Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordvärme i Ã¥kern olämpligt? + installationstips  (läst 10403 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nost

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Har precis inhandlat ett 1.5 plans villa på landet. Nyligen tilläggsisolerad vind och brädfordrad utsida. Skulle gissa att uppvärmd yta handlar om 130kvm.
Uppvärmning idag, vedpanna i köket till ackumulatortank. inget annat än vattenburna radiatorer och en liten vatten-golvvärmeanläggning i hallen. elpatron stöder till vid behov.
Hushållet består av mig och sambo än så länge.

Jag har inte uppgifter om nuvarande förbrukning. Dels för att jag inte fått energideklarationen än och dels för att förra ägaren inte riktigt visste hur mycket ved som förbrukats.

Till den lilla gården hör några ha åkermark och jag bor i mellersta Sverige.

Jag är lat och funderar direkt på att komplettera dagens vedpanna med en värmepump.

Nu till mina frågor.

1. Har hört att en åker "utarmas" och blir knölig av installerad jordvärme. Stämmer detta? Någon som har erfarenheter av att lägga jordvärme i åker? Hur blir det när man vill plöja upp åkern och så om? Finns risk att tunga fordon o.dyl kan påverka slingan? Vilka effekter får detta? En tanke var att anlägga en ridbana när man ändå var framme med en grävare. Detta var enligt ryktet direkt olämpligt pga ojämnheter. Något som har med tjälen att göra? Kan en installation av jordvärme påverka grödor och växtlighet?
Hur länge "håller" en jordvärmeanläggning? Måste man lägga ny slinga efter ett tag? Hur ställer sig jordvärme i det avseendet mot en bergvärmeanläggning?

2 Om ni var i mitt ställe, vad hade ni satsat på? Jag är snål och lat, men mer lat än snål, så att fortsätta elda med ved lockar inte. Speciellt som att vedskjulet är tomt och jag måste göra ganska kostsamma investeringar för att få ut veden ur skogen.
En luft-vatten pump för att det är snabbt, smidigt och driftsäkert? Vilka fabrikat osv föreslås i så fall och varför?

Mycket frågor. Tack för att ni tar er tid.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jordvärme i åkern olämpligt? + installationstips
« Svar #1 skrivet: 04 juni 2009, 20:37:00 »
En rätt dimensionerad jordvärmeanläggning ger inga problem av den sorten du nämner. om kollektorn är för kort så kan det bli liknande problem. Det handlar alltså om att dimensionera ordentligt. Jag skulle satsa på jordvärme i ditt fall.

Återkom när du fått din energideklaration så kan vi ge dig tips på korrekt dimensionering av jordvärmeslinga + storlek på pump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Jordvärme i åkern olämpligt? + installationstips
« Svar #2 skrivet: 05 juni 2009, 11:07:20 »
Carl har rätt. Problemen du nämner kan uppstå om man snålar in på längden jordvärmeslang. Förr (20 år sedan) dimensionerade man ganska snålt med slanglängden och resultatet kunde då bli kuperad trädgård när jorden kring slangen frös.

Har själv installerat 2 jordvärmeanläggningar där slangen ligger i en åker och jag har på 3 år inte upplevt någon skillnad alls, varken utarmning eller knölighet. Livslängden på slangen bör vara 100 år minst och om du lägger den på 1m djup finns det ingen risk att tunga maskiner skadar slangen.

Jordvärme lÃ¥ter perfekt för dig. Du kan ta till 100-200m extra slang för att verkligen vara pÃ¥ säkra sidan. 
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
SV: Jordvärme i åkern olämpligt? + installationstips
« Svar #3 skrivet: 05 juni 2009, 13:16:19 »
Samma sak här.
Jag har oxå installerat två jordvärmeanläggningar och har inte märkt av någon förändring alls på åkern. Det som har hänt är att det blev lite lägre marknivå där jag grävt när marken satt sig, men efter det att jag pljöt och sått om så märks ingen skillnad.
Jag har 2*300m slang till 7-8 kW vp.
Som sagt sattsa pÃ¥ jordvärme med riktigt lÃ¥ng slang. 
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Fast - ibland nämns ju att det sänker jordytans tempratur vilket påverkar växtligheten, gäller inte detta med generösare dragningar heller?

Jag har själv åker precis intill som jag kunde nyttja, fast jag hade hellre sugit lite kraft ur gräsmattan för det växer sjukt mycket på den ytan, hehe. Vill däremot inte förlora växtligheten på betesåkern...
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärme i åkern olämpligt? + installationstips
« Svar #5 skrivet: 08 juni 2009, 09:21:02 »
Det var någon här på forumet som påstod att jordvärmeslingan till och med kunde gynna växtligheten under torra somrar.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Jordvärme i åkern olämpligt? + installationstips
« Svar #6 skrivet: 08 juni 2009, 14:34:30 »
Jag tror inte en väldimensionerad slinga påverkar växligheten alls.
PÃ¥ sommaren när det växer pÃ¥ Ã¥krar och gräsmattor gör värmepumpen i stort sett bara tappvarmvatten nÃ¥gon timma per dag. Den värme man tar ut med slingan under denna period kanske motsvarar nÃ¥gon tiondels promille av värmen marken fÃ¥r genom solinstrÃ¥lning.  Värmepumpen börjar inte arbeta pÃ¥ riktigt förrän december januari, och dÃ¥ är det inte mycket som växer pÃ¥ Ã¥kern eller gräsmattan.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad zoogian

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärme i åkern olämpligt? + installationstips
« Svar #7 skrivet: 11 juni 2009, 20:59:25 »
hej,, farsan har 800 m i åkern, vet inte hur djupt det är, tror ca 1 m, och där kör de med riktigt stora maskiner.. så inga problem där inte.
Viessmann 300-G 8,4 kW. 180 m borr (ca 170 aktivt), 100 l volymtank. Thermia MBH 300 liter VVB med TWS.

1-plans hus 167 m2 byggt 1988. Konverterat 2009 till vattenburet från Luftburen värme. Viessmann-radiatorer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!