Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bör man göra rent värmeväxlaren vid kompressorbyte  (läst 8334 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TLM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Min vp gick i 22 år och är byggd av en duktig företagare och kyltekniker.
Det blev som vanligt bråttom när den gick sönder på senhösten. Jag valde att bara byta kompressor till en scroll 10kwa tror jag den är på. Värmeväxlaren på freonsidan gick sönder så den är ny men inget gjordes med den växlaren som är till för elementvattnet.
För 22 år sedan eldades olja och ved i en gammal CTC panna så sot finns säkert kvar även om jag spolade igen alla rör-element då. Hur brukar ni göra och vad rekommenderar proffsen.
Iså fall vad. Natrium/kaliumhydroxid eller vad?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
En syratvätt och sedan montera ett magnetfilter för att förhindra framtida nedsmutsning är bra för verkningsgraden.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Sot får man väl inte i värmevattnet, eller?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad TLM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bör man göra rent värmeväxlaren vid kompressorbyte
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2015, 09:56:20 »
Tack för svaret Cougar!
Syra tvätt. Vilken syra rekommenderar du?

purjo__
Inte vet jag vad du menar med värmevatten men det som kallas elementvatten finns ju mängder med sot i. En oljepanna är ju tillverkad i gjutjärn och precis som äldre stekpannor.
Gjutjärn påminner mycket om sintrat material om man ser det i hög upplösning.
Bara att se på spisen efter att man stekt.
Så att det finns sot i elementvatten är ingen nyhet.

Sot får man väl inte i värmevattnet, eller?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Det svarta är väl magnetit och inte sot?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
t
Tack för svaret Cougar!
Syra tvätt. Vilken syra rekommenderar du?
Jag köper dunkar med syradisk, jag vet faktiskt inte exakt vilken den verksamma komponenten är men man använder det inte utan skyddskläder och ansiktsmask..
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Jag skulle ta lite av den svarta (magnetiten) och röra ned det i en kopp vatten och sedan röra ned lite citronsyra och se om det händer nÃ¥got - citronsyra är lite speciell och komplexbildar gärna flervärda metalljoner (tex. järn) och kan arbeta betydligt effektivare mot  metalloxider än tex. motsvarande med ättiksyra eller liknande.

saltsyra skulle jag dock vara försiktig med ...

Citronsyra med lite salt och väteperoxid är tydligen vassare i etsverkan på koppar än blandning med saltsyra och väteperoxid då red-ox förhållandet ligger på 1.7 Volt med citronsyra, salt och väteperoxid medans redox-förhållandet är 'bara' är 1.4 Volt med saltsyra och väteperoxid.

citronsyra är den vanligaste avkalkningskemikalien numera i kaffebryggare etc. (folk skulle bara veta att de köper högt prissatt citronsyra i avkalkningspåsarna) och det beror på ovan nämnda att citronsyra binder gärna tvåvärda metalljoner i sina komplex och kalciumjonen är tvåvärdig.

Med andra ord citronsyra skall inte underskattas om den används rätt...




« Senast ändrad: 14 mars 2015, 23:33:53 av xxargs »

Utloggad TLM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bör man göra rent värmeväxlaren vid kompressorbyte
« Svar #7 skrivet: 15 mars 2015, 01:31:36 »
Det finns säkert också liksom svartrost men vart kommer då den feta massan från som alla gamla hus har som eldat med olja. Får du det på händerna så tar bara avfettning eller motsvarande bort det.
Magnetit eller svartmalm är en grÃ¥svart järnoxid med formeln Fe₃O₄. Det kan ju bli flera kilo av det men lÃ¥ter man det stÃ¥ i en hink sÃ¥ sjunker det ner förr eller senare. Du fÃ¥r kolla stekpannan igen  ;)

Det svarta är väl magnetit och inte sot?

Utloggad TLM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bör man göra rent värmeväxlaren vid kompressorbyte
« Svar #8 skrivet: 15 mars 2015, 01:49:47 »
cougar
Jag får söka efter mer info. Jag är väldigt utsatt om jag får ut det utanför värmesystemet pga egen brunn.

xxargs
Du har god kunskap i kemins värld!
Jag tänker så här, om ny citronsyran är effektiv som komplexbildare och att det finns överskott på syra i systemet, skulle man kunna tillsätta lite bikarbonat för att neutralisera med.
Kommer kolsyran att bli aggressiv i detta fall eller skall man ta ammoniak, NaOH eller jag funderar på om man kunde fälla ut det fosfatkomplex du nämnde vid tillfälle som rostskydd.
Nu var den ju en reagens på O² ......Natriumsulfit tror jag det var?

Jag skall se om jag får lite tid över på måndag med syraprovet o kolla även upp pH.



Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Stekpannan bränner man ju fett och annat i, så det är väl inte konstigt att det blir sot där. Värmesystemet har inte kontakt med nåt som förbränns, så jag förstår fortfarande inte hur det skall komma in sot där? Inte ens om pannan läcker, eftersom det är övertryck i värmesystemet...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad TLM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bör man göra rent värmeväxlaren vid kompressorbyte
« Svar #10 skrivet: 16 mars 2015, 00:39:33 »
Du läste väl inte inledningen då så jag citerar:
För 22 år sedan eldades olja och ved i en gammal CTC panna så sot finns säkert kvar även om jag spolade igen alla rör-element då
slut citat:

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Jag har läst inledningen och är lika undrande. Hur kan det bildas eller komma in sot i ett radiatorsystem?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Det ser ut som sot och känns som sot, men det kan omöjligt vara sot. Det är avlagringar, små metallpartiklar och rost, järnoxider i det syrefattiga vattnet. Man ska vara rädd om det vattnet, har man värmepump tar det tid innan vattnet blir syrefattigt och rören slutar rosta, förr med oljepannor så gick det snabbt eftersom temperaturerna var högre.
« Senast ändrad: 16 mars 2015, 09:06:40 av Sanntos »

Utloggad TLM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bör man göra rent värmeväxlaren vid kompressorbyte
« Svar #13 skrivet: 04 april 2015, 19:57:47 »
Sanntos
Jag håller med dej vad gäller oxiderna. Sotet kan ha sin förklaring om man utnyttjar kolstål som då vid oxidering frigör kol.
Men varifrån kommer då det feta som finns i radiatorsystem som värms av oljeeldning.
Jag ser ingen skillnad på att olja-fett rinner genom en stekpanna eller om det förbränns i en gjutjärns-
panna. Förbränningen är ju knappast 100% i en panna frÃ¥n 1967 och dessutom var oljan betydligt fetare förr. 

På tal om reduktionsmedel (syre förbrukare) i radiator system.
Efter mycket letande efter nÃ¥got ofarligt ämne som reagerar mer syre sÃ¥ fann jag en del och xxargs hade nÃ¥gra bra ideér men tyvärr föll allt pÃ¥ antingen var ämnena farliga eller restprodukter som ex svavelväte (H2S). Luktar enorm illa -skit!  o är giftigt.

Jag fann en produkt pÃ¥ nätet som heter Sentinel x100 inhibitor. Dyrt men alla ingÃ¥ende ämnen anses ofarliga. Det är inte lönsamt att skaffa dessa kemikalier själv eftersom vissa föreningar inte finns att fÃ¥ tag pÃ¥ i s.k teknisk kvalité.  Udda kemikalier finns oftast som analyskemikalier och är dÃ¥ av hög renhet (pro Analysi) och dÃ¥ blir priset därefter.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Bör man göra rent värmeväxlaren vid kompressorbyte
« Svar #14 skrivet: 05 april 2015, 14:10:18 »
Om det är oljigt inne i rörsystemet så tror jag knappast att det kommer från pannan utan är något som har funnits i rörsystemet sedan begynnelsen - tex ytbehandling av rör för att inte rosta när det ligger på lager etc.

Om man vill prova så kanske man kan prova att lösa det svarta i saltsyra - dock är det svårlöst även i detta och kommer ta tid och finns det grafit från korroderade kolstålet så kommer inte allt att försvinna heller.

Har du luskat rätt på de ingående kemiklierna Sentinel x100 inhibitor så får du gärna skriva om det här (eller PM om det är känsligt) - är lite nyfiken på hur de har löst detta - gissar att det inte är sexvärt krom som gäller där... (sexvärt krom var inhibitor i kylkretsen för Platén och munters kylskåp aka elektrolux-kylskåpet då det var gjort i uteslutande stål)

« Senast ändrad: 05 april 2015, 14:11:51 av xxargs »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!