Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Komplettera värmesystemet eller byta allt??  (läst 5009 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Palm

  • Gäst
Anders Palm
Komplettera värmesystemet eller byta allt??
« skrivet: 16 oktober 2016, 13:05:09 »
Hej!
Har flyttat till ett hus (256 kvm, elförbrukning ca 20000 kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel) där värmepumpen verkar rätt underdimensionerad. Det är en CTC Ecopart 7,5 kW med ca 15 Ã¥r pÃ¥ nacken. BorrhÃ¥l 110 meter. Pumpen  verkar inte kunna ge mer än ca 45 grader och förra vintern gick det inte att hÃ¥lla en rimlig temperatur inne utan stödeldning i kaminer och kakelugnar. Vi har även seriekopplat en elektrisk varmvattenberedare för att fÃ¥ upp varmvattentempen till 60 grader. Vi satte in en Aqualux teknik 500 och har förberett för att koppla in solvärme längre fram. Ytterligare en acktank pÃ¥ 200 liter finns inkopplad. Huset har vanliga radiatorer och golvvärme i ett badrum.
 Jag undrar vad som är de bästa alternativen för mig. Jag är inte främmande för att elda med ved förutom att det blir en del bekymmer med rökkanal och sannolikt ganska stora installationskostnader. Är pellets ett alternativ? Kan det räcka att koppla in solvärme som laddar upp borrhÃ¥let pÃ¥ sommaren? Finns det nÃ¥got sätt att ta reda pÃ¥ om det ökar effekten pÃ¥ värmepumpen innan man investerar i det? Har även en intilliggande sjö där jag relativt enkelt skulle kunna lägga i en kollektorslang och kombinera det med en större värmepump.
 
SÃ¥ledes:
Befintlig VP+pellets+sol?
Befintlig VP+ved+sol?
Ny VP med högre effekt+sol?

Tacksam för synpunkter!

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Komplettera värmesystemet eller byta allt??
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2016, 14:07:52 »
Jag skulle fortsätta på samma sätt som tidigare.

Elförbrukningen är låg.

Ev. kan du komplettera med en inverterluftvattenpump....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Tittmön

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplettera värmesystemet eller byta allt??
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2016, 14:37:49 »
Du har en relativt ok elförbrukning om man läser storleken på huset.
Samtidigt skulle det göra mig galen att inte få upp värmen i huset. Barnen skulle bli "griniga" :D

Var bor du i Sverige ?

Elförbrukningen är en sak
Värmen är nog så viktig.

Själv ser jag ingen ekonomisk vinst med Sol.

Ny Pump kostar väl runt 60K för dig ? ( kollat på NIBE eller DAIKIN)

Jag skulle byta till en Ny pump och har bra värme i huset.... ( My 2 cents )


Köpt 9-Nov-2015 :: MITSUBISHI SW50 SPLIT + ECODAN
Köpt (EBAY) 10-Okt-2016 :: FJÄRRKONTROLL MED INBYGGD RUMSGIVARE

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Komplettera värmesystemet eller byta allt??
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2016, 14:43:16 »
Kör på så länge befintlig vp funkar men under tiden kan du planera för byte till ny kraftigare vp och tex lägga ner slang i sjön. Om du tillåter elpatron att gå in och hjälpa till kommer du få bättre värme inne.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Anders Palm

  • Gäst
Anders Palm
SV: Komplettera värmesystemet eller byta allt??
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2016, 15:19:04 »
Tackar för svaren. Ja, barnen ÄR griniga! Problemet sitter (som jag förstår det) i att tempen inte går att få upp högre. Om jag ställer in så att elpatronerna går in och ökar upp tempen till mer än 45 grader, dvs det pumpen kan fixa, så slår ju den av och jag står med eluppvärmning halva vintern. Finns det nån lösning på det??
Bor i Västervik. Huset hyfsat välisolerat men kommer bli ännu bättre med tiden. Tilläggsisolerar det jag kan inifrån vid renovering.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Komplettera värmesystemet eller byta allt??
« Svar #5 skrivet: 16 oktober 2016, 15:30:08 »
Beror nog på hur det är inkopplat är den kopplad mot en ecoel så värmer elpatron övre delen av tanken och vp nedre delen och sen är det en shunt som tar värme från i första hand nedre delen av tanken och i andra hand från den med el värmda övre delen. Pumpen kan tillverka mera än 45 grader men eftersom dina radiatorer kyler vattnet så är effekten på vp för låg om du har nån del av huset du kan sänka värmen i så kommer framledningen till övriga delar höjas. Vilken utetemp fixar vp själv med ok temp i huset ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tittmön

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplettera värmesystemet eller byta allt??
« Svar #6 skrivet: 16 oktober 2016, 15:42:00 »
Tackar för svaren. Ja, barnen ÄR griniga! Problemet sitter (som jag förstår det) i att tempen inte går att få upp högre. Om jag ställer in så att elpatronerna går in och ökar upp tempen till mer än 45 grader, dvs det pumpen kan fixa, så slår ju den av och jag står med eluppvärmning halva vintern. Finns det nån lösning på det??
Bor i Västervik. Huset hyfsat välisolerat men kommer bli ännu bättre med tiden. Tilläggsisolerar det jag kan inifrån vid renovering.

Är du säker att 45 grader är max ? Min panna var inställd på max 50 även om den kunde värma till 60
Fick ändra en parameter
Köpt 9-Nov-2015 :: MITSUBISHI SW50 SPLIT + ECODAN
Köpt (EBAY) 10-Okt-2016 :: FJÄRRKONTROLL MED INBYGGD RUMSGIVARE

Anders Palm

  • Gäst
Anders Palm
SV: Komplettera värmesystemet eller byta allt??
« Svar #7 skrivet: 16 oktober 2016, 16:21:00 »
Får kolla lite hur det är inkopplat till tanken. Tycker också att pumpen borde kunna fixa mer än 45 grader men rörmokarn skyllde på att den var gammal... 45 grader är vad jag kan avläsa på tankens termometer så det är säkert ännu lägre på radiatorerna. Stackars barn.
 Uppskattar att den funkar ok till ca -7-8 grader. Vilka parametrar kan man pilla med för att hotta till den?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Komplettera värmesystemet eller byta allt??
« Svar #8 skrivet: 16 oktober 2016, 16:22:10 »
Är det ofta kallare än så där ni bor ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Anders Palm

  • Gäst
Anders Palm
SV: Komplettera värmesystemet eller byta allt??
« Svar #9 skrivet: 16 oktober 2016, 16:33:00 »
Nja, det är lite antingen eller med vintrarna här. Förra vintern var ganska mild och det var trots det kyligt inne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Komplettera värmesystemet eller byta allt??
« Svar #10 skrivet: 16 oktober 2016, 16:51:57 »
Klarar du minus 7 grader med kompressorn ska inte andelen spets el behöva bli så stor om man får till det så att kompressorn går hela tiden och elpatron hjälper till.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Komplettera värmesystemet eller byta allt??
« Svar #11 skrivet: 16 oktober 2016, 16:52:50 »
Hur ser värmefördelningssystemet ut i stora drag? Baserat på uppgiven framledning så antar jag att vi talar om distribution av värme via radiatorer?

Är det en- eller tvårörssystem? Hur många stammar / kretsar och ungefär hur tjocka rör? Försöker närmast gaffla in hur mycket flöde det kan tänkas vara.

Om radiatorerna är gamla enkelpanel för högtemp så är det ganska enkelt och kostnadseffektivt att byta ut dem till nya element som avger värme bättre även med låg framledningstemp. Typ tex C22 eller så. Man behöver inte byta alla element men kan ta några i gången, typ de mest kritiska utrymmena som känns kallast. Byte kan man oftast göra själv om man är lite normalhändig men då gör man det ju gärna under en period då man klarar sig utan värme, i synnerhet om man inte kan stänga av mindre delar av systemet vid utbyte.

Vi har ett äldre hus med ursprunglig isolering där vi klarar oss ned till -20C med ca 42C utgående radiatorkrets. Men har förstorat radiatorerna rejält från ursprungsläget.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Komplettera värmesystemet eller byta allt??
« Svar #12 skrivet: 16 oktober 2016, 16:56:05 »
Kan det räcka att koppla in solvärme som laddar upp borrhålet på sommaren? Finns det något sätt att ta reda på om det ökar effekten på värmepumpen innan man investerar i det?

Laddning av borrhÃ¥let pÃ¥ sommaren för att fÃ¥ högre borrhÃ¥lstemperatur pÃ¥ vintern fungerar inte. Effekten vintertid när värmebehovet är som störst ökar nÃ¥gra procent. Sommarvärmen försvinner ut i berget. FrÃ¥gan har varit uppe pÃ¥ forumet mÃ¥nga gÃ¥nger tidigare. 

110 meter borrhÃ¥l till en pump pÃ¥ 7,5 kW är inte mycket. Det blir ett antal minusgrader pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare vintertid vilket betyder lägre effekt pÃ¥ pumpen. Vettigaste alternativet pÃ¥ lÃ¥ng sikt är slang i sjön plus kraftigare pump. Glöm solfÃ¥ngarna. 

Värmepumpen är 15 år gammal och har gått många timmar i och med att den är underdimensionerad. Risken är stor att den om så där 5 år behöver ersättas och då är en kraftigare pump ett rätt självklart val. Att idag investera i pelletseldning som då inte kommer att behövas verkar inte vettigt. Ur komfortsynpunkt verkar en kraftigare pump plus slinga i sjön vettigast även på kort sikt.

CTC-pumpar kan vara knepiga att ställa in men nog borde det gÃ¥ att fÃ¥ högre temperatur fram än 45 grader. MÃ¥nga radiatorsystem är konstruerade för 55 grader fram när det är som kallast ute. Det ska gÃ¥ att värma ett hus med ett sÃ¥dant radiatorsystem med kompressor plus elpatron. NÃ¥got annat är orimligt. Jag är tveksam till rörmokarens förklaring. 45 grader fram när det är  -7 till -8 ute är rimligt, tyder pÃ¥ behov av 55 grader fram vid dimensionerande utetemperatur.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Komplettera värmesystemet eller byta allt??
« Svar #13 skrivet: 16 oktober 2016, 16:58:43 »
Hur ser värmefördelningssystemet ut i stora drag? Baserat på uppgiven framledning så antar jag att vi talar om distribution av värme via radiatorer?

Är det en- eller tvårörssystem? Hur många stammar / kretsar och ungefär hur tjocka rör? Försöker närmast gaffla in hur mycket flöde det kan tänkas vara.

Om radiatorerna är gamla enkelpanel för högtemp så är det ganska enkelt och kostnadseffektivt att byta ut dem till nya element som avger värme bättre även med låg framledningstemp. Typ tex C22 eller så. Man behöver inte byta alla element men kan ta några i gången, typ de mest kritiska utrymmena som känns kallast. Byte kan man oftast göra själv om man är lite normalhändig men då gör man det ju gärna under en period då man klarar sig utan värme, i synnerhet om man inte kan stänga av mindre delar av systemet vid utbyte.

Vi har ett äldre hus med ursprunglig isolering där vi klarar oss ned till -20C med ca 42C utgående radiatorkrets. Men har förstorat radiatorerna rejält från ursprungsläget.
Om man byter till kraftigare raddar som fixar värmen med lägre framledning så kommer inte vp orka upp i 45 grader det är effekten som är problemet inte tempen visst med lägre framledning kommer vp ge några hundra watt högre effekt men skillnaden är marginell.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Anders Palm

  • Gäst
Anders Palm
SV: Komplettera värmesystemet eller byta allt??
« Svar #14 skrivet: 16 oktober 2016, 17:30:20 »
Hur ser värmefördelningssystemet ut i stora drag? Baserat på uppgiven framledning så antar jag att vi talar om distribution av värme via radiatorer?

Är det en- eller tvårörssystem? Hur många stammar / kretsar och ungefär hur tjocka rör? Försöker närmast gaffla in hur mycket flöde det kan tänkas vara.

Om radiatorerna är gamla enkelpanel för högtemp så är det ganska enkelt och kostnadseffektivt att byta ut dem till nya element som avger värme bättre även med låg framledningstemp. Typ tex C22 eller så. Man behöver inte byta alla element men kan ta några i gången, typ de mest kritiska utrymmena som känns kallast. Byte kan man oftast göra själv om man är lite normalhändig men då gör man det ju gärna under en period då man klarar sig utan värme, i synnerhet om man inte kan stänga av mindre delar av systemet vid utbyte.

Vi har ett äldre hus med ursprunglig isolering där vi klarar oss ned till -20C med ca 42C utgående radiatorkrets. Men har förstorat radiatorerna rejält från ursprungsläget.

Har bytt ur huvuddelen till ordentligt tilltagna radiatorer från Lenhovda. Tvårörssystem med bytta stammar.
 Tanken är en Aqualux teknik 500 fr Värmebaronen. GÃ¥r det att fixa sÃ¥ vp värmer där nere och elpatronerna där uppe i den?
 Varför inte solvärme? Inbillar mig att man ju förlänger pumpens livslängd rejält om den kan stÃ¥ still halva Ã¥ret? Har dragit rör till vinden redan!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!