Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimering av avfostning pÃ¥ Sfinx  (läst 1480 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Optimering av avfostning på Sfinx
« skrivet: 19 oktober 2013, 08:08:51 »
Jag har en liten (6kW?) Sfinx och har haft problem med nerisning förra vintern. Nu är det fixat med extern termostat och två fasta motstånd som lurar styrningen att avfrosta även om acctankens temperatur ligger nära målvärdet i displayen. "2 fasta motstånd, 3300ohm=54c och ett på 12000ohm=20c som då ersätter ordinarie givare i tanken. Den har ett växlande relä som då växlar att ge pumpen antingen 12000ohm (start) eller 3300ohm (stopp) " och termostat: http://www.clasohlson.com/se/Anliggningstermostat/36-2072
Så nu kan jag försöka optimera när den avfrostar, det kunde jag inte förut.

Tidigare har jag fått dessa inställningar från Sfinx för att få bort nedisningsproblemet (men det hjälpte inte) och jag antar att dom inte är optimala för att få bra COP:
C8=+5 
b4=1
d3=2
d4=15 

Någon som har tips på andra värden för bättre COP, eller på en vettig metod att använda för att hitta bra inställningar?

En sak till förresten, kan inte värmepumpforum göra en egen avdelning för Sfinx under luft-vatten, istället för att dom ligger under "övriga"?
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!