Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilket borrdjup bör jag ha???  (läst 30602 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #150 skrivet: 24 maj 2017, 13:51:16 »
Menar du att även Nibe nu rek. grundare hål än för en on/off ? Trodde aldrig att det skulle hända....

/D

Nu vet jag inte om jag har senaste mjukvaran, men så här har det varit länge.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #151 skrivet: 24 maj 2017, 14:35:07 »
NÃ¥gra fÃ¥ procent av tiden  Sc:,h den kommer övervarva vid lite drygt halva energibehovet men visst i % av tiden kommer det bli lite just för att en underdimensionerad inverter fÃ¥r mÃ¥nga drift timmar.

Har gjort en kalkyl på det där.
Full effekt går den på några få procent av tiden.
Nu vet jag inte vad uteffekten ar vid 50 Hz, men om den är 10 kW, så kommer den att "övervarva" 25% av drifttiden, och gå på nominell, eller lägre effekt 75% av tiden.
Den kommer rimligen att få väldigt få start och stopp/år jämför med en överdimensionerad värmepump.
Min bedömning är att det inte borde vara ett problem, speciellt inte vid låga framledningstemperaturer.
I ett system med krav på hög framledningstemp kan det nog vara sämre, men det mår å andra sidan alla värmepumpar dåligt av.

Själva grejen med detta är inte att det är bra för kompressorn att gå på höga varv, utan att det troligen bara kostar ca hälften så mycket att investera i en sån anläggning jämför med en on/off + arbetstank + separat stor vvb.
Håller dock med dig om att en sån anläggning kanske skulle hålla längre, men knappast dubbelt så länge.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #152 skrivet: 24 maj 2017, 14:51:07 »
Nu vet jag inte vart du hittade priserna men en vanlig 16 kw vp och separat beredare lär inte kosta dubbelt mot en 16 kw inverter. Arbetstank vet jag inte om det behövs i en anläggning med en vp som lämnar ca 80 % av effekt behovet tycker borde funka hyffsat direkt kopplad mot rad men däremot till invertern finns det dom som vill ha bypass och extern cp vilket kostar några tusen. On/off vp kommer troligtvis få ok med start stopp rimligt med drift timmar men hur mycket längre den håller jämfört med en inverter med väldigt få start stop massa drift timmar och en ganska stor del av tiden på hög effekt har jag ingen aning om.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #153 skrivet: 24 maj 2017, 14:51:39 »
Vad säger du Rickard, är det så mycket billigare med en inverter installation?
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #154 skrivet: 24 maj 2017, 15:19:51 »
Nu vet jag inte vart du hittade priserna men en vanlig 16 kw vp och separat beredare lär inte kosta dubbelt mot en 16 kw inverter. Arbetstank vet jag inte om det behövs i en anläggning med en vp som lämnar ca 80 % av effekt behovet tycker borde funka hyffsat direkt kopplad mot rad men däremot till invertern finns det dom som vill ha bypass och extern cp vilket kostar några tusen. On/off vp kommer troligtvis få ok med start stopp rimligt med drift timmar men hur mycket längre den håller jämfört med en inverter med väldigt få start stop massa drift timmar och en ganska stor del av tiden på hög effekt har jag ingen aning om.

Jag jämför ju med en fastighetspump med 20 kW uteffekt och 100% effekttäckning.
Har du missat det?

En 16 kW on/off kommer också att få många drifttimmar.
5876 timmar/år för en 1255-16 kW
3192 timmar/år för 1145-15 kW
2945 timmar/år för 1145-17

En 1345-24 kW skulle få 2173 timmar/år.
Den kostar på prisjakt ca 23 000 kr mer + arbetstank + vvb + dyrare installation och djupare borrhål 396 meter (1255-16 kW behöver 286 meter).
Så ja, jämför man en anläggning som 2 av våra vänner skulle rekommendera med en jackapålösning med 16 kW inverter så blir det stora prisskillnader, troligen ca det dubbla.

Energibesparingen med 1345-24 blir 38431 kWh/Ã¥r.
Energibesparingen med 1255-16 blir 39108 kWh/Ã¥r.
Energibesparingen med 1145-17 blir 38440 kWh/Ã¥r (318 meter borrdjup)

Den stora frågan är inte vad "övervarven" kostar, utan om drifttiden tar död på en inverter.
SÃ¥ ser jag det i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #155 skrivet: 24 maj 2017, 15:23:26 »
Vad säger du Rickard, är det så mycket billigare med en inverter installation?

Det beror på hur man räknar.
Jämför du en inverter på 12 kW till en anläggning som bara behöver 10 kW med en on/off på 10-12 kW med inbyggd beredare och utan arbetstank så är on/off billigare, men sparar nog något mindre energi (någon hundring/år)
Lägg till Arbetstank och separat cirkpump så är kostnaderna rätt lika, och besparingen likaså.

Men som jag redovisar i mitt tidigare inlägg, väljer man en inverter som är underdimensionerad i en anläggning med stort effektbehov och jämför det med en on/off värmepump som har >100% effekttäckning så blir den underdimensionerade värmepumpen billigare och sparar mer energi.
Frågan är hur livslängden påverkas av de många drifttimmarna, och i viss mån av att den går på höga varv som Smurfen skriver om.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #156 skrivet: 24 maj 2017, 15:39:06 »
Jag jämför ju med en fastighetspump med 20 kW uteffekt och 100% effekttäckning.
Har du missat det?

En 16 kW on/off kommer också att få många drifttimmar.
5876 timmar/år för en 1255-16 kW
3192 timmar/år för 1145-15 kW
2945 timmar/år för 1145-17

En 1345-24 kW skulle få 2173 timmar/år.
Den kostar på prisjakt ca 23 000 kr mer + arbetstank + vvb + dyrare installation och djupare borrhål 396 meter (1255-16 kW behöver 286 meter).
Så ja, jämför man en anläggning som 2 av våra vänner skulle rekommendera med en jackapålösning med 16 kW inverter så blir det stora prisskillnader, troligen ca det dubbla.

Energibesparingen med 1345-24 blir 38431 kWh/Ã¥r.
Energibesparingen med 1255-16 blir 39108 kWh/Ã¥r.
Energibesparingen med 1145-17 blir 38440 kWh/Ã¥r (318 meter borrdjup)

Den stora frågan är inte vad "övervarven" kostar, utan om drifttiden tar död på en inverter.
SÃ¥ ser jag det i alla fall.
Missade att du jämförde med en on/off anläggning med 100% effekttäckning jag var helt inne på att jämföra vp med liknande effekter dvs on/off vs inverter och jag tror nog både drift tiden samt en stor del av tiden på övervarv kommer slita. Lite konstigt att en F1145 behöver så mycket djupare borra trots att den enligt kalkylen ska spara mindre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #157 skrivet: 24 maj 2017, 16:22:09 »
Vilken inverter är mindre än inverter M?
Har fått pris på inverter M och slår man ut vad jag får på de olika offerterna var den mycket dyrare än Ivt:s offert (premiumline HQ on/off)
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #158 skrivet: 24 maj 2017, 17:01:47 »
Jag hoppas verkligen inte att någon av mina potentiella kunder läser denna tråd!
Här finns så mycket vinklade åsikter som framlagts som generalla sanningar, blandat med rena sakfel att jag kort och gott avråder läsare från att registrera allt som fakta!
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #159 skrivet: 24 maj 2017, 17:10:42 »
Hahahahahaha!😂
Det är bra med svar pÃ¥ tal för en annan är lite naiv 😄
« Senast ändrad: 24 maj 2017, 17:13:35 av Hiller »
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #160 skrivet: 24 maj 2017, 17:58:20 »
Hahahahahaha!😂
Det är bra med svar pÃ¥ tal för en annan är lite naiv 😄
Absolut är det bra med svar på tal , det innebär en nyansering av det som framförs om olika
variationer av driftval som kan förkomma , inget är det andra likt , inget är bättre än det andra  , men ser man till servicekostnader i framtiden sÃ¥ skiljer det rätt mycket , att byta enstaka del eller hela paketet är en inte alltför
liten skillnad  det hela

Utanför denna trÃ¥d :::  Varför är jag inte inloggad de 240 min som stÃ¥r där , kopplas ur efter ca 160 min

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #161 skrivet: 24 maj 2017, 18:52:36 »
Jag hoppas verkligen inte att någon av mina potentiella kunder läser denna tråd!
Här finns så mycket vinklade åsikter som framlagts som generalla sanningar, blandat med rena sakfel att jag kort och gott avråder läsare från att registrera allt som fakta!
Så är det allmänt när man läser på nätet och speciellt när man läser på forum där tex amatörer som jag tror en massa utan att egentligen veta nånting.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #162 skrivet: 24 maj 2017, 19:20:09 »
Så är det allmänt när man läser på nätet och speciellt när man läser på forum där tex amatörer som jag tror en massa utan att egentligen veta nånting.
Alla har vi väl nÃ¥got gott i ryggsäcken som är matnyttigt och kanske komma med tips som hjälper till att lösa det , med olika problem som uppstÃ¥r , inget fel i det  som jag ser det , men att vara nÃ¥gon doktor hjälplös kanske inte är modellen , har man haft ett problem eller löst nÃ¥got själv sÃ¥ kan man dela med sig av det , det kallas medmänsklighet och erfarenhets  förmedling ,  sÃ¥ andra kan fÃ¥ erfarenhet och dela med sig till andra , det kan rendera  i en  pyramid av lösningar som förmedlas mellan olika aktörer

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #163 skrivet: 25 maj 2017, 08:05:31 »
Jag hoppas verkligen inte att någon av mina potentiella kunder läser denna tråd!
Här finns så mycket vinklade åsikter som framlagts som generalla sanningar, blandat med rena sakfel att jag kort och gott avråder läsare från att registrera allt som fakta!

Nu låter du som en tidigare medlem...
Kritiserar utan att komma med egna förklaringar, det är inte bra för forumet att det finns de som agerar på detta sätt.

Så, snälla ACE, kan du förklara vad som är de "generella sanningar" som påstås, och på vilket sätt de är felaktiga.

Du får också väldigt gärna presentera "dina sanningar" så att läsarna har olika åsikter att ta ställning till.
Bara så kan vi se till att alla åsikter vädras, och att de som läser kan bilda sig en egen uppfattning.

 - Är det fel att en fastighetsvärmepump med separat arbetstank och VVB med dubbelt sÃ¥ djup borra är ca dubbelt sÃ¥ dyr som en mindre inverter utan tank och med inbyggd vvb?

- Är det fel att anta att både höga varv, höga temperaturer och många drifttimmar sliter på en kompressor?

- Är det fel att påstå att "onödigt " djupa borrhål aldrig lönar sig ekonomiskt?

Det skulle vara otroligt intressant att få veta exakt vad du anser vara vinklade åsikter och rena sakfel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #164 skrivet: 25 maj 2017, 10:32:24 »
Vilken är den minsta invertern? En inverter är väl i regel lite dyrare och hoppet upp till en stor on/off är ju inte några jättesummor, 6k på Ivt premiumline HQ från en 10kw till en 17kw. (Listpris, går säkert att få ett bättre pris)
Det måste väl gå att köra en stor on/off mot kortare borra också om du kör mot stor tank typ accu tank eller tänker jag fel?
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!