Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Koppla in innegivare  (läst 18785 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Koppla in innegivare
« Svar #45 skrivet: 19 oktober 2011, 15:12:41 »
så är det troligen. Gissningsvis är det mycket lite av styrdatorn/systemet som thermia gör själva. Likaså när det kommer till diverse tillbehör som ska kommunicera med värmepumpen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Koppla in innegivare
« Svar #46 skrivet: 19 oktober 2011, 22:07:02 »
Ok. Nu har jag testat. Detta händer:

Ursprungsläge: Ingen rumsgivare, "Rum" på 20, kurva 32, 4º ute, systemframledningsbör 31º. Innetemp 22,9º.
Efter ansluten givare med 22 som börvärde och rumsfaktor 2:
På displayen står nu "Rum" 22,9(22).
Systemframledningsbör 30º.

Jag drar slutsatsen att kurvan inte är parallellförskjuten för det nya "Rum" värdet utan utgår från den gamla injusteringen med Rum 20.
Det enda konstiga är väl kanske att Systemframledningsbör inte är 29º, men den kanske avrundar uppåt.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Koppla in innegivare
« Svar #47 skrivet: 20 oktober 2011, 00:04:38 »
vad står det på displayen på VP?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Koppla in innegivare
« Svar #48 skrivet: 20 oktober 2011, 12:41:47 »
vad står det på displayen på VP?
Det är den jag pratar om...
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad RosBo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Koppla in innegivare
« Svar #49 skrivet: 20 oktober 2011, 17:05:53 »
I displayen syns ju innegivarens inställning, sedan om man trycker på upp eller nedpil syns ju rum som paralellförskjuter kurvan,förstår egentligen inte varför den har en tempangivelse. Vad jag vet bör man se till att kurvan är rätt innan man börjar använda innegivare. Brukar kolla framledningstempen när jag har den temperatur jag vill ha inne, tar jag då bort rumsfaktorn skall ju den fortfarande vara den samma.
Men vad innegivaren gör med styren har jag ingen aning om.
Thermia Diplomat 10 220m aktiv borra Frikyla 2 st Argo 47

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Koppla in innegivare
« Svar #50 skrivet: 21 oktober 2011, 14:39:40 »
Tolka RUMBÖR som parallell-förskjutning av kurvan. Ska inte ha något alls att göra med Rumstemperatur. Som Nalle55a skriver så borde den inte ha en tempangivelse då det förvillar.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Koppla in innegivare
« Svar #51 skrivet: 21 oktober 2011, 14:41:13 »
Citera
så är det troligen. Gissningsvis är det mycket lite av styrdatorn/systemet som thermia gör själva. Likaså när det kommer till diverse tillbehör som ska kommunicera med värmepumpen.

Och på vad exakt grundar du denna informationen?
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Koppla in innegivare
« Svar #52 skrivet: 21 oktober 2011, 15:02:42 »
Och på vad exakt grundar du denna informationen?


Davids inlägg var ju en kommentar till mitt inlägg:
Citat från: Lexus
Det kan ju vara så att det fortfarande är Jeff Electronoic som levererar styrningen till Thermiapumparna, och de på Thermia har fullt upp med att få Davids Danfoss-system att fungera."
d.v.s. det var jag som eventuellt gjorde ett påstående om att Thermia inte fixar grejerna själva.

Har du några fakta att redovisa angående detta?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Koppla in innegivare
« Svar #53 skrivet: 21 oktober 2011, 15:40:40 »
Trodde att Jeff bara gjorde utbytesstyret :-\  Vet du nÃ¥got mer här Lexus?

Jag trodde att Kimsafe tillverkade I/0 korten efter Thermias anvisningar och det utbytesstyr som Thermia har till äldre maskiner var av typen Jeff CCvilla.

Det lär ju knappast vara så att Thermia löder kretskort, men det är ju definitivt så att dem säger vad kortet ska göra.


 

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Koppla in innegivare
« Svar #54 skrivet: 21 oktober 2011, 17:54:53 »
Jag kanske har för höga tankar om thermia

Men ibland känns vissa saker inte genomtänkta och då blir min tanke att det kanske någon externt som har gjort grejerna :)

Det vore kul att ha lite insyn i exempelvis hur inblandade thermia var/är i implementationen med link.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Koppla in innegivare
« Svar #55 skrivet: 22 oktober 2011, 09:54:14 »
Här kan ni fÃ¥ spekulera. Sista villa-värmepumpen med styrning frÃ¥n Jeff elektronics tillverkades vÃ¥ren 1997. SisÃ¥där 174 mÃ¥nader sen. Till thermia robust levererades Jeff-styr fram till 2008. Saker är genomtänkta men ska passa alla marknaders krav pÃ¥ hur en värmepump integreras och fungerar i olika system. DET passar inte alla  studs
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Koppla in innegivare
« Svar #56 skrivet: 23 oktober 2011, 01:05:36 »
Att det är thermia själva som programmerar sitt styr är ju positivt. Nu har man jobbat på detta i 174 månader. Och det kan bli ännu bättre.

MÃ¥nga som jobbar med värmepumpar bryr sig inte sÃ¥ mycket själva (skomakarns barn och sÃ¥ vidare). Hoppas man tar tillfället i akt, dÃ¥ och dÃ¥, och lyssnar med sina kunder vad dom tycker kan bli bättre. 


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Koppla in innegivare
« Svar #57 skrivet: 23 oktober 2011, 17:40:10 »
Tilläggas kan att om man trycker pil upp eller ner på vp i viloläge kommer det ordinarie "rum" fram och kan justeras. I mitt fall står det kvar på 20 och är alltså oberoende av rumsbör satt på rumsgivaren. Med andra ord utgår vp från injusterad kurva och paralellörskjutning som gjordes innan rumsgivare anslöts, och från det justerar framledning med tempavvikelse*faktor.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Koppla in innegivare
« Svar #58 skrivet: 23 oktober 2011, 21:46:43 »
+1
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!