Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: värmepumpsfrÃ¥gor till nybygge  (läst 1778 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bosses

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
värmepumpsfrågor till nybygge
« skrivet: 21 september 2004, 00:28:47 »
Håller på för fullt att bygga vårt nya hus, ett välissolerat hus i 2 plan.
120+60kvm.
4 st i familjen.
Huset byggs på öland, det räknas som zon-1.
Det enda som är riktigt bestämt är att det blir vattenburen golvvärme i båda planen.
Jag velar lite fram och tillbaka på vad vi ska ha för värmepumps kombination.
Är inne på en nibe 1215-5 + frånluftsmodul.
Med ytmarkslingor.
Ett annat alternativ ( om det är möjligt) en uteluftvärmepump och ett separat ventilationsagg. med återvinning ( till/frånluft)
Kommer att montera en vedkamin för tillskottsvärme.
Vad behöver jag ha förutom uteluftsvärmepumpen?
Jag jobbar som elektriker och har kopplat in flera värmepumpar, tror att jag klarar av installationen själv men har lite svårt att bestämma mig för vad vi ska ha.
tacksam för svar och andra förslag.  mvh Bosse

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:värmepumpsfrågor till nybygge
« Svar #1 skrivet: 21 september 2004, 00:37:26 »
bergvärme kan va svårt att räkna hem i ett nybygge med rejäl isolering!! energibehovet är lite för lågt.
Om du menar luft luft dÃ¥ kommer du ju inte Ã¥t varmvattnet!  det stÃ¥r för en större del av förbrukningen i ett välisolerat hus.
men du menar kanske luft vatten!?

Men om jag skulle välja då blev det ytjordvärme, längre livslängd mindre behov av tillskott. Men som sagt lite dyrare.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:värmepumpsfrågor till nybygge
« Svar #2 skrivet: 21 september 2004, 05:08:06 »
Ditt hus borde vara optimalt för ComfortZones värmepump.
Den tar värmen ur frånluften, och kan ge upp till 5 kW i uteffekt utan tillskott.

Den kostar enligt uppgifter i forumet runt 60000 kr, men då klarar du dig med frånluft, tilluften tas genom springventiler i fönsterkarmar el. dyl. vliket borde göra ventilationsinstallationen billigare än vid installation av ett ftx-aggregat.

Vill du ha en anläggning med bra verkningsgrad och lång livslängd skulle du montera en ytjordvärmeanläggning med en värmepump på 5-6 kW, acktank på 3-500 liter som första radiator, Golvvärme med ordentligt dimensionerad uteffekt vid låga framledningstemperaturer.

Dimensionera gärna golvvärmen så att den "gör av" med den effekt som värmepumpen tillför vid så låg temperatur som möjligt.
Ett förslag är att köpa Nibes 5:a, se till att golvvärmen gör av med 5 kW vid en framledningtemp på 35-40 grader. Då kommer du att få en verkningsgrad (COP) på mer än 4 gånger den tillförda effekten.

Acktanken används för att få långa gångtider och små temperaturvariationer i golven.

Skulle du köpa en ComfortZone så regleras varvtalet på kompressorn kontinuerligt efter det värmebehov som föreligger, vilket gör att du får en jämn temperatur i ditt golvvärmesystem - oavsett utetemperatur.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!