Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1100 timmar 5400 starter energioptimering a la Nibe??  (läst 8568 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: 1100 timmar 5400 starter energioptimering a la Nibe??
« Svar #15 skrivet: 19 januari 2007, 22:16:35 »
Men detta är inte tillverkarens fel... Det är inte Santa Marias fel om det du kryddar smakar dÃ¥ligt, det är den som kryddar som gör fel,  Fattar du???
Visst, men det är ändå Santa Maria som kommer att se löjliga ut, vanligt folk ser bara en produkt som inte fungerar, och för det mesta är det namnet på burken dom skyller på

Så när såsen blir för salt är det då saltets fel??? skärp er eller håller ni så låg nivå att ni inte inser att en fabrik som producerar maskiner inte kan stå för felaktigt användande eller missbruk... vilket jag tycker det är när yrkesmän installerar precis hur som helst...

Jag förväntas som yrkesman kunna det jag ska och gör jag fel STÅR JAG FÖR DET... Hoppas fler gör så.
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: 1100 timmar 5400 starter energioptimering a la Nibe??
« Svar #16 skrivet: 20 januari 2007, 14:42:55 »
Tyvärr är det så att alltför många väljer det billigaste alternativet.
Det är vi nog ense om.

Av den anledningen är det ju enormt frestande att snålräkna på VP och borra...
det är ju ofta lägsta pris som avgör.

Tydligast blir nog det här om man  tar in 5 priser, hur mÃ¥nga väljer det DYRASTE alternativet dÃ¥.


En seriös livstidskostnad skulle kanske kunna hjälpa till ,men många känner sig nog så pressade att det ändå blir ett billigt alternativ som väljs...

Nu pratar jag om SERIÖSA installatörer, sen kan man komma in på skojarna. För såna finns alltid på heta marknader. Där torde det va ännu svårare ( kör med överdrifter och direkta lögner).

Man jag hoppas och tror att det här forumet gör en bra insats. Dom som tittar runt här innan köp kan skapa sig en egen uppfattning, ställa några adekvata frågor till dom presumtiva leverantörerna.

Att bara fråga, vad ska just jag ha rakt ut i luften till några offertgivare ger inga bra svar.
Det enda som skulle kunna lösa det här är nog att beställaren själv kunde speca vad han/hon vill ha.
Då först kan man eventuellt jämföra offerterna.

Även dÃ¥ kan det bli svÃ¥rt att "nolla" offerterna (göra dom jämförbara). 
Tex olika tillverkare har olika uteffekter på sina maskiner och använder olika variabler i sina kalkyler.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: 1100 timmar 5400 starter energioptimering a la Nibe??
« Svar #17 skrivet: 20 januari 2007, 23:36:11 »
vi kan ju dela upp problemet lite om vi vill.

1 det finns oseriösa som med flit räkknar snålt
2 det finns dom som enbart går på husägarens uppgifter o inte ställer motfrågor, eller gör hembesök, föratt ta reda på om husägarens siffror kommer att stämma med hans nya levnadsvanor
3 det finns dom som kör efter beräkningsprogranen o inte har egna erfarenheter o vet ifall programet är tillförligligt i praktiken (dom hanterar inte programet/ förtår inte all info som kommer ur programet
4 man gör allt rätt, förutom att informera kunden om att deras alternativ är det bästa , förutsatt att elpriset inte stiger & att man inte iframtiden kommer att köra med ett varierande pris efter när det finns on om el, räknat i timmar & minuter.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: 1100 timmar 5400 starter energioptimering a la Nibe??
« Svar #18 skrivet: 21 januari 2007, 08:35:28 »
Och nu ett litet kontroversiellt utalande:

Finns det inget ansvar hos kunden alls??

Ska man trots att man inte kan något bara handla nått som ändå kostar över 100000 kr bara så där??
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: 1100 timmar 5400 starter energioptimering a la Nibe??
« Svar #19 skrivet: 21 januari 2007, 11:39:33 »
Digital
Jag tycker inte det är kontroversiellt, helt ok påstående.
Du har rätt så fort man köper något så ligger det i ens eget intresse att det blir bra!

Jag antydde... efter att presumtiva kunder härjat här en del. Kan dom själva på ett bättre sätt bedöma vad som kan va rimligt och jämföra offerterna på ett bättre sätt.

Men tyvärr är det så att dom flesta är väldigt "novisa" när det gäller värmen i sitt hus!
Man ser exempel på såna man är säker på borde ha järnkoll, men kan det va så att dom inte tror inte att det behövs.

Där kunde installatören göra en insats, men dom vill ju beskriva en vp anläggning i så bra dager som möjligt!?

Då säger man väl ungefär så här:
Det här kommer att funka lika bra och underhållsfritt som era tidigare el-element!!!! Helt underhållsfritt ni behöver aldrig ens tänka på grejorna än mindre titta till dom!
Skulle han säga att det här måste trimmas och skruvas på under lång tid, för optimal drift. Då skulle nog många tveka!!
Det första tror ju den stackars kunden på, det är ju "experten" som yttrat detta.... det får till följd att inget rörs inget kollas eller skrivs upp.

Följden blir att det funkar men långt ifrån optimalt!


Edit stavning
« Senast ändrad: 21 januari 2007, 13:32:13 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 1100 timmar 5400 starter energioptimering a la Nibe??
« Svar #20 skrivet: 21 januari 2007, 11:42:05 »
Jo ett visst mått av ansvar har nog kunden själv, MEN det är ju för att man inte kan/förstår sig på värmesystem och VP som man vänder sig till en "expert"!
Hade man förstått och kunnat så hade ju det inte funnits några installatörer utan bara VP-försäljare och alla hade installerat själv. Så att som vp-installatör kräva att kunden måste kunna själv är ju som att be om att bli av med jobbet?
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: 1100 timmar 5400 starter energioptimering a la Nibe??
« Svar #21 skrivet: 21 januari 2007, 12:22:32 »
Jag tror att många kunder inte törs fråga. det är nog mycke (det mästa) dom inte förstår av vad som står i offerten & man törs inte fråga vad allt betyder.

det är som att köpa en bil utan att ens sett den på papper. bar får mass priset & fakta om utväxlingsförhålande på alla växlar. (lite förvånad man skule bli när man sedan väljer den billigaste & märkar att hela familjen + hunden inte får plats i en Ford KA....
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: 1100 timmar 5400 starter energioptimering a la Nibe??
« Svar #22 skrivet: 21 januari 2007, 12:24:47 »
borde inte trpden flyttas?
detta är ju knapast ett Nibe relaterat problem & andra vom inte läsar alla tråden kanske vill ta del av diskutionen
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad dream

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1100 timmar 5400 starter energioptimering a la Nibe??
« Svar #23 skrivet: 21 januari 2007, 12:43:56 »

Man jag hoppas och tror att det här forumet gör en bra insats. Dom som tittar runt här innan köp kan skapa sig en egen uppfattning, ställa några adekvata frågor till dom presumtiva leverantörerna.

Att bara fråga, vad ska just jag ha rakt ut i luften till några offertgivare ger inga bra svar.
Det enda som skulle kunna lösa det här är nog att beställaren själv kunde speca vad han/hon vill ha.
Då först kan man eventuellt jämföra offerterna.


Jag tillbringade ett halvår här innan min offertsväng och bara läste gamla och nya trådar. Jag insåg ganska snabbt att man var tvungen att lära sig ämnet. Jag specade vad det var jag ville ha men trots detta så var det förvånande nog två av fem som inte uppfyllde mina krav utan kröp och offererade för liten pump och för dålig borra.
Jag ringde upp en av dem och frågade varför han hade offererat för liten pump, då hade han redan priset klart för det
som jag egentligen skulle ha.
Det är sjukt man vänder sig till expertis för att få hjälp och inte för att man själv ska behöva kunna ämnet lika bra som den jobbar med det varje dag. Klart att man som kund har ansvar för sina köp men jag menar rena bluffförsök blir man ju trött på.

IVT PremiumLine X15 med separat VVB 300 l, borra 200 meter.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: 1100 timmar 5400 starter energioptimering a la Nibe??
« Svar #24 skrivet: 21 januari 2007, 13:12:57 »
I den optimala världen så skulle man få exakt det man egentligen skulle behöva och bara betala så lite som möjligt..

Det jag blir lite förvånad över är att de som köper en sak inte kontrollerar alls vad han köper, men de kunder som gör så kanske även köper en platt tv för 8000kr och tror att den är lika bra som den för 20000...

Fast köper man ett värmesystem så är det ju en så mycket viktigare sak än en tv tex, det går ju inte ens att bo i huset utan värme.

Jag tycker såklart att det är rent ut sagt för bedrövligt att en kund SKA behöva förkovra sej djupt i allt man ska köpa det borde kunna bli rätt ändå..

Tyvärr så gäller det att ta reda på så mycket man kan om allt man ska köpa annars blir man fett lurad.

Det finns ju till och med light yoghurt med himla massa socker i.. Ja tyvärr lurad där med..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad dream

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1100 timmar 5400 starter energioptimering a la Nibe??
« Svar #25 skrivet: 21 januari 2007, 18:17:27 »
Jag tror att många kunder inte törs fråga. det är nog mycke (det mästa) dom inte förstår av vad som står i offerten & man törs inte fråga vad allt betyder.

det är som att köpa en bil utan att ens sett den på papper. bar får mass priset & fakta om utväxlingsförhålande på alla växlar. (lite förvånad man skule bli när man sedan väljer den billigaste & märkar att hela familjen + hunden inte får plats i en Ford KA....

Jag gillar din jämförelse med bilar. När jag tänker på vissa värmepumpsinstallatörer så kommer jag osökt att tänka på
begagnatbil-försäljare.
IVT PremiumLine X15 med separat VVB 300 l, borra 200 meter.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: 1100 timmar 5400 starter energioptimering a la Nibe??
« Svar #26 skrivet: 24 mars 2007, 21:06:34 »
Jaha då var den uppe i över 10000 starter och fortfarande 3 månader tills det gått ett år.....
Väntar bara på samtal om att "vi har nu MS-larm" på pumpen.
Sämsta intrimmningen jag sett..
Mest kyla men lite värme också

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!