Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Finns det för djupa hÃ¥l för Nibes pumpar?  (läst 1900 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sako

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Finns det för djupa hål för Nibes pumpar?
« skrivet: 16 april 2010, 08:26:42 »
Har fått in 4 offerter på totalentrepenad på ett bergvärmesystem.
Tre av dem är från olika Nibeleverantörer och i sina kalkyler har de räknat på 200, 240 och 240 meters borrdjup. Alltså onte aktivt.
Mer info finns i första posten här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=31892.0

Men så fick jag reda på att Nibe inte rekommenderar djupare hål än 200m?? Detta pga vissa problem med för lång slang. I detta fallet då närmare 500 m.
Har inte lyckats att verifiera detta men på Nibes hemsida står angivet att man borrar mellan 90-200m.

Jag har hört om och förstått ATT man borrar djupare än 200 m, och att det fungerar bra för vissa, men är det att rekommendera??

Jag har försökt hitta mer info angående det här men inte gjort några större framsteg. Så om någon har lust att förklara blir jag glad!

Att det sedan finns andra problem som kan tillstöta när man borrar djupt (dåligt berg mm) har jag förstått.

MVH

Jim
« Senast ändrad: 16 april 2010, 10:11:04 av sako »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Finns det för djupa hål för Nibes pumpar?
« Svar #1 skrivet: 16 april 2010, 10:44:21 »
För att en värmepump skall få maximal COP skall man ha så lågt deltaT som möjligt över kalla sidans värmeväxlare.
Ju längre kollektor man har desto större blir deltaT (lägre flöde), och värmeväxlarens medeltemp sjunker, och COP försämras med ca 2-3%/grad man tappar.
I en jordvärmeanläggning rekommenderar man normalt att man lägger två slingor om man går över 400 meters kollektor, och det gör man även i bergvärmeanläggningar.
Skillnaden mellan jordvärme och bergvärme i detta fall är att en det blir typ 10 000 kr dyrare att borra två borrhål än att göra två markslingor.

Jag kör själv jordvärme (var snål och fattig då jag byggde min anläggning) med 500 meters kollektor, och ligger på ca 5 graders deltaT, vilket Nibe rekomenderar som max deltaT.
Min värmepump är på 7 kW.
Har du en större värmepump kan du få större deltaT än vad jag har, men det beror också på hur stor cirkpump du har.

Jag skulle nog bara borra ett hål, även om slanglängden gick upp emot 500 meter totalt, men jag vet inte om jag vågar rekommendera det som en generell åtgärd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Finns det för djupa hål för Nibes pumpar?
« Svar #2 skrivet: 16 april 2010, 11:16:35 »
Det finns en lösning "4-slangskollektor" som är lösningen om det av någon anledning passar bättre med ett djupt borrhål.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Finns det för djupa hål för Nibes pumpar?
« Svar #3 skrivet: 16 april 2010, 12:21:22 »
Citera
För att en värmepump skall få maximal COP skall man ha så lågt deltaT som möjligt över kalla sidans värmeväxlare.
Ju längre kollektor man har desto större blir deltaT (lägre flöde), och värmeväxlarens medeltemp sjunker, och COP försämras med ca 2-3%/grad man tappar.

Innebär detta, att om man har ett DT på 4-5 och har möjlighet att höja pumpen ett snäpp, så är det en fördel?
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Finns det för djupa hål för Nibes pumpar?
« Svar #4 skrivet: 16 april 2010, 13:27:47 »
Citera
För att en värmepump skall få maximal COP skall man ha så lågt deltaT som möjligt över kalla sidans värmeväxlare.
Ju längre kollektor man har desto större blir deltaT (lägre flöde), och värmeväxlarens medeltemp sjunker, och COP försämras med ca 2-3%/grad man tappar.

Innebär detta, att om man har ett DT på 4-5 och har möjlighet att höja pumpen ett snäpp, så är det en fördel?

Inte nödvändigtvis, cirkulationspumpen kan dra så mycket mer energi att den högre COP:s inte uppväger det hela
För att VETA vad som är mest effektivt måste man mäta ineffekt och uteffekt just när omställningen görs...

Finns i webshopen  ;)

Jag kör i vart fall min cirkpump på högsta effekt, men jag behöver ju det för att hålla mig under 5 i delta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Finns det för djupa hål för Nibes pumpar?
« Svar #5 skrivet: 16 april 2010, 14:05:06 »


För att VETA vad som är mest effektivt måste man mäta ineffekt och uteffekt just när omställningen görs...


Man mÃ¥ste nog vänta nÃ¥gon dag för att veta resultatet. Jag har märkt att det tar nÃ¥gon dag innan ny temperaturjämvikt ställer in sig i borrhÃ¥let. Jag har länge trott att läge ett pÃ¥ köldbärarpumpen i mitt fall ger lägst elförbrukning baserat pÃ¥ mätningar strax efter en hastighetsändring. Numer är jag osäker, ingÃ¥ende köldbärartemperatur ökar under nÃ¥got dygn efter hastighetsökningen pÃ¥ köldbärarpumpen men jag har inte kommit sÃ¥ lÃ¥ngt att jag har gjort om mina mätningar. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!