Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Den perfekta installation?  (läst 2155 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sirius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Den perfekta installation?
« skrivet: 29 oktober 2006, 13:46:37 »
Senaste dygnet har jag haft 8 starter med samlat driftstid på 7 h/dygn och är mycket nöjd.  Har installerad 107 mot befintlig panna CTC total (från 1987) och seriekopplat 100 l Nibe varmvattenberedare.  Styr och reglerar det gör jag själv.  Som i goda gamla dagar när pappa gick ner i pannrummet och ställde på shunten  ;D
Enda skillnad är att jag måste gå ut och öppna till displayen på ECO-air' en. Inga problem, det ger frisk luft och man har stenkoll på systemet.
Jag kan endast reglera på returtemperaturen och start/stop intervallet.  De senaste veckorna har jag kört med följande: kompressorn starter vid returtemp. på 33 grader Celsius och stannar vid ca. 40 grader Celsius - PERFEKT.  Som tur är har jag ett äldre överdimensionerad värmesystem: 22 stora radiatorer. Min gamla CTC panna har en pannvolym på 120 liter och den inbyggde varmvattenberedare är på 130 liter.  Lägg därtill den seriekopplade varmvattenberedare NIBE Eminent på 100 liter - allt som allt 450 liter system volym, vilket är mycket bra för värme-pumpdrift.  Vi bor i ett trögt stenhus från 1880' talet med en uppvärmd yta på totalt 230 kvadratmeter och har 22-23 grader inomhus.  Jag har själva installerat 107' aren enligt Grolim’s förträffliga anvisningar.  Pris totalt (inkl. kolsvart elektriker- jag har inga ministerambitioner) 48 000,-  Payoff tiden blir mindre än 3 år  :)
Till utegivaren, som är placerad på undersidan av 107’ aren, har tillverkat en liten ”vintermössa” av frigolit.  Om vi, mot förväntan, får en köldknäpp här nere i Skåne är det bara att montera denna över utegivaren (med ett litet snöre) för att lura denna att inte stänga kompressorn vid – 10 grader Celsius.  Härligt!
Jag vill gärna rikta en stor tack till Grolim för mycket kompetent rådgivning och stort tålamod med alla mina frågor. Mina tankar går till dig varje gång jag öppnar (och dricker) den flaska rödvin som jag inte hade råd att köpa förra året, grundat stora el-räkningar  *roflmao*
Hälsningar,
Sirius

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Den perfekta installation?
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2006, 14:06:28 »
Till utegivaren, som är placerad på undersidan av 107’ aren, har tillverkat en liten ”vintermössa” av frigolit.  Om vi, mot förväntan, får en köldknäpp här nere i Skåne är det bara att montera denna över utegivaren (med ett litet snöre) för att lura denna att inte stänga kompressorn vid – 10 grader Celsius.  Härligt!

Går det inte att ställa om denna temp till -15 ºC?

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sirius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Den perfekta installation?
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2006, 14:27:31 »
Carl N,
Om du har Eco-logic styr och regler utrustning så går Eco-air ner till - 15 grader Celsius.
Med Eco-basic (den enklaste reglering) är det "bara" ner till - 10 grader Celsius.
Hälsningar,
Sirius

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Den perfekta installation?
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2006, 16:17:33 »
Nej, man kan inte ställa om ecobasic, men man kan lura den, se "Tweaking II". Ctc har i mail medgett att infon i manualen är oriktig, där står -15°C men det anges inte att ecologic eller ecoel krävs. De kan bli skadeståndsskyldiga.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!