Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem!! Trycker bara stiger  (läst 4414 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hans_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem!! Trycker bara stiger
« skrivet: 30 juli 2016, 23:25:10 »
Hej alla!
Hoppas nån kan hjälpa mig med detta!
Mycket text men nån kanske orkar läsa allt :)

Har ett IVT värmeskåp och jordvärme.

Börjar från början så får vi se om ni har nån teori varför det blir som det blir :)

Skulle rengöra silen som sitter ovanför skåpet som jag gjort så många gånger förut. Av någon anledning blev det inte tätt när jag vred på kranen. Provade ett antal gånger men det var samma visa så jag gav upp.

Dagen efter ringde jag till en lokal firma som trodde att låsringen hamnat i fel läge sist jag gjorde rent den och att det därför inte blev tätt. Han tipsade om att jag kunde sänka trycket till 0 och stänga av både skåp och cirk.pump för att på så vis kunna öppna silen utan att det sprutar överallt.
Sagt och gjort, jag öppnar sillocket och ser till min förvåning att låsringen saknas helt och hållet?! Troligtvis måste den ha hoppat iväg utan att jag sett det förra gången. För inte kan den ha åkt förbi silen och in i systemet?? Det låter otroligt...

Jag har ingen låsring hemma så jag stoppar tillbaka silen och startar igång allt. Höjer trycket och går därifrån.
När jag kollar till allt lite senare har trycket stigit rejält och är (som ni ser på bilden) väldigt nära rött.
Sänker trycket igen men det stiger igen.

Så, vad tror ni kunniga människor om detta??
Kan låsringen vara boven i dramat eller har jag gjort nåt fel nånstans?
Just nu är hela skåpet avstängt, vågar inte ha det på innan jag får ordning på detta.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem!! Trycker bara stiger
« Svar #1 skrivet: 31 juli 2016, 06:51:43 »
I filterballen sitter det en kulventil som stänger mot locket när man vrider den till 'normalläget' och då ska det inte kunna läcka något. Den lilla mängd vatten som hamnar bakom locket när man vrider ventilen hålls kvar av oringen bakom locket.
Om Låsringen har hamnat snett så kan man kanske repa sätet i kulventilen så den blir otät, men det känns som att man borde känna att det går ovanligt tungt att vrida den då?
Exakt vart läcker det?

Att trycket stiger kan bero på att påfyllningsventilen är otät. Testa att öppna och stänga den några gånger och vrid åt den lite extra.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: Problem!! Trycker bara stiger
« Svar #2 skrivet: 31 juli 2016, 09:01:55 »
För drygt 1 år sedan hade jag problem med stigande tryck. Konstigt nog försvann mitt problem efter jag luftade beredarens mantel och det har varit stabilt sedan dess. Mitt tryck steg dock långsamt då.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Hans_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem!! Trycker bara stiger
« Svar #3 skrivet: 31 juli 2016, 09:24:22 »
Purjo.
Det läcker inte direkt utan problemet var att när jag stängde kranen och skruvade av locket sÃ¥ hade inte kulventil stängt ordentligt sÃ¥ det sprutade ut vatten.  Troligtvis beror det pÃ¥ att silen ligger i fel position sÃ¥ kulventilen inte kan täta ordentligt. Ska köpa ny lÃ¥sring idag.

Håkke mitt tryck stiger från 0,7 till 1,5 på ca en timme, vet inte om det är fort eller inte.
Lufta manteln, hur gör jag det?? Det är värt ett försök!

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: Problem!! Trycker bara stiger
« Svar #4 skrivet: 31 juli 2016, 13:09:34 »
Tag av fronten, längst upp på beredartanken finns en luftningsskruv som man öppnar med tång/polygrip, se till att ha en handduk under som skyddar elektroniken i diplayen.

Hoppas det löser sig, i värsta fall är det läckage mellan mantel och beredare sÃ¥ kranvattentrycket gÃ¥r ut i värmebäraren.  Det var det jag trodde jag drabbats av, men det löste sig efter luftning.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Hans_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem!! Trycker bara stiger
« Svar #5 skrivet: 31 juli 2016, 15:28:44 »
Hmm. Allt är avstängt och sladden till cirka.pump är utdragen. Ändå stiger trycket?? Kan det tyda på något?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem!! Trycker bara stiger
« Svar #6 skrivet: 31 juli 2016, 16:07:18 »
Läckande påfyllningsventil. Testa att stänga av inkommande vatten och se om det stabiliserar sig då.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem!! Trycker bara stiger
« Svar #7 skrivet: 31 juli 2016, 16:11:21 »
I sämsta fall är det hål mellan mantel och VVB så att vatten trycks in i värmesystemet där.
Dock bör man utesluta att påfyllningsventilen läcker, som sagt.
Börja med att byta påfyllningsventilen, den är inte så dyr och oftast enkel att byta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hans_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem!! Trycker bara stiger
« Svar #8 skrivet: 31 juli 2016, 17:16:37 »
Ok. Hur stänger jag av det? Är det någon av dom två kranarna som man rengör filtrrkorgar bakom? Vilken i så fall?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem!! Trycker bara stiger
« Svar #9 skrivet: 31 juli 2016, 18:13:39 »
Ok. Hur stänger jag av det? Är det någon av dom två kranarna som man rengör filtrrkorgar bakom? Vilken i så fall?

Inkommande vatten stänger du på en kran vid vattenmätaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hans_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem!! Trycker bara stiger
« Svar #10 skrivet: 31 juli 2016, 18:33:38 »
Ni menar vattnet in till huset?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem!! Trycker bara stiger
« Svar #11 skrivet: 31 juli 2016, 18:45:40 »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hans_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem!! Trycker bara stiger
« Svar #12 skrivet: 31 juli 2016, 19:37:23 »
Ni har säkert rätt.
Men för mig som inte kan nåt om detta låter det jättekonstigt att nåt ska ha gått sönder. Det enda jag gjort är ju att sänkt trycket samt gjort rent två silar.
Kan det ha gått sönder av att låsningen är borta??

Utloggad Hans_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem!! Trycker bara stiger
« Svar #13 skrivet: 31 juli 2016, 21:17:08 »
Problemet löst, det var handhavande.
Jag hade inte skruvat åt ratten som höjer trycket ordentligt.

Däremot dök det upp ett nytt problem. Fick larm om för högt värmebärardelta tror jag det hette.
Silen är ju ren men inte fastlåst eftersom jag inte har nån låsring, kan det vars en anledning?

Annars stod det om nån pump som kunde vara orsaken, vad är det för pump och vart sitter den?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem!! Trycker bara stiger
« Svar #14 skrivet: 31 juli 2016, 21:45:35 »
Låsringen kanske har följt med och fastnat i cirkulationspumpen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!