Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fläktradiator intill värmepump  (läst 2085 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CS

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg , Västra Frölunda
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fläktradiator intill värmepump
« skrivet: 23 februari 2007, 07:26:01 »
Har sett ivissa inlägg att det frÃ¥gas om man har en radiator intill vpn. Har en fläktradiator alldeles intill min vp i källaren. Bra eller dÃ¥ligt ??????   
Bytte 2003 från elpanna som brann upp (20 år gammal) till IVTgreenline E7
Borrhål 140m.Förbrukning med elpannan Ca.31000 kw med vpn ca16000 kw.3 tonåringar 2 tjejer 1 kille tjejerna vet vad man har en dusch till.Uppvärmd yta är ca 170 kvm huset byggt 1932 ombyggt och tillbyggt 1962 och 1981.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fläktradiator intill värmepump
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2007, 08:08:12 »
Har sett ivissa inlägg att det frågas om man har en radiator intill vpn. Har en fläktradiator alldeles intill min vp i källaren. Bra eller dåligt ??????   

Varmt i pannrummet eller lite eltillskott, vilket vill du ha?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fläktradiator intill värmepump
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2007, 10:28:37 »
Har sett ivissa inlägg att det frÃ¥gas om man har en radiator intill vpn. Har en fläktradiator alldeles intill min vp i källaren. Bra eller dÃ¥ligt ??????   

Det beror väl på om du behöver/vill ha värme där, i så fall är det nog bra. Vem har satt dit den och varför?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad csvenss

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fläktradiator intill värmepump
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2007, 15:34:45 »
Har igentligen inget riktigt pannrum utan vpn står i källaren fläktelementet sitter så att det värmer i stort sett hela källaren.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fläktradiator intill värmepump
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2007, 18:41:45 »
Ju varmare du har i källaren ju mindre värme blir över till övriga huset. Jag har ganska kallt i källardelen på mitt hus för att värmen från VP:n ska räcka till att värme huset. Har du möjlighet att strypa flödet till fläktkonvektorn?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad csvenss

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fläktradiator intill värmepump
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2007, 20:25:32 »
Ja jag har strypt flödet till ett minimum.problemet är att det finns ingen dörr ner till källaren, innan fläktelementet fanns hade jag ständigt kalldrag från källaren men inte nu längre.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Fläktradiator intill värmepump
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2007, 21:18:22 »
Kall retur eftersträvas så sitter den som sista radiator måste det ju vara bra drifttekniskt sett. Ju varmare du har runt värmekällan desto mindre spillvärme från denna, visserligen ökar spillvärmen någon annan stanns men på platser där det gör nytta får man hoppas.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!