Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Motorskydd  (läst 1582 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Holger63

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Motorskydd
« skrivet: 21 januari 2016, 21:08:15 »

Jag har nyss fått en Daikin installerad efter kompressorn havererade på min Nibe Fighter från 2004. Ibland sticker en fas på huvudsäkringen vintertid när jag har för hög belastning, och då har jag alltid behövt återställa motorskyddet på Niben. Detta har inte varit några problem då det är lätt att plocka bort panelerna på den gamla värmepumpen. Daikin däremot fasar jag för att behöva ta bort frontpanelen på. Det är ju ett helsike att få tillbaka den med två skruvar längst ner och krokar som hakar i när man skjuter panelen uppåt! Långt ifrån servicevänlig.
Det är jag egentligen undrar efter att ha fått ondgjort mig över konstruktionen är vilken typ av motorskydd/överlastskydd det är på Daikin. Är det automatisk återställning?

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: Motorskydd
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2016, 21:18:18 »
Jag har nyss fått en Daikin installerad efter kompressorn havererade på min Nibe Fighter från 2004. Ibland sticker en fas på huvudsäkringen vintertid när jag har för hög belastning, och då har jag alltid behövt återställa motorskyddet på Niben. Detta har inte varit några problem då det är lätt att plocka bort panelerna på den gamla värmepumpen. Daikin däremot fasar jag för att behöva ta bort frontpanelen på. Det är ju ett helsike att få tillbaka den med två skruvar längst ner och krokar som hakar i när man skjuter panelen uppåt! Långt ifrån servicevänlig.
Det är jag egentligen undrar efter att ha fått ondgjort mig över konstruktionen är vilken typ av motorskydd/överlastskydd det är på Daikin. Är det automatisk återställning?

Jag har skjutit säkringen vid ett par tillfällen och det har bara varit att byta och så tuffar pumpen igång igen, vilket gör att jag fått för mig att det ligger i styret/frekvensomvandlaren.

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Holger63

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Motorskydd
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2016, 21:22:49 »
LÃ¥ter bra, jag har slut pÃ¥ plÃ¥ster  :)
Daikin är säkert en jättebra högteknologisk värmepump, men chassi och paneler känns ju som ett kylskåp från 70-talet jämfört med Nibe.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!