Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nu är det dags för injustering. Hjälp med rÃ¥d och tips.  (läst 25068 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Har haft igÃ¥ng mitt nya system 1Ã¥r och nu är det dags att göra justeringar. Röris jag hade hjälp av  slog igÃ¥ng systemet och lämnade det helt utan justeringar dÃ¥ han ej var sÃ¥ hemma pÃ¥ Nibe.
Vill nu lära mig lite mer så jag själv kan ställa in systemet bra.

Förutsättningar:
Nibe 1145-10   2x400m jordvärme. 
Nibe VPB 300 varmvattenberedare,
Nibe UKV 500 arbetstank, med en extra extern cirkpump. 
Platta på mark med golvvärme, 160kvm nybyggt hus 20 ° + 90kvm fristående nybyggt garage 12°
Pump placerad i garaget och huset matas via kulvert 25m bort.
Uponor trådlösa termostater i alla rum, motorer på alla slingor samt flödesmätare. VVC på varmvattnet då jag har handdukstorkar.

20° i allmänna utrymmen.
23° i badrum och 18° i sovrum.

Inställningen hittills har varit att VV matar 40 ° emot arbetstanken. Tanken från början var att ha en fläktkonvektor i garaget som skulle kunna ta detta när det behövs men den kommer jag inte använda.
Eltillskottet helt avstängt. (görs det någon legionella höjning på Nibe med eltilskott ändå?)

Vill nu justera in detta så jag får bra effektivitet och ekonomi.
Var tycker ni jag ska börja? Se PDF skiss samt logg på mitt system nedan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Hur mycket reglerar termostaterna? Har du justerat in rätt värmekurva med så många termostater som möjligt fullt öppna?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Hur mycket reglerar termostaterna? Har du justerat in rätt värmekurva med så många termostater som möjligt fullt öppna?

Började aldrig med att låta alla vara fullt öppna och sedan justera kurvan.

När systemet startades förra året körde jag som det var från installation.
Det jag behöver titta på och ändra nu.

På shunten till resp hus och garage begränsade jag så för varmt vatten inte ska nå ut på golvvärme slingorna bara.
Sedan styr motorerna och termostaterna i varje rum resten.


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Om du vill få bäst ekonomi ska vp göra så kallt vatten som möjligt dvs ta bort min tempen på 40 grader öppna termostaterna och ställ in rätt värmekurva på vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Jag har min RMU40 för att styra VP innefrån huset.
VP står i garaget och huset matas via kulvert.
 Antar att den kan agera innetempgivare ocksÃ¥?

Utetempgivare har jag.

Något annat att tänka på när jag tar bort nuvarande inställningar?
Röris som gjort det som fanns innan.
Tänkte anteckna allt som var inställt så jag kan gå tillbaka. Kanske ta backup på konfig om det går.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Jag har min RMU40 för att styra VP innefrån huset.
VP står i garaget och huset matas via kulvert.
 Antar att den kan agera innetempgivare ocksÃ¥?

Japp, RMU40 har inbyggd tempgivare. Den inaktiveras dock om du samtidigt har den vanliga innegivaren inkopplad.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Japp, RMU40 har inbyggd tempgivare. Den inaktiveras dock om du samtidigt har den vanliga innegivaren inkopplad.

Tack. Har bara den installerad.
Dock sitter den på ett ställe i tvättstugan där det säkert är 2-4 grader varmare än övriga huset.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Nästa nybörjarfråga

Har ju på pushen i huset samt garaget termostater som ska begränsa så det inte kommer ut för varmt vatten i golvvärmeslingorna under någon omständighet. (nere till vänster på bilden)

Jag måste vänta med att öppna dessa max annars kommer ju systemet ta 45gradigt vatten från min arbetstank och skicka ut på golvet nu när jag börjar justeringen?
Ska de även begränsa lite även sen? Dvs att de står på hälften eller nått.


Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Styrning rumsgivare system 1 vad är det?
Är det min RMU40 inne i huset.

Ställde den på 24grader. Utrymmet där den sitter är 2-3 grader varmare än övriga rum.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Om du har en extern cp till värmen och extern framlednings givare Bt25 så bör du ställa varma cp på intermittent drift då går den endast när kompressorn går. Man bör ha rumsgivarfaktor på 0 tills man hittar rätt kurva.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Om du har en extern cp till värmen och extern framlednings givare Bt25 så bör du ställa varma cp på intermittent drift då går den endast när kompressorn går. Man bör ha rumsgivarfaktor på 0 tills man hittar rätt kurva.

Ska ändra det. Tack

Känns som det blir kallare inne.
Min innegivare visar 23grader och jag ställde på 24grader så den borde jobba upp till det.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Om du ställer rumsgivarfaktor på 0 så har inte rumsgivaren nån styrande funktion den visar endast tempen i menyn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Om du ställer rumsgivarfaktor på 0 så har inte rumsgivaren nån styrande funktion den visar endast tempen i menyn.

Ok men hur vet då VP hur varmt den ska producera? Jag har ingen annan innegivare. Denna är min kontrollpanel och innegivare nu också trodde jag.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Du väljer en värmekurva som passar till huset och den kurvan styr vp att producera den temp som huset behöver. Tex är det 0 grader ute så ska du ha ett börvärde på 30 grader är det -5 då ska du ha bör på 40 grader nu hittar jag bara på men det finns olika standard kurvor man använder men jag rekomenderar att du gör en egen kurva vilket är mycket enkelt på en 1245. Innegivaren är endast till för att kompensera tex kraftig sol matlagning blåst eller nått liknande och ställer man tex rumsgivarfaktor på 2 och önskad innetemp på 22 grader fast den verkliga innetempen är 23 grader och det är 0 gradigt ute med ett börvärde på framledningen på 30 grader så kommer vp att räkna om börvärdet till 28 grader vp kommer alltså gå lite mindre. Alltså rumsgivarfaktor *avvikelsen från önskad innetemp dras från eller läggs till på börvärdet Därför ska man ha rumsgivarfaktor på 0 när man ställer in kurvan annars försöker vp kompensera en felaktig kurva och man hittar inte rätt. Kurvan ställs in eller om du gör en egen i menyn inomhusklimat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!