Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla separat elmätare till värmepump. Är det lönt?  (läst 5831 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Axelsson C

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
Är det lönt att koppla en separat elmätare till värmepumpen så man kan se hur många Kwh som den använder? Kan man med hjälp av det justera in värmepumpen och verkligen spara några pengar? Elmätaren kostar ju visserligen inte mer än typ 400:- så det är ju inga direkt pengar i sammanhanget av installation av en ny värmepump. Men kan man verkligen vinna något på att sätta en sådan och sedan logga den via datorn?

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
Lönt och lönt? Lite kul ska man väl ha. Dessutom får du reda på vad pumpen VERKLIGEN förbrukar i el och slipper fundera över varför det går åt så mkt HH-el.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
I västa fall kan man spara upp till ca 1000 kWh/år (i ett vanligt egnahem) på en väl intrimmad anläggning jämfört med en dåligt intrimmad anläggning, men det är omöjligt för oss andra att veta om din anläggning är väl intrimmad.
Men har du för hög kurvlutning inställd, termostater som styper flödet o.s.v. kan det finnas massor att spara på en ordentlig intrimnning, elätaren fixar iofs inte någon intrimmning - för att göra det behöver du lära dig hur anläggningen skall vara inställd för att gå optimalt, med en elmätare kan du kanske få ett kvitto på att ändringar har en viss effekt, dessutom ser du ju om förbrukningen ökar av någon anledning som kan vara en indikation på att något inte står rätt till med värmepumpen.

Men som sagt, om det lönar sig eller ej är nog mycket svårt att avgöra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Jag håller just på att installera en ellmätare ifrån Rikard till värmen.DVS jag får subtrahera bort värmen ifrån min huvudmätare. Misstänker att jag gör av med 10000 kwh på hushållsel med påslagna datorer frysar mm. Det är där jag kommer att spara mest!
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Koppla separat elmätare till värmepump. Är det lönt?
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2008, 08:38:54 »
En fördel med att ha separat elmätare är att man kan se  pÃ¥ avvikande elförbrukning om t.ex expansionsventilen är felaktig.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Nu har jag månadsvis statistik för värmepumpen mer än 2 år bakåt. Det gör att man direkt ser om VP börjar fungera sämre.

Osså har man samtidigt en koll på hushållselens utveckling.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Koppla separat elmätare till värmepump. Är det lönt?
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2008, 10:29:02 »
Som bertil säger, du får böttre koll på vad som är el till VP och vad som är hushålls el. Visst finns det en kw-räknare på vp'n men dessa är rena glädje mätare.

Jag upptäckte direkt att min "hushålls el" tog ett skutt upp när jag installerade VP.Det efter mattematik med värden från VP och elmätaren. skaffade en separat på VP'n och hushållsel förbrukningen sjönk till det normal :)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!