0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
är inte kompressorn större än 1,2kwh . cop ca 2,5 i bästa fall (nerisade lameller-avfrostning någon minusgrad 45 grader på framledningen) ger ca3kwh till det termiska skalet. du köper nog rätt mycket spets el .hur stort är huset ? typ av fasad ? byggår ? hur är den dockad med ved/el pannan ?c-c
Hej!Jag lägger ut det frågor och svar jag fått från min kontakt med Energisparexperten så kan ju ni läsa och säga vad ni tycker: studs----- Original Message ----- From: Richard To: smaran@energisparexperten.se Sent: Tuesday, January 13, 2009 11:10 PMSubject: angående min mammas höga elräkning. ESB Pumpen ni installerade på Bergslagsvägen.Det är ni som sagt att pannan skall vara inställd på 60 grader för att det är bäst för vattnet men nu är det ju så att hon har en varmvattenberedare som tillför den rätta värmen. Så i raka fall kan man sänka pannan så den inte producera nånting och att ESB producerar 53 grader ut på elementen om det skulle behövas.Hon har iaf fått på de 4 sista månaderna räkning för 10000. inte bra men ingen med denna installation var ju att hon skulle sänka sina elkostnader.Kan du hjälpa henne och lösa problemet vore ju mest smärtfritt. Garanti finns ju kvar på produkten. MvHRichardHennes Son----- Original Message ----- From: Installatören To: Richard Sent: Wednesday, January 14, 2009 9:22 AMSubject: Re: angående min mammas höga elräkning. Hej Tack för ditt brev.Utan energibesparingen hade din mammas elräkning legat uppskattningsvis på ca 14.000kr lågt räknat under denna kalla period. Man måste ha i åtanke att under den kallaste perioden är besparingen som lägst då verkningsgraden går ner samtidigt som man behöver mer värme. Dock är det så att besparingen under årets resterande 8 månader ligger över 60 % vilket gör en genomsnittlig besparing på ca 50% för hela året. Man ska också förstå att den nya anläggningen aldrig kan dra mer än 1,2 kw/timme när den går för fullt. Så man kan inte skylla den höga förbrukningen på värmepumpen. Pumpen drar max 864 kw per månad om den går hela tiden (vilket är bra). Den kan aldrig ge mindre värme tillbaks än vad kompressorn drar även om det är -25 grader ute. Den kan således aldrig bidra till en förhöjd elräkning bara sänka den.Enligt vår senaste kontroll så fungerar hennes anläggning optimalt och hon gör den besparing som är möjlig med denna anläggning. När det gäller panntemperaturen så kan den sänkas till 55 grader om man vill, men man kan inte stänga av den som du föreslagit för då kommer den att kyla ner det ingående 53 gradiga vattnet. Följden blir att man inte får tillräcklig värme ut till radiatorerna. Hoppas detta hjälper dig att bättre förstå hur det hela fungerar. Skulle anläggningen mot förmodan inte fungera eller stanna så kommer vi förstås att åtgärda problemen utan kostnad under garantitiden.mvhInstallatörenEnergisparexperten AB From: Richard To: Installatören Sent: Wednesday, January 14, 2009 11:56 AMSubject: Re: angående min mammas höga elräkning. Hej! Tack för det snabba svaret. tänkte på det du skrev om den höga kostnaden om hon inte installerat Pumpen stämmer ju inte då hon hade luftvärme pumpar förut. De drog inte mycket ström men de värmde inte heller så bra. Varför måste cirkulationspumpen på radiatorerna stå på max? Samma gäller för cirk.pump i esb systemet? Om pannan nu ställs på 55 grader borde ju elräkningen sjunka till det minimala då hennes panna är en riktig elförbrukare den drar ju ca 12 kw/timme. Ja vet att det inte beror på esb pumpen att elräkningen är hög men det var ju installering av detta system som bidrog till högre elräkning. Birgitta kolla vad hon hade för elförbrukning förra året vid samma tid med endast luftvärmepumpar o elpanna på när det var som kallast då var kostnaden 5000 ca för 2 månader. Så me detta nya system skall elpannan ha börja dragit mera? MvHRichardHejTyvärr verkar du ha missförstått sambanden. ESB- anläggningen har bidragit till att sänka energiförbrukningen i din mammas hus. Installationen har således inte bidragit till en högre elförbrukning. Värmepumpen kan aldrig påverka elpannan att dra mer ström, bara tvärtom. Ju mer värmepumpen går ju mindre ska elpannan dra såvida det inte är fel på elpannan. Förbrukningen för din mammas elpanna kan vi inte uttala oss om. Kanske borde den byglas om så den inte behöver dra 12 kw, låter orimligt mkt för ett sånt litet hus. Jag skulle nog kolla så det inte är nåt fel på den? Förra året under motsvarande tid kan inte jämföras med i år då det var plusgrader i januari ifjol mot -20 grader vissa dagar i år. Överhuvudtaget så var det en mkt varmare vinter ifjol med avsevärt lägre elförbrukning än i år. Eltaxan har oxå fortsatt att gå upp jämfört med ifjol.Hoppas detta kan bidra till att du förstår sambanden bättre.mvhSmaran
Ju mer jag läser, desto vansinnigare blir det.Det fanns alltså 2 fungerande Panasonic L/L som tillsammans värmde 2 plan a totalt 98m2 ?Av vilken anledning togs dessa ner ?, och erhöll din mor ett lägre pris på ESB då eftersom beg-värdet på dessa 2 skall ha räknats in ?Finns det skriftlig dokumentation på deras värmekalkyl?Finns det skriftligt på att reklamation har gjorts på detta arbete? Huset har ju sen tidigare en patron som är på 12kw, så att då docka på en L/V med max 3,5 kw-effekt som ger max +45 ºC vid +7 ºC ute är helt dömt att misslyckas, huset är ju gammalt högtemp-system !Jag tycker att det luktar blåsning och bedrägeri, och firman verkar ha räknat kallt med att bli anmälda här, kontakta ert försäkringsbolag som ska hjälpa er med jurist, för det enda som kan få fart på dessa ärende är en inlämnad stämning, (småmåls-ärende)vilket man gör mot personen i fråga samt mot dess firma, så att dom inte hinner ombilda firman eller göra andra manövrar.Företaget i fråga är välkomna med replik här, sätt gärna en tidsfrist max 1 vecka och agera därefter, låt dom inte förhala detta.
Innan du nu beslutar något.Börja med att skicka in ritningen på din morsas hus här och rita ut var dom förra L/L satt, vågar nästan sätta en peng på att din mor har trång planlösning och ev hade dåligt placerade innerdelar som bidrog till de kraftiga värmeväxlingarna.Sen måste du lösa några frågor, fick din mor någon mellanskillnad för de 2 nedtagna och fungerande 5kw L/L, fick hon inget för dessa är det ju i princip ren stöld. Sen vill vi veta exakt vad hon har idag och hur det är kopplat, jag förutsätter att hon inte kan eller vill hålla på och mecka med grejorna som vi karlar gör, så hon bör väl ha något enkelt som sköter sig självt.Hur är radiatorerna i huset, är det platta panelradiatorer eller tjocka sektionsraddar som hon har, foto skulle sitta fint.Edit: Du skev tidigare kombipanna Egor V15 eller 115, är rökröret pluggat när hon kör el/värmepump eller är rökröret öppet ?Du vet väl om att om man inte kör med olja eller ved så ska man sätta igen rökgången med isolering, annars far ju all värme rakt ut i skorstenen, såvida det inte finns ett fullt fungrande spjällsystem.
Oneklingen mysko placeringar av L/L i ett hus med gammal planlösning.Det 1:a problemet är att hallen och toa på nb är till 50% angränsande som balkong för övervåningen vilket medför mycket större kylfaktor (dålig isolering i tak). Jag skulle ha satsat på att ha innerdelen på nb placerad som 1:a val i hallen ovanför fönstret riktad mot v-rum för att få bästa spridning, köksplacering är inte bra. Som 2:a val skulle jag välja v-rum och sätta innerdelen på vägg mellan altandörr och fönster så att innerdelen riktades rakt mot hallen för bästa värmespridning.Övervåningen är än mer mysko, har morsan problem med smällvarmt på sommaren eftersom innerdelen sitter i sovrummet och då ev används för kyla ? PÅ övervåningen skulle jag ha satsat på att ha innerdelen i tv-rum ovanför fönstret som vetter mot balkongen, dock tycker jag att planlösningen verkar mysko, saknas det en dörr mellan hall och tv-rum eller måste man gå genom sovrummet för att komma till tv-rum. De gråa fälten verkar antyda vinklat tak (?)-har kåken valmat tak ?Sen skrev du om badrum, vilket inte finns på ritningen, är det samma som toa på nb eller finns det något på övre planet ?Som placeringarna varit förstår jag mycket väl varför det varit så stora temp-diffar genom de mysko placeringarna, köksplaceringen har ju inneburit att luften riktats rakt mot trappan upp till övervåningen där nästa sovrumsmontage medfört att det blir runt 25 ºC.Jag tycker att du ska försöka sparka igång båda Panasonicarna igen med nya placeringar, de nuvarande är inte så bra med tanke på husets planlösning och konstruktion. Har jag rätt i min misstanke att den som satt i köket helt enkelt togs ned för att firman tog denna plats för sin utedel av ESB och använde de befintliga rördragningarna en bit på vägen ?Sparka ut ESB i alla fall, den har inte i din mors hus att göra, sen täta rökgången med isover alt rockwool i 2 plastpåsar med handtag som du trycker in i rökgången, glöm inte att sätta upp en varningsskylt att rökgången är pluggad. Koppla sen tillbaka varmvatenberedaren.Man har föreslagit Airwell som alternativ, det är en bra pump men i denna kåk med den gamla kombipannan behövs då även en acktank vilket medför merkostnad och mera rörmokeri för att få allt att fungera, jag skulle nog göra om hela systemet med tanke på att kombipannan ligger på systemet just nu, den funkar just nu som en stor energitjuv + att ESB gör än större hål i plånboken, att firman inte ens reflekterat över hur detta varit ihopkopplat visar på totalt ointrese, dom vill bara försöka smita undan.
Sommartid är det hett på övervåning överhuvudtaget. Sen har vi märkt att det drog som f*n i hörnen av golvet i kök o matrum hua kallt nu när kylan biter. Men i köks delen fixat pga vattenskada. skall åtgärdas i matrum oxå.Får man fråga vad du har för yrke? Utedelen för ESB sitter nedanför köksfönstret bredvid entredörren o ledningarna genom en ventil in till innerdel i källare.Denna montör som garantin till panasonic finns hos är omöjlig att få tag i. Samt har mamma ringt huvudkontoret och de säger bara att fortsätt att sök montören. L/L pump på övervåning vill inte slå av. den bara går hela tiden oavsett vad den står på.
Konstigt Jag har monterat hit till Finland 12 st ESB värmesystem och har haft ejgaranti problem eller kund har varit besviken.Systemet har sparat från 40% till 70%. Det är sant att 407 kylmedel inte räcker hela vinter men då går vi i gamla sätt.shunt-automatiiken är mycket viktigt att den fungerar.den måste man ha i ESB system.Här har jag några bilder av ESB monter,http://sites.google.com/site/enetekinfo/ilmavesi-lmppumput/Home/asennuspalveluVarför vi har monterat ESB, svaret är att vi har inte haft nogon proplem med dom, Priset är lägre än dom andra tillvärkkare. Priset av en ESB pump och monternin har vi haft runt 5300€/ 57000 kr. dockning och hela systemet med en ESB eller borö el panna run om 6500€ /6900 krwww.enetek.fi
Får du ljummet vatten i kranen? I så fall är inte elen till vvb inkopplad.
Gamal tråd men jag tror mer än jag är intresserad av hur det gick.Tog dom sitt ansvar eller levde Smaran kvar i sin fantasi värld med total o kunskap om dimensionering av värme pumpar.Hittade detta omdömet på rejta http://www.rejta.se/omdome/873350/Energisparbolaget+i+G%C3%B6teborg+ABcitatVarning Jag vill utfärda en varning för Energisparbolagets produkter. Min värmepump höll ca 3 år innan den gick sönder. Kostnad för reparation ca 40 000 kr. Försäkringsbolaget rekommenderar att inte laga den på grund av att det är en riskkonstruktion. På grund av detta har jag nu slängt ut hela anläggningen och satt in en ny värmepump från annan leverantör. Ni som tycker det verkar billigt rekommenderar jag att lägga till pengar och köpa från en seriös leverantör av värmepumpar typ IVT. slut citatRisk konstuktion jo ja tackar
Något måste vara allvarligt felaktigt installerat.Jag värmer mitt hus på 180m2 just nu med blockerad elpatron och min pump ger 2,8kw när den går och det gör den 11h/dygn just nu.Ta dit någon som kan koppla in det rätt.
Men förbrukningen var för ca 10000kw per år o nu är den beräknad till 14600kw o ja tror att den kommer att öka till minst 16000kw innan detta e klart
För det första så ger inte esb mer än ljumna element just nu pga att den måste värma upp pannansvatten oxå då den inte är på sedan måste den värma upp sin innetank som jag förmodar skall vara till vv mn nu är det så att mamma har en vvb står i huset på ca80l.och den går oxå in i detta system på nåt sätt. förstår inte den som kopplat detta. justerar man shunten över 5 då vill den ha hjälp från panna och då drar den genom vatten där men eftersom panna e av så kommer kallvatten från den och esb måste värma dess vatten oxå.alltså bättre med mammas två l/l som tillsammmans ger 10kw. men nackdel är att det blir kallt på toa.
Det som säger mig att något är galet kopplat är att om förbrukningen innan ESB var 10000kwh/år så har du i princip bara lagt på ESB förbrukning utan att få ut något.Även om ESB inte ger något så får du alltid ut elen du pytsar in i den (COP1). Vart skulle den ta vägen annars?Var 10000kwh med LLVP eller med elpatronen i pannan?
Verkar lite rörigt (GBG skämt ) men som jag tolkar det så använder innedelen en shuntventil för att växla mellan värmning av radiator och VV.Eller vänta nu, växlar den mellan el/olje panna och värmepump
Shunten är ju f-n manuell utan motor Prova vrid den helt till värmepumpen så att inget tas från panna
Det jag menade var att röret från värmepumpen var glödhet, samt att vämeväxlaren är varm sedan svalnar det av rejält.
Jag tror värmen försvinner i värmeväxlaren.Jag undrar om man kan koppla radiatorerna direkt via värmeväxlaren.det finns två gångar ut och å borde man kunna koppla radiatorerna dit. Expansionkärlet sittter på panna å den är som sagt bara inkopplad för att hjälpa vp med det lilla extra utifall det skulle behövas. Sitter vid en annan dator därav fel anv.namn.
värme från vp är 60 ºC och framledning rad efter shunt 27 ºC.pröva å ställa shunt på max ska se hur varm panna blir. ingående panna nu 26 ºC.
Jag undrar om man kan koppla radiatorerna direkt via värmeväxlaren.det finns två gångar ut och å borde man kunna koppla radiatorerna dit.