Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Livslängd kompressor  (läst 8966 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Manne81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Livslängd kompressor
« skrivet: 29 januari 2013, 23:20:42 »
Någon som har en anning om hur länge en kompressor förväntas hålla, cirka sisodär unjefär ?

Min Ivt e11 från 2000 har nu passerat 62000 timmar, inga missljud eller något utan funkar väldigt bra.

Vad tror ni är det dags att börja fundera pÃ¥ ny vp huuura??  Eller den kanske rentav kan tuffa pÃ¥ i 60 till.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Livslängd kompressor
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2013, 23:23:58 »
70 000 timmar tror jag vissa tillverkare brukar ange...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Livslängd kompressor
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2013, 07:16:23 »
Jag läste 62500 nÃ¥nstans...  ::)
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Livslängd kompressor
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2013, 07:57:26 »
Efter 65535 börjar styrsystemet om på 0, så då är det bara att vänta 65 000 till och hoppas på det bästa...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Livslängd kompressor
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2013, 08:13:19 »
Det är ju en omöjlighet att säga... Jämför med t.ex bilar eller kylskåp?
Vissa bilar går 100 000mil utan att byta vare sig motor,låda eller t.ex ac-kompressor, medans vissa bilar klarar sig 2000mil....

Grannens kylskåp gick sönder veckan före jul, kylen va då drygt 5 år gammalt..
Svärföräldrarnas kylskåp gick sönder i sommras, det var drygt 15 år gammalt..
Lägenheten vi bodde i inne i stan hade Kyl + Frys från typ 2:a världskriget, dom 2 tuffar på fortfarande..

Så det är helt omöjligt att säga, enda saken som är säker att att den kommer att gå sönder, men det kan ske imorgon eller om kanske 5 år..
 :)

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Livslängd kompressor
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2013, 09:02:27 »
Jag skulle inte bekymra mig.
Om jag däremot vet att värmepumpsbytet också kommer att medföra andra åtgärder, t ex om du har planerat nån slags större uppgradering eller liknande så kanske det snart kan vara läge att förbereda saker som inte har med själva v-pumpen att göra, vad nu det skulle kunna vara.
Du ska ju ha väldig otur för att både kompressor och elpatron ska lägga av samtidigt, och då är det inte hela världen annars, om ett haveri kommer innan du bytt värmepump förebyggande. Men självklart är det bra att ha en reservvärmekälla om du vet att elpatronen är väldigt otillräcklig. Det kan ju dock räcka med en gasolkamin från Jula för en tusing och på 3 kW. Jag har en sån stående för ev långa strömavbrott, och har då dessutom ett antal eldstäder. Men, elpatronen räcker troligen om det inte är väldigt kallt, och ÄR det väldigt kallt så räcker ju i alla fall elpatronen för att du ska ha varmvatten och för att det inte ska vara nån risk att hus och rör skadas av kylan...

Så, det är nog lugnt.

(Hade en kompressor som höll i 11 år, tyckte nog det var lite dåligt. Bytte kompressor i samma vp, men den nya kompressorn höll bara ett par år...)
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Livslängd kompressor
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2013, 09:09:15 »
70 000 timmar då byter jag vid 46 år
gissar att något annat dör dessförinnan. har ju trots allt ett par starter per år också :/

Får jag 15 kommer jag begrava den med värdighet
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Livslängd kompressor
« Svar #7 skrivet: 30 januari 2013, 09:10:43 »
tänker på när man var runt på husvisningar och kom till ett och annat ställe där det stod någon underlig gammal värmepump som var rostfärgad och brummade ganska högt och hade stått där i 20-30 år.

men så vet man ju inte hur ofta dom bytt grejer inuti förstås.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Manne81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Livslängd kompressor
« Svar #8 skrivet: 30 januari 2013, 10:19:47 »
Är inte alls orolig för ett ras.
Men måste ju finnas någon siffra som ex tillverkare mm sätter,
Sen så kan tillverkaren ha ett spann på kanske 50-100 k timmar beroende
På olika driftsförhålanden.
Sen att det finns både bilar och kylskåp som håller olika länge
Beroende en mängd olika saker är jag medveten om. Finns ju alltid
Undantag från den beräknade livslängden på alla produkter.



Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Livslängd kompressor
« Svar #9 skrivet: 30 januari 2013, 10:39:42 »
Jag googlade runt lite, men hittade inga direkta siffror hos tillverkarna. Förmodligen vill dom inte ange nåt som kan uppfattas som nån utfästelse.
Just siffran 70 000 timmar brukar dock några av dignitärerna här på forumet ange som rimlig livslängd i ett system där man iallafall har tänkt lite på att ge kompressorn hyfsade förutsättningar.
Får man ut 100 000 timmar så kan man byta hela systemet med gott samvete. Får man 'bara' ut 50 000 så kan man iallafall glädja sig åt att man har sparat 200 000 - 300 000kWh under livslängden.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Livslängd kompressor
« Svar #10 skrivet: 30 januari 2013, 21:08:47 »
Att konstatera att en kompressor loggat 62 000 timmar kan ju också vara nåt att glädja sig åt en del.

Min pump har fått ihop ca 36 500 timmar på drygt 16 år.
Men då är kompressorn havererad - och alltså kompressor nr 2 i pumpen..

Kanske kan det dock vara dags för TS att fundera över om nästa värmepump ska vara lite större? 62 000 på elva år, blir ju ett snitt på 15,4 timmar per dygn, vilket talar för att den gått kontinuerligt under i stort sett alla vintermånaderna? Hur många timmar har du på tillsatsen?

Edit: div "stavfel"
« Senast ändrad: 31 januari 2013, 08:23:05 av Mezzner »
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Livslängd kompressor
« Svar #11 skrivet: 31 januari 2013, 00:04:13 »
Absoluta max i en modern villa installation, fastighetsvärlden kan ju se lite annorlunda ut, är ju 5000h per år skulle jag vilja säga.

Normalt får väl anses ca 3000h

brutalt lite vore väl typ 1000h 

i en och samma anläggning skulle gissningsvis ovanstående drifttider också innebära väldigt varierande antal starter per år. Där skalan då skulle gå åt andra hållet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!