Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 8 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 06 december 2022, 11:39:14 »

Jo då den kör en vv är alltid stopp runt 60 grader.
Skrivet av: Thomas_G
« skrivet: 06 december 2022, 09:51:49 »

Hej!

Jag har haft en Thermia Diplomat Duo Optimum G2 8 sen 2011 men har inte brytt mig så mycket om hur den varit inställd.
Har väldigt dålig koll på hur BV pumpar men tyckte också min pump gick ofta och har försökt följa råden i tråden.
Med dagens el priser vill jag självklart försöka spara så mycket el som möjligt

Kör kurva 31 i nuläget och det har funkat bra hittills - får se hur det funkar nu när det börjar bli kallare (hade kurva 40 tidigare, ställd av installatör).

Ser ut som kompressorn startar ungefär var 75:e minut om jag läser kurvorna rätt.
Tacksam för lite expertråd kring mina inställningar och om jag bör justera något.

Jag tycker att den kör varmvatten lite random och utan att vi använt något varmvatten vid den tiden. T.ex. den topp på bilden för 17h sedan. Vid den tiden använde vi inget varmvatten. Är det så den ska jobba? Den ser ut att dra upp framledningen till ca 60 grader varje gång den kör varmvatten, ska det vara så givet mina inställningar för varmvatten?
Skrivet av: Tegheim
« skrivet: 24 november 2022, 10:12:46 »

Efter några dygn nu så verkar jag snitta 15-17 starter per dygn.
Har lyckats sänka både setpoint och kurva och ändå ha bra temp i huset.
Vet inte om den drar mindre el totalt sett, men det känns lugnare än innan.
VVB går fortfarande 1 gång/dyng mestadels, ibland 2ggr om alla dushar.
Men vi saknar inget varmvatten, och kommer nog behålla 30° som startvärde.
Skrivet av: Tegheim
« skrivet: 22 november 2022, 20:35:33 »

Har VVB inställd statiskt på 30° nu.
Visade sig att den bara startat en gång senaste dygnet.
Det är ju bra. Men jag har inte styrt när den startar. Än.

Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 21 november 2022, 21:58:42 »

Angående vv löns det väl bäst om man kör upp tempen och pumpen stannat före man duschar. Jag klarar mig i 19/20 dagar med 1 vv körning per dygn. Tycker också det är onödigt med varmt i tanken då ingen använder vv.
Skrivet av: Tegheim
« skrivet: 21 november 2022, 20:36:41 »

Ohh, kallt varmvatten?  :)

Du ska inte kolla temperaturen efter att pumpen stannat utan kolla värden just före den kommer att stanna. Temperaturerna fram och retur ska bli lika efter en kort stund eftersom ingen värme tillförs utan bara pumpas runt.

(9kW ? Tror du har en 8 eller 10kW)

Nya siffror före den startar och just före den stannar, men ser bra ut (tyvärr). Vill du ha mindre starter öka A1 till exempel -100. Den kommer då att starta färre gånger men kommer kanske att få ojämn temp i huset? Den kommer att starta vid en lägre framledningstemp och kommer att köra framledningen troligen högre än vad du har idag. Men skriv in värden före nu och ställ sedan.

Jag har testat att ställa mer varmvattenstarten till 30° dagtid när vi inte är hemma sedan några veckor. Varmvattnet sjunker så sakta att det inte verkar påverka oss så mycket. Höjer till 40° på natten igen.
Kanske är meningslöst, men jag fick för mig att VVvar den stora boven först.

Hade för mig det stog 9kW i offerten för 11år sedan, men är mer troligt 8 än 10 om jag måste välja där :)
Kör alltid på Värmepump, aldrig Auto, och har aldrig känt ett behov av elpatronen.

Ändrade A1 till -99 och A2 till -990 nu.
Har justerat ner kurvan, då jag fick ställa pumpen på 18° för att komma ner till 20° i huset.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 21 november 2022, 20:18:44 »

Ohh, kallt varmvatten?  :)

Du ska inte kolla temperaturen efter att pumpen stannat utan kolla värden just före den kommer att stanna. Temperaturerna fram och retur ska bli lika efter en kort stund eftersom ingen värme tillförs utan bara pumpas runt.

(9kW ? Tror du har en 8 eller 10kW)

Nya siffror före den startar och just före den stannar, men ser bra ut (tyvärr). Vill du ha mindre starter öka A1 till exempel -100. Den kommer då att starta färre gånger men kommer kanske att få ojämn temp i huset? Den kommer att starta vid en lägre framledningstemp och kommer att köra framledningen troligen högre än vad du har idag. Men skriv in värden före nu och ställ sedan.
Skrivet av: Tegheim
« skrivet: 21 november 2022, 19:14:15 »

Rejält trådlyft, men tänker att i första hand slippa starta en ny tråd.

Jag har nyligen skaffat Husdata, och ska försöka styra min Diplomat 9kW-11 att gå så bra som möjligt.
Har genom åren försökt lite allt möjligt, men aldrig riktigt lärt mig vad som funkar och är korrekt.

Tyckte tråden var informativ, och vill visa er gurus mina värden, så ni kan se vad jag gjort för fel.

Såklart tycker jag den drar för mycket ström, jämt :-)
Jag räknade senaste dygnet att jag enligt Tibbers elkurvor bör haft 20-25st starter. Lite oklart nattetid då jag laddar bilen också.

Det jag reagerade på idag efter att ha läst https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48516.0 och sedan gått och öppnat alla mina termostater till max, är att när kompressorn startade så hade jag ett bra delta på 7-8°.
När den sen precis stannat, tog jag dessa bilder.

Då har jag ingen skillnad alls i fram/retur? Är det normalt?

Kika gärna på bilderna, och se om jag byggt en tickande bomb, och vad jag ska börja justera tillbaka eller mer.

 
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 17 december 2014, 10:59:52 »

Eller kör på enbart värmepatron 3kw om du tror kompressorn slits med många start stopp.
Skrivet av: Thisbe
« skrivet: 17 december 2014, 10:51:30 »

Om du höjer på flödet i golvet ökar värmeavgivningen, samtidigt som du har en lägre kurva så öppnar shunten mera. Kan du sätta fläkten att gå på samma nivå hela tiden+ termostat helt öppet? Ditt värmesystem blir ju inte optimalt före det är färdigt byggt, du får försöka göra det bästa av situationen.
Det är ingen termostatventil utan bara en elektronisk rumstermostat till fläkten. Flödet genom konvektorn är fullt öppet hela tiden.
Det finns ingen enkelt sätt att styra låsa fläkthastigheten på denna modell, men naturligtvis går det att koppla förbi termostaten. Det är dock ganska skönt när fläkten tystnar ibland  :)
Jag får väl lägga energin och tiden på att snickra så jag får upp fler radiatorer helt enkelt  ::)
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 17 december 2014, 10:07:54 »

Om du höjer på flödet i golvet ökar värmeavgivningen, samtidigt som du har en lägre kurva så öppnar shunten mera. Kan du sätta fläkten att gå på samma nivå hela tiden+ termostat helt öppet? Ditt värmesystem blir ju inte optimalt före det är färdigt byggt, du får försöka göra det bästa av situationen.
Skrivet av: Thisbe
« skrivet: 17 december 2014, 09:02:19 »

Hej Tumpi!

Skall prova att sänka kurvan lite. Problemet är ju att fläkten i bef. hus får gå på högre varvtal och den sitter som sagt i vardagsrummet. Men uppvärmningen idag med bara en fläktkonvektor i den delen är ju långt ifrån optimal. Det är dock denna del som kräver mest energi och får bli styrande för nivån på kurvan, som jag tolkar det.
Nu när jag åkte till jobbet drog jag upp termostaten  och därmed ökar ju även fläkten. När jag är hemma brukar jag elda i kaminen (mycket av gammal vana och för mysfaktorn) så det kanske är en lösning att ställa in kurvan så att fläkten går ner i varv först när kaminen hjälper till.
Men hur menar du att jag skall få upp flödet? Slingan till fläktkonv. i bef. hus är inte strypt, ej heller kulverten ut till garaget. Golvvärmen är ju strypt men det är ju på andra sidan shunten.

Tack för alla förslag och förklaringar!
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 17 december 2014, 08:42:51 »

Hej!

Du skriver att det blir för varmt, därför är det strypt! Sänk kurvan!!! Upp med flödet!!!
Kör minsta möjliga temp från pumpen, det ger högsta COP sparar mest på kompressorn.
Pröva nu först att tex sänka kurvan med 3 grader, upp med flödet o se vad som händer, blir det ännu för varmt i garaget o på "arbetsplatsen" sänk mera. Det är väl tempen i vardagsrummet som kommer emot i något skede, där kan du ju typ sätta termostaten på max och fläkten att gå på en nivå som är acceptabel.
Skrivet av: Thisbe
« skrivet: 16 december 2014, 22:19:16 »

Vid framledningstemperatur på 50° och 20° i omgivning är de på 3540 Watt/styck. Den termostatstyrda sitter i vardagsrummet och på full fläkthastighet låter den tyvärr ganska mycket.
Fläkten i garaget skulle jag ju iofs kunna öka från 2 till 3 men det blir onödigt varmt. Har redan ca 20° där...
Jag tror jag har fått bort alla luft även om jag inte har någon avluftning på högsta punkten fn. Slingan in till bef. hus går över en vind så jag vill helst inte ha några kopplingar där.
Trycket ligger på 1 bar.
Men visst, flödet kan nog vara ganska litet iom att jag för närvarande endast använder 1 av 9 utgångar på fördelningslisten (+ golvvärme och kulvert till garage) De andra 8 är till kommande radiatorer. Golvvärmen är också ganska hårt strypt då det blir för varmt att arbeta med utbygget annars, men den strypningen ligger ju efter shuntgruppen.
Bifogar kurvor där integralen är satt till -150
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 16 december 2014, 21:09:14 »

Det skiljer 15 grader på framledning och retur. Det är för mycket! Borde vara typ 6-8k. Tyder på mycket dåligt flöde. Är det luftat ordentligt? Vad har du för tryck i systemet? (inte är väl fläktkonvektorena så kraftiga så de skulle kunna sänka tempen med 15 k?)

Kan du ställa fläktkonvektorn så att den skulle ge jämn effekt nu tills du har resten av systemet färdigt. Gärna på hög effekt så att vp blir av med värmen den producerar.
Skrivet av: Thisbe
« skrivet: 16 december 2014, 20:56:10 »

Cirkulationspumpen var tyvärr redan i läge 3 så inget mer att göra där tyvärr.

Bifogar bilder från integral=-120
Det verkar vara på väg åt rätt håll nu. Jag har ändrat integralen till -150 men har inga kurvor där än. Återkommer med det.
Apropå fläktkonvektorer så körs den som värmer bef. hus i automatiskt fläktläge (termostatstyrt på omgivningstemp) så hur mycket effekt den för över till omgivningen varierar ju.
"Ack.-tanken" kommer att hamna i garaget och dit har jag 33 meter kulvert, men hittils verkar flödet inte vara några problem. Har dock förberett för en cirkulationspump på denna slinga.

Men som sagt, systemet är ju inte komplett än, så jag räknar inte med att allt skall fungera perfekt.
Skrivet av: claesc
« skrivet: 16 december 2014, 11:59:00 »

Nu styr pumpen på integral och inte på hysteres.

Jag håller med Tumpi. Du har väl högt delta, 13 grader mellan retur och framledning. Det syns också på det höga vertikala hoppet i framledningskurvan när kompressorn startar. 8 grader är mer lagom, så du skulle behöva öka flödet med runt 50%. Pumpen levererar ju 10 kW, som systemet måste bli av med. Dina fläktkonvektorer är räddningen, framledningskurvan börjar bli flack när den närmar sig 50 grader, vilket visar att konvektorerna då klarar att göra varmluft av hela effekten. Dock är det till priset av att de blåser ganska het luft, och när kompressorn stannar blir luftflödet snabbt kallare. Därav din varierande rumstemp. Med din ringa vattenvolym är det oundvikligt.

Mer flöde kommer att trycka ihop framledningskurvan i vertikalled, du får lite mindre tempvariation från konvektorerna. Om du sedan ändrar integralen till -150 eller så, får du tillbaka temperaturvariationen, men startintervallen ökar. Det blir en kompromiss mellan kompressorstarter och komfort. Ytterligare förbättring får du med volymtanken, men se upp med flödet, små vv-beredare har ganska klena rördimensioner på in- och utlopp.
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 16 december 2014, 07:35:55 »

Golvvärmen är var visst shuntad. Hysteresen påverkas inte av lägre kurva.
Lyft av fronten o kolla vilket läge cirkpumpen går på. Är den på I eller II kan du pröva höja o se vad som händer. Ta foto av displayen med siffror (temperaturer ) när kompressorn gått några minuter.
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 15 december 2014, 22:50:43 »

En fråga till Er som kan mer än mig. Vore det inte en ide att i det här fallet sänka kurvan lite. Jag tycker att det känns som att kurva 40 är väl så högt med golvvärme. Påverkar en lägre ställd kurva hysteresen något?
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 15 december 2014, 22:46:29 »

Lyfter du av fronten borde du se den övre cp, som har en vippa med tre lägen
Skrivet av: Thisbe
« skrivet: 15 december 2014, 22:09:45 »

På vilket läge har du cirk.pumpen på varma sidan?
Vad jag vet så kan jag inte ställa den. Jag har en Diplomat, ej Optimum.
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 15 december 2014, 21:04:05 »

På vilket läge har du cirk.pumpen på varma sidan?
Skrivet av: Thisbe
« skrivet: 15 december 2014, 20:56:46 »

Hej!

Justerade enligt Claesc´s rekommendationer och det verkar ju vara rätt väg att gå. Har nu 34 minuter mellan starterna trots att jag ställde tillbaka min startintervall till default 20 minuter. Vad tror ni, finns det mer att göra med parametrarna?
Enligt min/max på termometern i huset så verkar det inte varierat speciellt mycket, kanske 1,5°.
Känner mig lite lat som bara kastar ut frågorna här istället för att sätta mig och läsa på men med två småbarn runt benen så har inte det högsta prioritet...

MVH
Jonas
Skrivet av: Thisbe
« skrivet: 14 december 2014, 21:04:15 »

Hur kör du dina konvektorelement? Kör du dem på termostaten eller har du dem på max? Vissa konvektorelement har en magnetventil och således slutar flödet gå över den.
Båda går med fullt flöde hela tiden(ingen termostat eller ventil på vattnet). Den ena har termostatstyrd varvtalsreglerad fläkt (sitter i bef. hus) och den andra har fasta fläktlägen (värmer garaget).
Skrivet av: Elias123
« skrivet: 14 december 2014, 20:41:51 »

Hur kör du dina konvektorelement? Kör du dem på termostaten eller har du dem på max? Vissa konvektorelement har en magnetventil och således slutar flödet gå över den.
Skrivet av: Thisbe
« skrivet: 14 december 2014, 19:40:17 »

Har du provat ändra startvärdet för integralen från standard 60 till någonting högre?
Att ha så hög mintid är nog ingen bra ide när det blir kallt ute och den väl stannar.  Låt det vara på standard och prova integralen istället.
På de gamla thermia går den ställa till max 99 och på de nyare kan man ha högre.

Ändrade integralen till 100 och minskade startintervall till default 20. Resultat - pumpen startar var 20 minut. Testar att ändra hysteresen till 15 enligt annat inlägg.
Skrivet av: Thisbe
« skrivet: 14 december 2014, 19:30:26 »

Tack för snabba svar!
Jag kommer att testa av de åtgärder ni skriver, så kanske jag lär mig lite på vägen  :)

Apropå ack.-tank så försöker jag nog koppla in den. Kan göra det i garaget utan alltför mycket arbetsinsats. De flesta radiatorerna kommer tyvärr inte att kopplas förrän vintern är slut.

Framledningstemperaturen har jag inte ändrat (har inte haft tid att gjort så mycket alls ang. pumpen) men när det gäller fläktkonvektorerna så är ju en jämn värme behagligare än hög temp under kort stund. De är såpass effektiva så de räcker till bra ändå. Golvvärmen har jag på en separat shunt så framledningstemperaturen är inga problem. Dessutom så är det bara betong där än...

MVH
Jonas
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 14 december 2014, 16:03:30 »

Är det fläktradiatorerna som kräver hög framledning? H
Gv kräver ju knappast 34 grader då det är +3 ute. Kom ihåg max temp på golvet om materialet inte får ha så hög temp.
Skrivet av: claesc
« skrivet: 14 december 2014, 15:35:50 »

Det ser ut som om pumpen stoppar på hysteres. Framledning bör är 34, och pumpen stannar vid 44, vilket stämmer med standardinställningen för hysteres, 10. I så fall hjälper det knappast att ändra integralens startvärde, pumpen jobbar snabbt upp framledningen tills hysteresen bryter, och integralen nollställs. Öka hysteresen till 15 som första åtgärd och se vad som händer. Den finns på servicemenyn under värmepump. Sen kan du passa på att ändra integralen.

Hysteresinställningen stoppar resp startar pumpen om ärvärdet för framledningen avviker från börvärdet med mer än den inställda hysteresen. Samtidigt ställs integralen till 0 resp till startvärdet.

Om du enkelt kan koppla in beredaren som volymtank till ringa kostnad, så gör det också. Lite hänger det förstås på hur länge det dröjer tills systemet blir utbyggt (ett par veckor - kanske inte så lönsamt, månader - javisst, år - absolut).

Tillägg:
Det ser ut som om pumpen försöker starta på hysteres också, 34 som börvärde, och 24 som ärvärde, men mintiden hindrar den. Integralen är långt förbi startvärdet på grund av det. När 30 minuter har gått kommer pumpen att starta både på integral och hysteres.

Om du kortar mintiden så får du definitivt fler starter, det är den som styr starten nu, men med ökad hysteres och startvärde på integralen kan du få längre gångtider och bättre reglering när det blir kallare ute.
Skrivet av: Elias123
« skrivet: 14 december 2014, 14:44:22 »

Har du provat ändra startvärdet för integralen från standard 60 till någonting högre?
Att ha så hög mintid är nog ingen bra ide när det blir kallt ute och den väl stannar.  Låt det vara på standard och prova integralen istället.
På de gamla thermia går den ställa till max 99 och på de nyare kan man ha högre.

Kom ihåg att ändra gränsen för tillsats från 600 till minst 600+ändringen av startgränsen.
Skrivet av: Thisbe
« skrivet: 14 december 2014, 14:27:25 »

Hej!

Jag har en nyinstallerad Diplomat 10 som startar alldeles för ofta. Som det är nu går den varje halvtimme, vilket också är mintiden som jag ställt i startintervallet.
Har ni några idéer på hur jag kan ändra styrparametrarna för att tvinga pumpen att starta mer sällan? Jag har inga problem att acceptera mer ojämn inomhustemperatur. Eldar ofta i en kamin så det är ändå ganska varierande temperatur inne.

Pumpen värmer idag 230 m² bostadsyta samt 77 m² garage. Dock är huset under om/tillbyggnad så jag har bara 55 m² golvvärme och 2 fläktradiatorer (Omnia 36) inkopplade idag, vilket blir alldeles för liten vattenvolym för pumpen att arbeta med. När allt är klart skall dock ytterligare 18 radiatorer vara inkopplade.
Jag har en överbliven 55 liters varmvattenberedare liggandes som jag funderar på att koppla in som en ackumulatortank till värmesystemet är fullt utbyggt. Vad tror ni om det? Är det värt jobbet?

Bifogar lite data från pumpen.

MVH
Jonas

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!