Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: vad har ni för förbrukning?  (läst 12943 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: vad har ni för förbrukning?
« Svar #45 skrivet: 02 januari 2010, 20:15:03 »
Elpatronen jobbar mot övre pannan och håller den 7º över framledningens börvärde, om den är tillkopplad.
Pumpen jobbar mot nedre pannan och värmer den så långt över framledningens börvärde, som anges i Diff start/stopp.
Om pumpen klarar av att värma undre pannan som den ska, återstår väl att se nu. När huset börjar ta lika mycket värme som vad pumpen orkar ge, kommer den inte att kunna hålla värmen i pannan, och då gäller det att koppla in patronen igen, så att den kan hjälpa till.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad akgun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falkenberg/Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vad har ni för förbrukning?
« Svar #46 skrivet: 03 januari 2010, 00:33:34 »
Citera
Elpatronen jobbar mot övre pannan och håller den 7º över framledningens börvärde, om den är tillkopplad.
Pumpen jobbar mot nedre pannan och värmer den så långt över framledningens börvärde, som anges i Diff start/stopp.
Om pumpen klarar av att värma undre pannan som den ska, återstår väl att se nu. När huset börjar ta lika mycket värme som vad pumpen orkar ge, kommer den inte att kunna hålla värmen i pannan, och då gäller det att koppla in patronen igen, så att den kan hjälpa till.

//Ronnie

japp , det blev som du sa. Det är -13 grader ute och jag hade min temp till -15 grader. hade el patronen avstängda på övre pannan. när jag kollade kl 23:00 så var panna på 39 (62) grader framledn 39 (55)grader panna nedre 39(50) och det kändes lite kallare. Så jag satte på el patronen till 1.5 KW och även den nedre patronen hoppade in i 6 KW. under vilken -minus grad hoppar patronen in? skall inte pumpen klara av att leverara värme till 15 minus grader utan El patron??
CTC EcoAir och EcoEl, styrd via rumstermostat och utetermostad. Nyinstallerad (2 Dec-09). Trähus byggt 1947, Dålig isolering och 2-glas fönster. Men håller på att renovera. Ägt huset i 1 år.

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: vad har ni för förbrukning?
« Svar #47 skrivet: 04 januari 2010, 10:04:45 »
Hej, jag hoppar in i tråden då jag har nästan samma fråga som trådskaparens senaste. Hur kall ute temp kan man räkna med att en EcoAir 105 skall kunna leverera värme utan eltillskott? Vet att det såklart beror på förutsättningar i huset men finns det något generellt man kan gå efter? Nu när tempen legat konstant runt eller under nollan tycker jag att pannan spetsvärmer hela tiden + att pumpen nu går 24/h dygn (inga start stopp / 24h)

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: vad har ni för förbrukning?
« Svar #48 skrivet: 04 januari 2010, 10:28:34 »
Citera
Elpatronen jobbar mot övre pannan och håller den 7º över framledningens börvärde, om den är tillkopplad.
Pumpen jobbar mot nedre pannan och värmer den så långt över framledningens börvärde, som anges i Diff start/stopp.
Om pumpen klarar av att värma undre pannan som den ska, återstår väl att se nu. När huset börjar ta lika mycket värme som vad pumpen orkar ge, kommer den inte att kunna hålla värmen i pannan, och då gäller det att koppla in patronen igen, så att den kan hjälpa till.

//Ronnie

 SÃ¥ jag satte pÃ¥ el patronen till 1.5 KW och även den nedre patronen hoppade in i 6 KW. under vilken -minus grad hoppar patronen in? skall inte pumpen klara av att leverara värme till 15 minus grader utan El patron??


Det beror naturligtvis på...

hur stort huset är och hur väl isolerat. 125m2+källare, dåligt isolerat, 1 glasfönster? Ecoair 107.

Gissar att din VP bara klarar utetemp utan elpatrontillskott till nollan eller ett par plusgrader. Den skall ju ge varmvatten också.

Under den tid du mätt har pumpen gått 425h och dragit cirka 900kWh. På det har du sparat drygt 1500kr på en lägre elräkning.

Samtidigt har du dessutom förbrukat 832kWh på elpatronen, vilket är en hel del. (Elpatronsförbrukningen kommer ju på elräkningen helt och hållet) Men det beror ju på antal dagar och utetemp när du mätte.

Så under mätperioden har huset förbrukat cirka 2900 kwh energi för värme och varmvatten. Av detta kommer 825+900kWh på elräkningen. Resten har du tagit från uteluften.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad akgun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falkenberg/Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vad har ni för förbrukning?
« Svar #49 skrivet: 04 januari 2010, 16:48:31 »
Citera
Det beror naturligtvis på...

hur stort huset är och hur väl isolerat. 125m2+källare, dåligt isolerat, 1 glasfönster? Ecoair 107.

Gissar att din VP bara klarar utetemp utan elpatrontillskott till nollan eller ett par plusgrader. Den skall ju ge varmvatten också.

Under den tid du mätt har pumpen gått 425h och dragit cirka 900kWh. På det har du sparat drygt 1500kr på en lägre elräkning.

Samtidigt har du dessutom förbrukat 832kWh på elpatronen, vilket är en hel del. (Elpatronsförbrukningen kommer ju på elräkningen helt och hållet) Men det beror ju på antal dagar och utetemp när du mätte.

Så under mätperioden har huset förbrukat cirka 2900 kwh energi för värme och varmvatten. Av detta kommer 825+900kWh på elräkningen. Resten har du tagit från uteluften

det är dÃ¥lig isolerat med tanke pÃ¥ att den är byggd Ã¥r 1947. fönstren har 2 glas och källaren används ingen värme nästan.  Efter lite mixande och trixande pÃ¥ pumpen sÃ¥ har pumpen pÃ¥ 24 timmar sen kl 16:00 igÃ¥r gÃ¥tt bara 5 KW pÃ¥ elpatron. Men jag drog ner igÃ¥r pÃ¥ el patronens styrka till 1.5 KW. Men pannan hÃ¥ller bara en grad under 50 grader och kommer inte upp sÃ¥ mycket. sÃ¥ jag höjde nedre pannans börvärde i inställningar till 60 grader sÃ¥ underpannan borde  ju hjälpa till att värma övredelen ocksÃ¥ eller??Men igÃ¥r var det inte sÃ¥ himla kallt som andra dagar tidigare, det var bara runt 4 minus grader under natten och det blev 0 grader upp mot dagen.

Min förbrukning sen installationen 2 dec 2009 till 2 jan 2010 under 31 dagar blev totalt 2380 KWH. 832 KWh el patroner + 425 H kompressor x 2.4=832+1020=1852-2380=528 kwh HUSHÅLL.
CTC EcoAir och EcoEl, styrd via rumstermostat och utetermostad. Nyinstallerad (2 Dec-09). Trähus byggt 1947, Dålig isolering och 2-glas fönster. Men håller på att renovera. Ägt huset i 1 år.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: vad har ni för förbrukning?
« Svar #50 skrivet: 04 januari 2010, 17:33:35 »
Lägg märke till, att vad du sätter för temperatur i inställningarna för nedre pannan, har ingen som helst betydelse, så länge värmepumpen är tillkopplad (tillåten i inställningarna). Det är vad elpatronen ska hålla för temperatur, som du ställer in för nedre pannan. Elpatronen kopplas in först när pumpen spärras på grund av att utetemperaturen går ner till vad som är inställt under "min utetemp", eller om man själv spärrar pumpen i inställningsmenyn. Pumpen ersätter nedre patronen och den som strömförsörjs kopplar bort den andra, så elpatronen får ström, först när pumpen spärras.

Patronen går inte in om pumpen stoppas pga för hög retur på VPin, den är fortfarande "tillåten" då.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: vad har ni för förbrukning?
« Svar #51 skrivet: 04 januari 2010, 17:37:58 »
Jo...

det är nog rätt storleksordning. Men du kanske kan räkna med att CTC Ecoair 107 drar cirka 2.2kW när det är mellan -5 ºC och -10 ºC ute. Om du tittar på loggningsforumet, tråden "Förbrukning December" så kan du jämföra. Dina siffror tycker jag är normala.

Mer värme ur pumpen än 24h/dygn går ju inte att vrida ut.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad akgun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falkenberg/Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vad har ni för förbrukning?
« Svar #52 skrivet: 04 januari 2010, 18:55:21 »
Citera
Det är vad elpatronen ska hålla för temperatur, som du ställer in för nedre pannan.

Ronnie, HUr ska man ställa in då så att pumpen själv jobbar för den nedre pumpen till en viss grad? Eller körs de automatisk upp till 55 grader efter 4:e startning???

:):)

Citera
Dina siffror tycker jag är normala.


Larryd, Kanske dem gör för denna månad med tanke på kylan, men det med elpatronen hade jag nog kunnat sänka rejällt.:):)
CTC EcoAir och EcoEl, styrd via rumstermostat och utetermostad. Nyinstallerad (2 Dec-09). Trähus byggt 1947, Dålig isolering och 2-glas fönster. Men håller på att renovera. Ägt huset i 1 år.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: vad har ni för förbrukning?
« Svar #53 skrivet: 04 januari 2010, 19:07:38 »
Pumpen kör tills undre pannan är 5º varmare än framledningens börvärde, den sätter alltså undre pannans börvärde till framledningens + 5º ( så många grader över som är inställt i "diff start/stopp" ).
Den startar på framledningens börvärde och värmer enligt "diff start/stopp" alltså normalt 5º. Var fjärde start sätter den dock börvärdet till 55º, och i sommardrift alltid till 55º.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!