Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ctc 107 + ecoel och kaminer  (läst 1986 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad westman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
ctc 107 + ecoel och kaminer
« skrivet: 08 februari 2007, 18:27:27 »
Hej!
Har idagarna installerat en ny ecoel +107:a :)
Håller för fullt på med att justera den.
jag hyr ut en 2:a i  huset   och hyresgästen tycker om värme.
Jag har kakelugn som jag skall elda i så fort injusteringen är gjord.
Samt att jag skall installera en kamin i lägenheten.
Problemet jag har är att  om man skall ha  termostaterna pÃ¥ för fullt i min del av huset sÃ¥ sparar jag ju inget när jag eldar.
Kan jag tex dra ner på mina termostater utan att det påverkar?
Har idagsläget ingen inomhusgivare installerad.

Har ni förslag på hur jag skall gå tillväga
mvh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ctc 107 + ecoel och kaminer
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2007, 19:05:51 »
En ecoel shuntar ut värmen så det går att ha termostater på radiatorerna utan att det blir katastrof. Men justera värmekurvan med fullt öppna termostater först. Reglera sen med radiatortermostat endast i det/de rummet/rummen som värms av kakelugn och kamin.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad westman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: ctc 107 + ecoel och kaminer
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2007, 21:14:01 »
SÃ¥ jag kan med andra ord spara in el  ;D om kurvan är rätt inställd för hela huset
genom att elda i kaminen och dra ner på de termostater där kaminen står ? ???

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ctc 107 + ecoel och kaminer
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2007, 07:29:02 »
SÃ¥ jag kan med andra ord spara in el  ;D om kurvan är rätt inställd för hela huset
genom att elda i kaminen och dra ner på de termostater där kaminen står ? ???

Precis, men elda bara dÃ¥ det blir sÃ¥ kallt att VP:n behöver eltillskott. Annars sparar du inga pengar om inte veden är gratis.  :)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: ctc 107 + ecoel och kaminer
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2007, 14:36:41 »
Just CTC kan man låta termostaterna styra utan att det blir "katastrof". Men använd bara termostater där det behövs, typ i de rum där det finns kaminer, och eventuellt om något rum har extrem solinstrålning.

Inomhusgivare är ändå bra att ha, om du hittar någon placering så att den inte påverkas direkt av kaminerna, utan mer ifall genomsnittstemperaturen i hela huset stiger, så blir det kanon. Kanske ska den sitta i nåt trapphus eller garderob? Tyvärr är CTC's innegivare rätt känslig och kompenserar mycket för övertemperatur, därför kan det vara bra att ha den typ i garderob eller så, det gör att den inte stryper lika hejdlöst vid övertemperatur!

Alltså: Justera först in kurvan med alla termostater fullt öppna och innegivaren avstängd. Elda inte under injusteringsperioden. Kontrollera den fasta strypningen på radiatorerna, det skall vara ungefär samma temperaturfall över alla (dvs returen ska vara runt 7ºC kallare än inloppet.) Om något rum konstant är för varmt så stryp in lite mer där med fasta instrypningen.

När huset är rätt tempererat och med jämn temperatur osv, starta inomhusgivaren.

Laborera med termostaterna, vilka som behöver ställas ner egentligen för att kompensera lokalt för eldning.

Nu har du förhoppningsvis en finfin reglering Thumbsup
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 616
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!