Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställningar pÃ¥ EcoEl vid spets vvb installerad?  (läst 1001 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heidrun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Inställningar på EcoEl vid spets vvb installerad?
« skrivet: 04 december 2009, 10:14:54 »
Har väldigt låg framledningstemp och har därför valt att installerat en liten spetsberedare för att bättre klara av varmvattnet. Hade tidigare den övre patronen inställd på 55 grader för att säkerställa ok varmvattentillgång. Men nu tänkte jag att man borde kunna skruva ned denna inställning rejält (kanske så långt som att låta den enkom gå på börvärdet för framled +7 grader), låta värmepumpen göra så gott den kan med nedre pannan som sen delvis värmer övre pannan. Detta vatten skall ju sedan matas in i vvb och slutvärmas där av de värmeelement som sitter i den. Tänket måste väl då vara att pannan enkom skall lyckas klara framledningskraven och inte värma extra för varmvattentillgångens skull? Elpatronuppvärmt varmvatten kostar väl typ lika mycket oavsett om det kommer via EcoElen eller från den lilla varmvattenberedare? Om så är fallet så måste väl uppvärmning i vvb vara att föredra så man inte värmer i onödan så att säga? Så jag är nyfiken på vad ni med spetsberedare har för inställningar på pannan samt för erfarenheter i allmänhet av denna kombo?

Hälsningar

Heidrun

(tog ut denna delfråga från en annan tråd då den kanske inte riktigt passade in där, ursäkta dubbelpostandet)

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Inställningar på EcoEl vid spets vvb installerad?
« Svar #1 skrivet: 04 december 2009, 10:34:29 »
Har inte riktigt...
samma uppsättning, men nästan.

Kör min lilla VVB på högsta temp (60 ºC). Har en blandarventil monterad på utgången som ger 50 ºC varmvatten till huset.

Skälen till inställningen är tre:

-Behöver inte bekymmra mig om legionella.
-Får litet mera VV. 50liter 60 ºC blir kanske 60l vid 50 ºC
-Du sparar ytterst lite el genom att köra VVB på 50 istället för 60 ºC (Om den är välisolerad)


Mja... eluppvärmt VV kostar alltid mer än VP uppvärmt. Men elpatronuppvärmt i Ecoel kostar naturligtvis lika mycket som VVB uppvärmt.

Om man spetsar VV, (som först blivit föruppvärmt i Ecoel till VPframledningstemp), till 60 ºC i en VVB, så kostar det mig kanske 1.5- 2kr/dygn vår, höst och vinter.
Fördelen är att vår och höst kan VP gå med flytande kondensering/hög verkningsgrad. Och på vintern styrs mer värme-energi till elementen.

Dessutom får man ju mer varmvatten.

« Senast ändrad: 04 december 2009, 10:45:43 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!