Skrivet av: Richy13
« skrivet: 24 februari 2013, 01:30:32 »Hej på er,
Tänkte bara att jag skulle avsluta denna tråd
Nu fungerar mitt värmesystem felfritt!
Problemet var, som jag tidigare kom fram till, golvvärmesystemet och den tillhörande shunten.
Lösningen var 100% "trail and error baserat" och gick ut på att hitta en hårfin balans mellan:
- Flöde/matning mot shunten (indirekt reglerat med stypkranen för returen från golvvärmen) Nu har jag så att även fast shunten är helt öppen så pytsar bara lite lagom mängd värmevatten in i GV-systemet. Detta var nyckeln!
- Shuntens neutralzon (har den nu på 1.8 grader)
- Ökade farten på CP för golvvärmen (för att öka temperaturen på returen). Inbillar mig även att jag fick GT4 att reagera lite snabbare nu.
Nu fungerar shunten stabilt och står oftast 40-60% öppen. Den håller sig fint inom netralzonen och skjuter inte över åt båda hållen som den tidigare gjorde HELA TIDEN.
Delta GT8/GT9 ligger nu konstant på 10.5 grad när VP arbetar, så jag har lite kvar att arbeta med vad gäller flöde över radiatorerna.
Jag har inte fått larmet om högt delta sedan jag fick ordning på detta, senaste larmet var 23 januari så det känns jäkla gött!
@Lexus, du missförstod kanske.. vi talade om en termostat innan shunten. Som skulle göra så att inte vattnet som kommer TILL shunten är så jätte varmt vilket skulle kunna minska risken för att den skjuter över målet.
"Max framledningstemp GT4" är den högsta temperatur som shunten tillåts blanda och skicka ut till golvvärmen. Dvs EFTER shunten. Men tack ändå
Tackar så mycket för all hjälp jag har fått av er!
Tänkte bara att jag skulle avsluta denna tråd
Nu fungerar mitt värmesystem felfritt!
Problemet var, som jag tidigare kom fram till, golvvärmesystemet och den tillhörande shunten.
Lösningen var 100% "trail and error baserat" och gick ut på att hitta en hårfin balans mellan:
- Flöde/matning mot shunten (indirekt reglerat med stypkranen för returen från golvvärmen) Nu har jag så att även fast shunten är helt öppen så pytsar bara lite lagom mängd värmevatten in i GV-systemet. Detta var nyckeln!
- Shuntens neutralzon (har den nu på 1.8 grader)
- Ökade farten på CP för golvvärmen (för att öka temperaturen på returen). Inbillar mig även att jag fick GT4 att reagera lite snabbare nu.
Nu fungerar shunten stabilt och står oftast 40-60% öppen. Den håller sig fint inom netralzonen och skjuter inte över åt båda hållen som den tidigare gjorde HELA TIDEN.
Delta GT8/GT9 ligger nu konstant på 10.5 grad när VP arbetar, så jag har lite kvar att arbeta med vad gäller flöde över radiatorerna.
Jag har inte fått larmet om högt delta sedan jag fick ordning på detta, senaste larmet var 23 januari så det känns jäkla gött!
@Lexus, du missförstod kanske.. vi talade om en termostat innan shunten. Som skulle göra så att inte vattnet som kommer TILL shunten är så jätte varmt vilket skulle kunna minska risken för att den skjuter över målet.
"Max framledningstemp GT4" är den högsta temperatur som shunten tillåts blanda och skicka ut till golvvärmen. Dvs EFTER shunten. Men tack ändå
Tackar så mycket för all hjälp jag har fått av er!