Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ivt greenline c9 drift  (läst 4336 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danne Be

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ivt greenline c9 drift
« skrivet: 04 maj 2014, 20:05:11 »
jag har en Ivt greenline c9... ville se hur många kwh den har förbrukat, för att veta vad värmen kostar i huset, men kan inte hitta de i meny,,, det ända jag har hittat är antalt timmar, den har gått, men det hjälper väl inte mig?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ivt greenline c9 drift
« Svar #1 skrivet: 04 maj 2014, 21:10:23 »
Man kan uppskatta förbrukningen.
Jag skulle gissa att den drar ca 2,5 kW totalt med cirkpumparna, multiplicera detta med drifttiden så har du drivenergin.

Men vill du ha en exakt siffra så behöver du en extra elmätare som kopplas in före värmepumpen.
http://www.energibutiken.se/sv/9-elmatare
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Ivt greenline c9 drift
« Svar #2 skrivet: 04 maj 2014, 23:59:07 »
Carl Ns förslag funkar kanske bra som uppskattning om du inte förbrukar mycket tillskottsel. Jag har tex tillskottselen helt avstängd året om.

Det enda vettiga är annars att skaffa en elmätare. Jag köpte en begagnad på Blocket från en eldistributör som höll på att byta ut alla elmätare hos sina kunder. Tror den kostade 100-150 kr och ser ut som om den vore ny. Fast hos mig blir denna förbruknig ändå inte hela sanningen eftersom jag har elgolvvärme i dusch och badrum som borde adderas till vad värmepumpen drar.

Räknade förresten ut idag vad min värmepump dragit de senaste 12 månaderna. 4851 kWh har det kostat att värma upp ca 270 m2+ dubbelgarage till olika temperaturer (tex 5-8 grader i garaget). Ca 12-15 m2 elgolvvärme tillkommer då förstås. All elförbrukning till hela huset blev 11931 kWh.
Trots att det nog varit en ovanligt varm vinter så är jag nöjd med denna elförbrukning!

Per L 
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Danne Be

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt greenline c9 drift
« Svar #3 skrivet: 12 maj 2014, 10:01:33 »
jag kör inte med bergvärme, utan helt på el, så det skulle vara intressant, å se om det är värt att borra för mig eller inte, har fått offert på 55.000Kr för att ta mig ner till 220M


Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Ivt greenline c9 drift
« Svar #4 skrivet: 12 maj 2014, 16:12:45 »
Har du en IVT Greenline C9 utan borrhål eller slang i gräsmattan? Det kan väl inte vara möjligt!?
Det måste vara något du inte berättat för oss?
Det är i varje fall något jag inte förstår!

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Ivt greenline c9 drift
« Svar #5 skrivet: 12 maj 2014, 17:42:02 »

Danne...räkna din totala Ã¥rsförbrukning av el minus 6 000 kWh, sÃ¥ har du villans energibehov för värme och varmvatten.  tummenupp


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ivt greenline c9 drift
« Svar #6 skrivet: 12 maj 2014, 20:50:46 »
Nu är jag inte 100 på hur det funkar på IVT men på min så kan jag räkna antal timmar x 6 kW på elpatronsdrift.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Ivt greenline c9 drift
« Svar #7 skrivet: 17 maj 2014, 11:50:58 »
Med rego 600-styrningen så räknas tillskottstiden från det att behov uppstår, därefter är det en timmes (fabriksinställning) fördröjning innan 1:a steget (3kW) slår in.

Det betyder att det inte ens är säkert att elpatronen har slagit till även om timern har räknat upp.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Ivt greenline c9 drift
« Svar #8 skrivet: 17 maj 2014, 14:14:07 »
Är det inte så att tillskottsräknaren börjar räkna när ramptiden börjar procenta?

Ramptiden är fabriksinställd på 20 minuter, och första steget går in vid 50% d.v.s. efter 10 minuter.

Ramptiden kan ökas till 60 minuter. Det är en stor fördel om man justerar tillskottseffekt till 1/3 (3 kW). Vid legionella och larm går ändå 6 kW igång.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Ivt greenline c9 drift
« Svar #9 skrivet: 18 maj 2014, 08:23:52 »
Du har säkert rätt, det är först efter att fördröjningen räknat ner som tidsräkningen för tillskott i drift börjar. Vilket är innan tillskottet slår till. Jag undrar däremot varifrån du fått uppgiften att larm skulle påverka max inställd tillskottseffekt?
Elpatronen är på 9kW (3+6), men är fabriksinställd på max 6kW. Rätt länge har värmepumparna dimensionerats till att ta nästan hela toppeffekten och då ställs tillskottet oftast nr till 3kW. Det har den fördelen att kunden märker om kompressorn inte fungerar.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Ivt greenline c9 drift
« Svar #10 skrivet: 18 maj 2014, 11:03:30 »
Jag undrar däremot varifrån du fått uppgiften att larm skulle påverka max inställd tillskottseffekt?

VarifrÃ¥n jag fÃ¥tt det? Hur menar du nu?  Sc:,h

Mitt påstående gäller även när du helt nekar tillskott.

I manualen finns följande beskrivning för meny 5.5:  .,;-
Här ställer du in när tillskottet ska aktiveras.
Ja betyder att det aktiveras vid behov
Nej att det går in enbart vid larm och varmvattenspets.
Fabriksvärde är Ja.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Ivt greenline c9 drift
« Svar #11 skrivet: 18 maj 2014, 19:02:24 »
Visst, meny 5.5 påverkar när tillskottet får slå på men inte effekten. Den ställer man in i meny 5.2 och gäller för samtliga orsaker. Blockerar du tillskottet så är det blockerat.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Ivt greenline c9 drift
« Svar #12 skrivet: 18 maj 2014, 19:42:23 »
Menar du att det stÃ¥r fel i manualen?  Sc:,h

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Ivt greenline c9 drift
« Svar #13 skrivet: 18 maj 2014, 20:26:14 »
Exakt vad står det i din manual? I min så står det "Ställ in när tillskottet ska aktiveras. Värmepumpen levereras med inställning att tillskottet ska aktiveras vid behov. Välj mellan Ja eller Nej. Väljer du Nej går tillskottet bara in vid larm och varmvattenspets." för meny 5.5.
Det går inte att styra ut en högre effekt än vad som angetts under meny 5.2.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!