Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp! Uppvärmning av lägenhet, direktverkande el.  (läst 5435 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

E1

  • Gäst
E1
Hjälp! Uppvärmning av lägenhet, direktverkande el.
« skrivet: 16 oktober 2011, 22:29:40 »
Detta kanske är helt fel forum, men jag har letat runt en del på internet och blev tipsad om att om några har bra svar så är det här.

SÃ¥ till problemet:

Bor i en liten lägenhet, 40 m2, minitvåa, öppen. Lågt i tak, ca 2,2m. Fönster mot gatan samt dubbeldörr mot gatan. Väldigt gammal hus, sten och tegelväggar.
Bottenvåning.

Naturligtvis har jag oljefyllda elelement men pga husets ålder så är fönsterlisterna extremt dåligt isolerade vilket medför köldras (elementena är två till antalet och sitter under fönstrena). Dessutom innebär den låga takhöjden att luften snabbt blir syrefattig = man måste ha lite ventilation på natten.
Det här ger naturligtvis en extremt dålig ekonomi. Dessutom blir ju väggarna aldrig uppvärmda (gråsten och tegel, nästan en meter tjocka) så en hel del av krämen från elementen försvinner ju in där.

Jag har sökt efter någon värmepumpsliknande lösning utan framgång. Vid dörren kan jag utan problem ha "inneelementet" men ytterdelen blir omöjlig pga att jag bor på bottenvåning.

Jag har även letat efter någon fläkt lösning, som då alltså skulle pumpa in friskluft utifrån och värma den på vägen in (egen idé). Utan framgång.
Jag hörde häromdan talas om någon sorts fläkt som tar in friskluft utifrån och värmer den med den varmare inomhusluften? Något som känns igen?

Har någon en idé till en lösning på mitt problem?

Då huset är fullständigt sönderk-märkt kan jag inte göra direkta ingrepp i väggarna. Men kan ju öppna upp i fönster eller dörr.


Jag fick också tipset att kika på sådana här:
http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/klimatprodukter/luftkonditionering/retro-12000btu?utm_source=pricerunner&utm_medium=pcs&utm_campaign=klimatanlaggningar&utm_term=12000btu

Skulle det ge bättre ekonomi?


Tacksam för hjälp!

Med vänlig hälsning E-1

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp! Uppvärmning av lägenhet, direktverkande el.
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2011, 22:44:21 »
Skulle börja fixa nya lister på fönstren, vad har du för förbrukning/år? Eller den kallaste vintermånaden? Låter konstigt att luften skall bli " syrefattig"..

Blir klart begränsat när du bor som du gör, då luftvärmepump kräver hål i väggen samt en hyffsat stor ytterdel, men vet att det finns " fönster" modell av Värmepump, men kanske är endast till för att kyla?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Jag håller med om att luften upplevs mycket torrare med el-element.

Men det är inte så många andra lösningar tillgängliga för 40m2.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

E1

  • Gäst
E1
SV: Hjälp! Uppvärmning av lägenhet, direktverkande el.
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2011, 09:21:05 »
Skulle börja fixa nya lister på fönstren, vad har du för förbrukning/år? Eller den kallaste vintermånaden? Låter konstigt att luften skall bli " syrefattig"..

Blir klart begränsat när du bor som du gör, då luftvärmepump kräver hål i väggen samt en hyffsat stor ytterdel, men vet att det finns " fönster" modell av Värmepump, men kanske är endast till för att kyla?

Jag vet inte exakt vad jag ligger på men elräkningarna förra vintern var inte att leka med..
Det är en sådan mindre modell jag söker, det borde ju finnas tycker man! Det skulle ju inte krävas mycket effekt, iom den lilla ytan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp! Uppvärmning av lägenhet, direktverkande el.
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2011, 10:45:41 »
Vad har du för ventilation i dag?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

E1

  • Gäst
E1
SV: Hjälp! Uppvärmning av lägenhet, direktverkande el.
« Svar #5 skrivet: 14 november 2011, 11:30:50 »
Vad har du för ventilation i dag?

Det är endast sådana där öppnigsbara lister där man borrar hål i fönsterkarmen och senare har en liten "lucka". Oldschool med andra ord.

Fick igår tipset om:
www.airstar.se
Har någon erfarenhet av dessa?

E1

E1

  • Gäst
E1
SV: Hjälp! Uppvärmning av lägenhet, direktverkande el.
« Svar #6 skrivet: 25 november 2011, 11:26:30 »
Bump

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Uppvärmning av lägenhet, direktverkande el.
« Svar #7 skrivet: 25 november 2011, 15:51:53 »
Har du kollat upp din förbrukning? Har svårt för att tro du kan lyckas få hiskeliga räkningar på 40 kvm. Vad var din senaste räkning på? Läcker fönsterna så mycket som det låter på din beskrivning så finns där givetvis en hel del att spara. Du kommer inte billigare undan om du inte installerar en värmepump. Det kvittar vad du värmer med direktverkande el så kommer det kosta lika mycket.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp! Uppvärmning av lägenhet, direktverkande el.
« Svar #8 skrivet: 26 november 2011, 07:18:35 »
Tror jag med frågat om förukningen, men Inge fått nåt svar.

Logga in på din el leverantörs hemsida, då får du fram statistik och förbrukning.

Håller med föregående, svårt att tro att du kan ligga över 12000kwh, som jag tycker är mycket dock, men handlar väldigt mycket om levnadsvanor.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!