Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga hetgas?  (läst 2909 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
Fråga hetgas?
« skrivet: 08 januari 2011, 19:30:21 »
Kan man utläsa någonting av tempen på hetgasen?

Jag har 72gr vid 40gr framledning.stoppvärdet är 130

Finns det parametrar för hur hög temp man skall ha?

Har det med kondensering att göra?

Jag är tvungen att nöja mig med ett delta vb på 6gr tills vidare
och undrar därför om man kan utläsa nånting av tryckrörstemp.
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Fråga hetgas?
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2011, 19:32:42 »
Den brukar ligga 30-35 grader över kondenserings temperaturen.   Har du dem värdena du har sÃ¥ Thumbsup

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Fråga hetgas?
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2011, 19:41:46 »
Jag tänkte om jag får en fullständig kondensering med ett delta på 6 gr

Finns det nåt sätt att veta?
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Fråga hetgas?
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2011, 21:09:22 »
Ja man kan mäta upp det.      Mäter du efter kondensorn pÃ¥ vätsketemperaturen sÃ¥ ska den vara 3-5 grader över din inkommande värmebärare.  Gärna lägre, men inte mer än 5. *vinkar*  
Tyvärr är inte din VP utrustad med synglas huvuddunk För då kunde du bara kolla där.
« Senast ändrad: 08 januari 2011, 21:13:52 av VP ORAKLET »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Fråga hetgas?
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2011, 21:23:33 »
Är det rätt mängd köldmedium i pumpen blir det alltid fullständig kondensering oberoende av vad deltaT är.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Fråga hetgas?
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2011, 21:31:34 »
Så man behöver inte oroa sig så mycket utan kan köra med ett lägre delta.

Kommer att försöka ordna till det senare Sc:,h

Har för mig att jag läste nån tråd att man skall ha 8 gr för att få en fullständig kondensering
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Fråga hetgas?
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2011, 10:21:36 »

Har för mig att jag läste nån tråd att man skall ha 8 gr för att få en fullständig kondensering

Det verkar vara en rätt vanlig villfarelse. Pumpen innehåller så mycket köldmedium att vid drift innehåller kondensorn så mycket kondenserat kylmedium att utloppet ligger under vätskeytan. Det kommer det att göra oberoende av hur man ändrar värmebärarflödet. Det finns ingen möjlighet för gasformigt köldmedium att tränga ner genom vätskan och följa med okondenserat till expansionsventilen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Fråga hetgas?
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2011, 11:20:34 »

Har för mig att jag läste nån tråd att man skall ha 8 gr för att få en fullständig kondensering

Det verkar vara en rätt vanlig villfarelse. Pumpen innehåller så mycket köldmedium att vid drift innehåller kondensorn så mycket kondenserat kylmedium att utloppet ligger under vätskeytan. Det kommer det att göra oberoende av hur man ändrar värmebärarflödet. Det finns ingen möjlighet för gasformigt köldmedium att tränga ner genom vätskan och följa med okondenserat till expansionsventilen.

Oj, vad spännande. Erkänner mig till de villfarnas sida. Skulle uppskatta om du kan följa upp med din förklaring till varför villfarelsen har uppstått. Finns det någon annan "fysikalisk" och verkningsgradspåverkande orsak till att rekommendationerna om vb-diff är så vanligt förekommande? Eller är det som på kalla sidan, att 8 grader helt enkelt är en för de flesta hus god kompromiss mellan vb-flöde och cp-elkostnad?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Fråga hetgas?
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2011, 11:54:26 »
Ja om en ökad cp kostnad är den enda konsekvensen av för litet vb delta då är det ju ingen
större katastrof *vinkar*
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Fråga hetgas?
« Svar #9 skrivet: 10 januari 2011, 10:12:13 »

Oj, vad spännande. Erkänner mig till de villfarnas sida. Skulle uppskatta om du kan följa upp med din förklaring till varför villfarelsen har uppstått. Finns det någon annan "fysikalisk" och verkningsgradspåverkande orsak till att rekommendationerna om vb-diff är så vanligt förekommande? Eller är det som på kalla sidan, att 8 grader helt enkelt är en för de flesta hus god kompromiss mellan vb-flöde och cp-elkostnad?

Läs den här tråden:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17439.msg172588#msg172588
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Fråga hetgas?
« Svar #10 skrivet: 10 januari 2011, 10:22:32 »

Oj, vad spännande. Erkänner mig till de villfarnas sida. Skulle uppskatta om du kan följa upp med din förklaring till varför villfarelsen har uppstått. Finns det någon annan "fysikalisk" och verkningsgradspåverkande orsak till att rekommendationerna om vb-diff är så vanligt förekommande? Eller är det som på kalla sidan, att 8 grader helt enkelt är en för de flesta hus god kompromiss mellan vb-flöde och cp-elkostnad?

Läs den här tråden:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17439.msg172588#msg172588


Tack! Ã…terkommer kanske med fler frÃ¥gor om nÃ¥gra mÃ¥nader när jag lärt mig allt som stÃ¥r i den trÃ¥den!!  :o b00k b00k b00k b00k  *vinkar*
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga hetgas?
« Svar #11 skrivet: 13 januari 2011, 17:25:37 »
Roland har en poäng med rätt mängd köldmedium ger fullt kondenserat köldmedium. Det går att krångla till frågan, men det påverkar inte verkningsgraden. Då är diffen över raddarna viktigare, inte för att det måste vara 8 gr. (vilket är svårt att få om det är +10) utan för att om alla raddar har samma diff, så har man gått runt och känt på alla element, öppnat alla kranar. konstaterat att om soffan står mot radiatorn blir det ingen sänkning alls o.s.v.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!