Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ingen som vet???  (läst 2402 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad E-BO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Ingen som vet???
« skrivet: 20 januari 2010, 23:24:10 »
Jag har tidigare ställt en fråga om hur mycket energi som åtgår för att pumpen inte ska frysa sönder när den har stannat för att det är för kallt ute. Har inte fått ett enda svar. Är det verkligen ingen av alla kunniga på detta forum som har funderingar kring detta?
EcoAir 107 v3 + EcoEl 1550 30-tals trähus i Stockholm
1,5 plan ca 100 m2 bo yta med 9 radiatorer + 50 m2 källare med 2 radiatorer tidigare förbrukning ca 35000 kwh inkl hh el

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ingen som vet???
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2010, 23:46:05 »
Jag har tidigare ställt en fråga om hur mycket energi som åtgår för att pumpen inte ska frysa sönder när den har stannat för att det är för kallt ute. Har inte fått ett enda svar. Är det verkligen ingen av alla kunniga på detta forum som har funderingar kring detta?

Det är inte helt lätt att svara på det, men förmodligen är det inte några större mängder. Rör och armatur är välisolerade, och VP in/ut håller samma temperatur enligt givarna, så temperaturändringen är mindre än vad dom reagerar på.
Det är väl inte mycket mer än när kompressorn går, vattnet cirkulerar ju även då i rören utanför huset.
Vill du ha mer exakta uppgifter, är det väl bara att ringa CTC och fråga, de bör faktiskt kunna svara, om de vill.

//Ronnie
« Senast ändrad: 20 januari 2010, 23:48:59 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ingen som vet???
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2010, 23:52:00 »
Mja...
det är faktiskt en klurig fråga.

Enklaste svaret är cirka 10W. Kompressorn står ju stilla och det är endast litet elektronik för övervakning/styrning som drar ström.

Men dessutom så går det ju ett flöde av varmt radiatorvatten, ut till pumpen, genom pumpens värmeväxlare och tillbaka till pannan. Visserligen är utrymmet välisolerat, men det blir naturligtvis värmeförluster.

Totala värmeförlusten beror ju individuellt på slanglängd, isolering, vattenflöde, utetemp och vattentemp.

Min värmemängdsmätare kan bara mäta värmeflöde Ã¥t "ena hÃ¥llet" sÃ¥ den kan jag inte använda till detta.    Jag kan mäta vattenflödet med hyfsad noggrannhet och om jag mäter tempfallet över pumpen med min enkla Jula IR-termometer, sÃ¥ fÃ¥r jag värmeförlusten till cirka 50W vid -3 ºC ute, 28 ºC radiatorvatten, 22 mmslang 75 cm, 5+5 cm isolering. Om detta följer normala lagar sÃ¥ skulle förlusterna vid -15 ºC (dÃ¥ pumpen stannar) bli nÃ¥gonstans runt 100W.

Med all reservation...

PS Ursäkta erp, hann inte se ditt svar först.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Ingen som vet???
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2010, 08:22:49 »
Laddpumpen går ju också enbart i syfte att förhindra frysningen så 50-90 watt får man lägga till siffrorna ovan.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ingen som vet???
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2010, 12:27:33 »
Laddpumpen går ju också enbart i syfte att förhindra frysningen så 50-90 watt får man lägga till siffrorna ovan.

Nja...

Jag har ingen laddpump. (Du har dock en kanske?)

Har bara en enda cirkulationspump (går mestadels i 45W läget) och den står för all cirkulation av allt radiatorvatten i huset. Även till radiatorerna. Så den behövs även till annat.

Men OK - lägg till 15W för dynamiska cirkulationsförluster av radiatorvattnet innuti Ecoair då! (Men en sån noggrannhet har jag abolut inte gjort mätningen med)

PS Tror att den el -energi din "laddpump" drar kommer huset till godo som värmeenergi till 80-90%.
« Senast ändrad: 21 januari 2010, 12:56:37 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Ingen som vet???
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2010, 12:54:19 »
Laddpumpen går ju också enbart i syfte att förhindra frysningen så 50-90 watt får man lägga till siffrorna ovan.

Mja...

Jag har ingen laddpump. (Du har dock en kanske?)

Har bara en enda cirkulationspump (går mestadels i 45W läget) och den står för all cirkulation av allt radiatorvatten. Även till radiatorerna. Så den behövs även till annat.

Men OK - lägg till 15W för cirkulationsförlusterna av radiatorvattnet innuti Ecoair då! (Men en sån noggrannhet har jag inte gjort mätningen med)

Nu blev jag osäker på vad "laddpumpen" heter, men en cirk. pump som går konstant vid +2 och kallare har jag som pumpar vatten mellan ecoel och ecoair.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ingen som vet???
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2010, 13:12:07 »
Hej skuggan

Helt rätt..........

Cirkulationspumpen mellan EcoEl och EcoAir kallas laddpump av CTC.
Cirkulationspumpen mellan EcoEl och radiatorsystemet kallas radiatorpump av CTC.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad wedberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen som vet???
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2010, 09:14:27 »
För min del går det åt maximalt 40watt, min pump stannar alltid då VP:en stannar, och jag har även en backventil på röret ut tll värmepumpen för att motverka självcirkulationen. Då får jag maximal skiktning i min ack-tank som då resulterar i få starter. Det jag har är 4 meter självreglerade värmekabel som håller 25grader, men på det nedersta röret är en givare placerad som startar upp värmekablen när röret är nere på 5grader. För ett par veckor sen var det -18 grader här och då hade VP:en stannat och jag kollad då upp driftstiden på värmekablen. den var till i ca 1min och var ifrån 3 till 4 min vilket då motsvarar 10-15Watt.
Installerad 107:a, körs mot en 300l ack-tank. Separat VVB. Huset 140 + källare 110m2 byggt -54, tilläggs isolerat och fönster utbytt till 3-glas. Termostater pÃ¥ alla element. Byggt egen styrning  med PLC

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!