. Strömförbrukningen ligger ju huvudsakligen i utedelen. Att jag inte kan ansluta en energimätare tar jag lätt på. Eftersom matningen till utedelen ligger på en separat säkring är det inga problem att göra pumpen strömlös när den inte används.

Jag har en gammal yrkesskada från min tid som elektriker, utrustning som sitter fast ska också ha fast matning. Dessutom känns det logiskt att matningen går till den enhet som har störst förbrukning.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ansluta el till ytterdelen på SC3032
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2011, 16:07:09 »
Sitter en avstörning i utedelen efter plinten samt en till vid anslutningskabeln för stickproppen i innerdelen för att EMC-störningar från aggregatet inte ska läcka ut i elnätet och störa andra förbrukare etc. Eftersom el-effekten inte är väldigt stor och om det inte är problem med förimpedansen, kortslutningsströmmen och långa kablar ser jag inget hinder att dra in elmatning tillsammans med rören och mellankabeln, bara det ligger fast förankrat. Fast installation i detta fall är egentligen att klippa stickproppen och koppla in i fast anslutningsdosa med dragavlastning.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ettot

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Ansluta el till ytterdelen på SC3032
« Svar #7 skrivet: 30 oktober 2011, 11:23:43 »
Hej

Hur gjorde du? Kopplade du via Utedelen?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!