Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Optimal värmebärarpumpshastighet (för Nibe 1245) ?  (läst 4641 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Med Nibe 1245 kan man ju ställa in värmebärarpumpshastighet i procent.

Installatörshandboken säger följande: ” Flödet ska ha en för driftfallet lämplig temperaturdifferens (värmedrift: 5 - 10 °C, varmvattengenerering: 8 - 10 °C, poolvärmning: ca 15 °C”)”.

Vad är det som avgör vad som är en ”lämplig” differens? Är diffen högre för VV och pool pga att en (extra) värmeväxlare är inblandad? Är diffen för värme 5-10 grader för att det råkar va en lagom diff på radiator/värmeavgivings-sidan?

Eftersom jag har en arbetstank med extern CP så borde jag kunna ställa in värmebärarpumpshastigheten oberoende av diffen över värmesystemet? Så går det att säga var i intervallet 5-10 grader det är optimalt? Jag kör nu på hastigheten 30% och har en diff på ca 7. (Pumpen kommer i teorin nästan räcka till utan eltillsats vid DUT med framledning på under 50 grader).

För varmvatten har jag sänkt hastigheten till 20% (default var 40%) för att få ett delta på ca 8. (Jag har varmvattnet inställt i Ekonomiläge, dvs stopptemp för varmvattenladdning på 45 ºC).
« Senast ändrad: 22 november 2011, 20:41:42 av Erik Renberg »
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Optimal värmebärarpumpshastighet (för Nibe 1245) ?
« Svar #1 skrivet: 23 november 2011, 21:48:41 »
Vad är det som avgör vad som är en ”lämplig” differens? Är diffen högre för VV och pool pga att en (extra) värmeväxlare är inblandad?
Jag svarar mig själv lite, när nu ingen annan gör det ;) Vad tror ni om följande påståenden?

Diffen för varmvatten på 8-10 är nog rekommenderad för den ger helt enkelt varmare varmvatten än en lägre diff. VV-produktionen stoppar väl när en viss temp uppnåts på VV-laddgivaren och då är vattnet i tankens topp högre med hög diff.

Och om jag ska gissa lite så är nog diffen för Pool på 15 grader stor pga att det är en värmeväxlare för poolvattnet och det är mycket vatten som ska värmas?

Men det jag mest är intresserad av är optimal diff för värmeproduktion OM man har arbetstank som jag skrev i originalfrågan. Ingen som har något klokt att säga?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Optimal värmebärarpumpshastighet (för Nibe 1245) ?
« Svar #2 skrivet: 24 november 2011, 19:03:27 »
En nackdel med låg diff vid vv beredning bör kunna bli att den kyler ner övre delen av tanken som faktisk kan ha rätt hög temp fast nedre delen är kall  *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Optimal värmebärarpumpshastighet (för Nibe 1245) ?
« Svar #3 skrivet: 24 november 2011, 20:50:09 »
En nackdel med låg diff vid vv beredning bör kunna bli att den kyler ner övre delen av tanken som faktisk kan ha rätt hög temp fast nedre delen är kall  *vinkar*
Sc:,h Hmm. Hur menar du då? Vv-tankens varmaste temp i toppen borde väl inte kunna bli varmare än det vatten man värmer de med (framledningstempen genom slingan)? Oberoende av diff?

Eller så har jag inte fattat hur varmvattenberedningen funkar alls tror jag? Bifogar en bild från manualen som schematiskt visar hur slingan går genom tanken. Men det kanske inte alls är så i verkligheten förstås.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Optimal värmebärarpumpshastighet (för Nibe 1245) ?
« Svar #4 skrivet: 24 november 2011, 21:30:58 »
Min tanke var att om vattnet cirkulerar så snabbt så att diffen blir låg kommer slingan att värma framledningen bakvägen genom att den övre delen av tanken är så pass mycket varmare än nedre delen (ca 15-20 grader) kommer naturligtvis bara att inträffa i början av vv laddningen. Men tanken kan vara helt fel det har hänt förr  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!