Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Endast varmvattendrift  (läst 1347 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vp21

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Endast varmvattendrift
« skrivet: 16 oktober 2016, 20:48:47 »
Hej, jag har en IVT fem år gammal. Den slår på och värmer vatten säkert tio gånger om dagen, aldrig på annat än för varmvatten (varmvattendtift enligt display) nu när det är nära tio plus ute. Elementen är dock varma..
Låter det normalt? Tolkar jag displayen fel eller läcker det över till värmeslingan?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Endast varmvattendrift
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2016, 22:01:46 »
Om det är 10 °C ute så borde den värma huset också om du inte stängt av husvärmen?
Om husvärmen är avstängd så är det troligen nått fel på växleventilen, den fastnar kanske i nått mellanläge?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Vp21

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Endast varmvattendrift
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2016, 22:32:37 »
Om jag drar upp värme inställningar till nära max så visar den på uppvärmning också.
Annars bara varmvattenedrift, trots att elementen blir varma med (varmt vatten har vi också).

Finns det guide för att felsöka och eventuellt fixa till växelventil om man är normal händig och har el-utbildning? Har du länk kanske?  ::)

Förresten, borde den inte ge antingen varmvatten eller värme och inte bÃ¥de och  om den krÃ¥nglar eller hur funkar det?
« Senast ändrad: 16 oktober 2016, 23:12:08 av Vp21 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Endast varmvattendrift
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2016, 07:02:21 »
Problemet är no att den växlar över till varmvatten, men växelventilen stänger aldrig helt, den stänger dock så mycket att den klarar att värma tappvarmvattnet, trots att en del av värmen går ut i radiatorkretsen.
Ni har troligen termostater som stryper så att det inte blir för varmt inne, det hjälper till att behålla större delen av flödet till VVB när den gör varmvatten.

Det kan hjälpa att köra cirkpumpen på högsta hastighet på varma sidan, och samtidigt manuellt växla ventilen så ansbbt som möjligt, det kan spola loss eventuell smuts som hamnat i ventilen och gör att den inte tätar som den ska.
När jag hade det där problemet på min Nibe, så lossade jag ställmotorn från ventilen, smörjde ventilaxeln och motionerade sedan "piggen" på ventilen några tiotal gånger upp/ned, sen har det fungerat i många år.
Men det kan ju även vara nåt fel på ställmotorn, och då hjälper ju inte det.

Vi talar ju inte om rymdteknologi här, så om du bara vågar öppna värmepumpen och kolla lite på det så ser du nog hur det är tänkt att fungera, och om det fungerar som det är tänkt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!