Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga badtunna med fristÃ¥ende vattenmantlad kamin  (läst 39491 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad strom_robert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Har skrivit detta på ett annat forum men detta forum verkar besökas av mer kunnigt folk. Nu till projektet.

Går och funderar på att bygga en badtunna, modell mindre. Hade tänkt mig att använda 3mm rostfri plåt. Själva tunnan är väl inga problem att svetsa ihop. Kruxet är kaminen.

Hade tänkt svetsa en fristående vattenmantlad kamin. Vad jag har förstått så ska man inte ha vattnet direkt mot förbränningen då man hämmar den så den inte blir fullständig. Utan man ska ha vattnet runt skorstenen.
Har dock sett på fristående vattenmantlade kaminer till badtunnor att det just ligger vägg i vägg (vatten och förbränning). Visst egentligen är det ju samma sak som en doppkamin, där vattnet ligger emot förbränningen så det borde ju fungera och ha en fristående kamin med bara en sida fri från vatten (luckan).

Hur gör man med cirkulationen, har sett nån annan här på forumet som använder en trädgårdspump med framgång. Det är ju ett alternativ. I så fall så skulle man ha pumpen innan kaminen, för att slippa det varmaste vattnet i pumpen. Hur stor vattenvolym ska man ha i kaminen.

Drömmen vore att få självcirkulation i systemet. Vad skulle krävas för det. Kall vattnet ska tas från botten av badtunnan och ledas till botten av "tanken" på kaminen som ligger på lägre nivå än botten på tunnan , sen från toppen av "tanken" på kaminen tillbaka till tunnan. Vad ska det vara för dimensioner på slangarna?
Denna konstruktion har jag tänkt att använda även med en cirkulationspump.

Hoppas det är nån som har nått svar och nån fundering att tillägga.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2008, 21:47:48 »
Du verkar ju kunna komma över rostfritt material, tror du inte att det räcker om du drar rostfria 2" rör för självcirkulationen?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad strom_robert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #2 skrivet: 14 augusti 2009, 19:05:15 »
Har inte varit jätteflitig i detta projektet ännu. Har dock funderat lite annorlunda vad det gäller utförandet på badtunnan. Hade tänkt mig något i stil med ett "större" badkar (2 personer).

Har även övergivit tanken om självcirkulation, utan istället tänkt att använda mig av en bevattningspump som ska stÃ¥ innan kaminen. Nu till frÃ¥gan hur kraftig pump behöver man (l/min) för att pumpa runt genom kaminen och ett kar som ligger pÃ¥ ca 700 liter? 

Utloggad strom_robert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #3 skrivet: 08 april 2011, 17:55:29 »
Tänker snart dra igång detta projektet då jag fått lite tid över. :)

Har ett bra ämne till tunna på gång, med lite modifikationer kan den bli riktigt bra.

Jag har lite olika pumpar som jag funderar på, tänkte kanske att det finns nån som har koll på vad som krävs av pumpen.

1. En poolpump på 600 W som ger 180 l/min.
2. En bevattningspump som ger 60 l/min.
3. En cirkulationspump som ger 30 l/min på effektläge 100W (kan detta stämma).

Tunnan kommer rymma cirka 1300 liter + systemet (slangar + kaminens mantling). Jag kommer ta vatten frÃ¥n botten pÃ¥ tunnan och leda tillbaka det pÃ¥ mitten av tunnan.     

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #4 skrivet: 08 april 2011, 21:24:36 »
Om du betänker att en tex 30kW modern vedpanna inte behöver så stor cirkpump så ska nog du med klara dig med en liten cirk/laddpump på max 200W. Det räcker gott till min 35kW keramiska panna med omvänd förbränning.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #5 skrivet: 10 april 2011, 10:32:45 »
Måste den eldas då..? Vi har byggt en badtunna på stugan, och byggde pannan själv, som står i vattnet, men lite kallt när man sätter sig, sen för varmt, och bök att tända och sota.

En vän har ett utomhus spabad med med inbyggd elpatron, som är varmt året runt, alltid rätt temp.

Har funderat ibland på att bygga en badtunna, och använda Dieselvärmare, mycket kompakt och väger endast 2.3kg och storlek som 2 mjölkpaket, tystgående och ger 5kw, och lätt att reglera, och förbrukar 6dl/timme och luktar inget alls..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #6 skrivet: 10 april 2011, 11:14:12 »
Jag tror på själv cirkulation med 2 tums rör.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #7 skrivet: 10 april 2011, 11:55:39 »
dimensioneringen av pumpen hänger väl lite på hur du ska filtrera o rena vattnet. Eller har du tänkt fylla på nytt varje gång?

Utloggad strom_robert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #8 skrivet: 12 april 2011, 18:55:36 »
Jag har tänkt att byta vatten varje gång jag badar så jag ska inte använda nån rening. För tillfället lutar det åt en Cirkulationspump från Jula som ska ge 33 l/min. Den pumpen har 1 1/2" anslutningar, vad tror ni händer om man kör med 1 " slangar?

Då jag bygger ett uterum samtidigt vilket jag ska ha kamin i så har jag tänkt om lite vad det gäller att ha ytterligare en separat kamin till tunnan. Utan jag ska mantla kaminen som ska vara i uterummet och pumpa genom den.
Eftersom den kaminen kommer stÃ¥ högre upp, kommer det dÃ¥ funka att pumpa upp genom den sen nivÃ¥skillnad ner till tunnan igen? Behöver man ta hänsyn till hur man placerar pump i förhÃ¥llande till vattenyta och kamins placering. Blir lite fundersam dÃ¥ jag inte vet hur pumpar, vatten och tryck beter sig riktigt. Postar eventuellt en liten skiss senare.     

Utloggad cleesieboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #9 skrivet: 12 april 2011, 19:11:58 »
Riskerar du inte att få väldigt varmt i uterummet?
171m2 uppvärmd yta i gammalt timmerhus byggt ~1860 (minimalt tilläggsisolerat). Bosch EHP LW 11kW, 233m borrhål (igångkörd september 2010). ~45m3 pool som värms av VP. Har även två kaminer som myseldas med några kubik ved varje år.

Utloggad strom_robert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #10 skrivet: 12 april 2011, 19:29:49 »
Jo det är ju lite tanken att det ska bli varmt där med, hellre det än att elda för kråkorna med en kamin ute på trädgården. Uterummet ska då funka som lite "relax". Då ja kommer ha helt skjutparti på 10 av 14 meter vägg så är det inga problem att reglera värmen.

Utloggad strom_robert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #11 skrivet: 12 april 2011, 19:33:59 »
Liten skiss på bygget!

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #12 skrivet: 12 april 2011, 19:37:02 »
1,3 m3 kallvatten att fylla och sedan värma upp.... det blir inga spontandopp här inte :)

Utloggad cleesieboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #13 skrivet: 12 april 2011, 19:47:31 »
Att det går bra att "reglera" värmen mha skjutpartierna tror jag säkert, men det innebär ju ett ganska otrevligt drag, kallt golv osv, låter inte så relaxande i mina öron :)
171m2 uppvärmd yta i gammalt timmerhus byggt ~1860 (minimalt tilläggsisolerat). Bosch EHP LW 11kW, 233m borrhål (igångkörd september 2010). ~45m3 pool som värms av VP. Har även två kaminer som myseldas med några kubik ved varje år.

Utloggad strom_robert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #14 skrivet: 12 april 2011, 20:22:56 »
Men det är väl inte många vedeldade badtunnor som är gjorda för spontandopp, dom flesta tömmer väl sina tunnor efter baden. Är inte omöjligt att man kompletterar med ett reningsverk i ett senare skede. Det där med värmeregleringen i uterummet får bli ett senare problem ;)
« Senast ändrad: 12 april 2011, 20:26:36 av strom_robert »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!