Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sista sucken frÃ¥n en Optima?  (läst 2295 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vegbacken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sista sucken från en Optima?
« skrivet: 23 februari 2017, 22:27:54 »
Så har vår Optima 400 från 2002 stannat, faktiskt det enda driftstoppet på alla år :). Styrpanelen (den som sitter inomhus) har helt "svartnat". Alla säkringar är hela, motorskyddet ute på pumpen är kollat. Kompressorn startar när jag trycker in kontaktorn. Några som har erfarenhet av något liknande fel?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Sista sucken från en Optima?
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2017, 22:49:49 »
Det kan vara något enkelt som torkade elektrolytkondningar på styrkortet eller kortet för strömförsörjningen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sista sucken från en Optima?
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2017, 16:31:23 »
Det sitter en säkring på I/O-kortet, hade du kollat denna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Vegbacken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sista sucken från en Optima?
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2017, 17:13:07 »
Tack purjo_ och Carl N för tipsen! :) Jag demonterade just kåpan på pumpen och kollade efter glassäkringar på kretskorten. Hittade inget nu, men jag får kolla mer i morgon när det är fullt dagsljus.

Utloggad Vegbacken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sista sucken från en Optima?
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2017, 10:36:36 »
Hittade inga glassäkringar på kretskorten, varken i utomhusdelen eller styrpanelen som sitter inomhus.. ???

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Sista sucken från en Optima?
« Svar #5 skrivet: 25 februari 2017, 11:25:48 »
Normalt sitter det minst en glasrörssäkring vid transformatorn som förser elektroniken med 12V likström. Följ ledningarna från styrpanelen och se varifrån den får 12 V (eller motsvarande driftspänning).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sista sucken från en Optima?
« Svar #6 skrivet: 25 februari 2017, 12:14:11 »
Nu vet jag inget om Optimans display, men en svartnad LCD tolkar jag som att alla pixlar är aktiverade, dvs svarta block istället för text, och för det behövs spänning fram till displayen.
Displayen kan ju vara inverterad, mörk display med ljus text och då faller hela mitt resonemang.

Defekta kondingar i elektronik från början av 2000-talet är en lågoddsare. Ofta syns det som svullna och läckande kondingar innan elektroniken stannar.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Vegbacken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sista sucken från en Optima?
« Svar #7 skrivet: 25 februari 2017, 12:32:16 »
Är en äldre panel utan LCD, endast med div. dioder samt en temperaturinställning. Kontrollpanelen är kopplad till värmepumpens reglercentral CL300. Den enda "liv" som syns på panelen är att "pressostat hög" blinkar svagt (mycket svagt). Har också plockat bort kretskorten och anslutningarna ute i pumpen. Hur mycket jag än letar hittar jag dock inga glassäkringar..

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Sista sucken från en Optima?
« Svar #8 skrivet: 25 februari 2017, 14:29:48 »
Larm på högtryckspresostat brukar man förknippa med dåligt flöde. Igensatt filter, flexislangar till VP, flöde på LPumpen?
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Vegbacken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sista sucken från en Optima?
« Svar #9 skrivet: 25 februari 2017, 14:51:17 »
Vid något tillfälle stängde vi (min fru ;)) av misstag av cirkulationspumpen, då tändes dioden och lyste med rött fast sken. Efter återställning hoppade pumpen igång igen. Normalt lyser det andra gröna dioder också som indikerar att pumpen är påslagen, men nu är panelen förutom den mycket svagt blinkande dioden "helt död".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!