Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrosting - hur funkar det  (läst 3217 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LVPnl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • LVP älskare i sommarn
Avfrosting - hur funkar det
« skrivet: 24 januari 2011, 09:38:02 »
ESD09HRA, fritidshus/torpet på landet 53 kvm. Lvp används för att huset inte blir för kallt. termostat på 18 grader. 3 rum.
Varje vinter uppstår samma problem: lvp avfrostar inte nog och fryser nästan. Då avfrostar vi den själva, nästa varje 14 dagar.
Electrolux experten kollade den och allt var bra. Han sa att vi ska bygga ett tak på den och det gjorde vi förre år men ingen skillnad. Fortfarande måste vi kolla lvpen och avfrosta den.
Var kan jag hitta mer info om avfrostning och hur man kan förbättre detta? Vad kan jag göra mer/bättre. LVP är från 2007.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrosting - hur funkar det
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2011, 15:28:56 »
Sitter det något nät på baksidan av pumpen? Ligger det nära lamellerna (aluminiumet)?
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Aquauno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NA11000 är en ismaskin (Numer sitter där en Bosch)
SV: Avfrosting - hur funkar det
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2011, 17:16:22 »
Kan vara så att ni behöver flytta givaren för omgivningstemperatur på utomhusdelen. Troligen en liten plast grej som sitter fast i lamellerna på pumpens baksida. Lossa och flytta ut en bit från lamellerna så de inte ligger an, möjligen stripa fast på utsidan av gallret.
Nu vet jag inte att detta är felet, men det är ganska vanligt att denna åtgärd hjälper vid avfrostningsproblem.

Utloggad Stormwind

  • Montör/Tekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Avfrosting - hur funkar det
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2011, 19:15:09 »
jag var på ett sådant objekt idag testa med att flytta givaren bak så får vi se om det fixar sig isolera även röret som går till vätskeavskiljaren då det varit på ett flertal pumpar som det har bildat massor med is på den och sprättat lös sensorn på det även blött upp isoleringen som sitter runt kompressorn har nu satt dit en Armaflex matta som är 10 mm tjock och har den fördelen att den klarar av att förhindra genomvätning
sÃ¥ nu är det bara att vänta 2-4 dagar och kolla om detta förfarande hjälper   b00k

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 630
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!