Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: tankehjälp, flytta värmesystemet och vilka delar.  (läst 795 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad allroadrolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hallå och gott nytt!
Jag är nygammal på forumet sedan jag byggt ett par anläggningar i mina hus.
Jag behöver hjälp med tankar/lösningar då jag ska flytta min elpanna (ecoel) och borra bergvärme ist för eco air , till en liten källare vi har.
Pannrummet i dag är placerat på entre våning med ecoair utanför den väggen, det utrymme i källaren som finns har möjligheter så som inkommande vatten/brunn/varmt vatten och en radiator stamm med 28mm rör som i dag är sammankopplade för slingans skull. De rören betjänade förr garaget med rör i kulvert vilket är urkopplat sedan länge, att ansluta mot dom kan inte vara någon skillnad på i dag.

Begränsningar som finns är takhöjden på 170cm det är på håret min låga 1550 ecoel går in där med kopplingar och exp kärl, tanken är att borra och sätta en ecopart 412 då jag har ecoel V3 som lätt tuffar 15 år till jag vill inte köpe en komplett anläggning.
Vad föreslår ni om den inte går ner? finns det andra lägre "kompletta" elpannor eller ska jag köra tex en electronic eller Nibe evt 13 (finns det nibe (ecopart?) med en ecologic emellan.

Det ekonomiskt ultimata är om jag får in ecoelen man borde kunna vinkla bort rören och sätta blandarventil och exp kärl vid sidan om eller hur?

Grundbulten i allt är fixa själv och att det ska vara begangnat förutom värmepumpen.

//tacksam för tips

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: tankehjälp, flytta värmesystemet och vilka delar.
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2016, 09:11:27 »
Ska du ha nuvarande pannrum till nått?
Annars kan EcoPart stå nere och EcoEl uppe.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!