Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ctc lva 1 inställning tillluftbo frpnluft  (läst 2039 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad waiko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
ctc lva 1 inställning tillluftbo frpnluft
« skrivet: 19 oktober 2013, 09:12:48 »
inställning på lva1

HejHar en lva 1 värmeväxlare som sköter ventilationen o värmen i huset. Värmen har vi pÃ¥ noll för vi har en luft/luft pump som sköter om det. Em Mitsubishi fd25. Det jag undrar är o  man kan ändra inställningen pÃ¥ tillluften o frÃ¥nluften? Det finns nämligen en givare som är markerad frÃ¥n 1-5 o min är inställd pÃ¥ 4. Grannen har ändrat sin till 2 o pÃ¥stÃ¥r att detta är bra och att elräkningen gÃ¥r nerÃ¥t. Han har en Ã¥rsförbrukning pÃ¥ 8000kwh i vi har ca 14500kwh. Visserligen sÃ¥ eldar han liteunder den kalla perioden. Men det är ändÃ¥ stor skillnad. Ã„r det braskaminen som gör skillanden eller vad? Tacksam för svar

Utloggad 93turbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ctc lva 1 inställning tillluftbo frpnluft
« Svar #1 skrivet: 11 november 2013, 22:35:39 »
Om du ändra på potentiometerana så ändra du balansen mellan tilluft och frånluft. Detta kan innebära för dålig luftomsättning med fuktskador som följd. Du har väl en Master 103 också som ger varmvatten och den måste ha ett visst luftflöde för att kompressorn ska kunna tillverka varmvatten och även ger varmt vatten till vatten batteriet i LVA. Detta hjälper ju till att värma huset. Det du skriver att värmen är satt till noll är antagligen reservtermostaten som bör stå på lägst +5 grader så att LVA inte fryser sönder om det skulle hända något med Master 103.

Eller menar du att rumsgivaren till LVA är satt på noll?

Är rumsgivaren på noll så ger inte LVA någon värme alls och då kan inte jag förstå hur du kan ha så hög förbrukning.
Nibe 370 med LVA kopplad till markkollektor.

Utloggad waiko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: ctc lva 1 inställning tillluftbo frpnluft
« Svar #2 skrivet: 18 november 2013, 15:45:33 »
Hej
Det är rumsgivaren som är satt pÃ¥ noll. Inställningar i lva har jag ej rört. Tycker det är lite konstigt med förbrukningen?  Jag tar tacksamt emot förslag pÃ¥ hur man ska göra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!