Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förberedelser inför Optima 600 med 290 A/W?  (läst 8978 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Förberedelser inför Optima 600 med 290 A/W?
« Svar #15 skrivet: 08 juli 2007, 21:31:17 »
Hej,

jag har också min säkerhetsbrytare innehållande en strömbrytare med 3st 10A säkringar installerad i källaren sidan om min panna. Därtill har jag en säkerhetsbrytare placerad vid utedelen precis som den Sture visar på sin bild.

Mikael

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Förberedelser inför Optima 600 med 290 A/W?
« Svar #16 skrivet: 08 juli 2007, 21:44:31 »
Det Ã¥r ju sannslöst dumt att sÃ¥som ErikNa skriver, att ta sig in i  pannrummet för att skruva isär pannan om nÃ¥got gÃ¥r snett. Hur kan man fÃ¥ en sÃ¥n idé...

Sture

Nu är det ju inte så att man behöver skruva sönder pannan precis :o
Man kommer lätt åt den bara man hakar av frontplåten. Om det sedan skulle vara sanslöst dumt får författaren själv stå för. Jag tycker det är okej, även om det innebär att man måste in i pannrummet för att stänga av VP. Dessutom är VP avsäkrad på rätt ställe eftersom säkringarna sitter i samma låda som säkerhetsbrytaren. (Panna och VP strömmatas från elcentral via samma säkring)

Slutligen, om arbetet skall ske på VP tror jag att servicepersonal vill in till kontrollpanelen på pannan för att kolla att allt funkar innan arbetet kan avslutas.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Förberedelser inför Optima 600 med 290 A/W?
« Svar #17 skrivet: 08 juli 2007, 21:52:31 »
Man kan även låsa en säkerhetsbrytaren i tillsaget läge.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Förberedelser inför Optima 600 med 290 A/W?
« Svar #18 skrivet: 08 juli 2007, 22:02:47 »
Skall vi som har L/V VP rösta hur många som har säkerhets-Arbetsbrytare ute vid utedelen.

/Janne
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Förberedelser inför Optima 600 med 290 A/W?
« Svar #19 skrivet: 08 juli 2007, 22:07:09 »
Knivigt det här, jag skulle föredra en s-brytare i direkt anslutning till maskinen den är avsedd att bryta. Men samtidigt skulle det kännas tryggare att ha den placerad skyddad. Vad händer om något busfrö slår ifrån den en natt mitt i smällkalla vintern?
Det är en fråga, för jag vet inte, går pannans el-patroner in och c-pumpen fortsätter gå eller vad?

Svaret är självklart, brytaren skall stå ute vid pumpen! Se min bild!!! Hur fxn kan man tro något annat?

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Förberedelser inför Optima 600 med 290 A/W?
« Svar #20 skrivet: 08 juli 2007, 22:31:52 »
Klart man kan låsa, men det är bara plastdetaljer. Om jag frågar så här då, vad bryter s-brytaren?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Förberedelser inför Optima 600 med 290 A/W?
« Svar #21 skrivet: 08 juli 2007, 22:38:51 »
Om man jämför med ett annat fabrikat nämligen CTC EcoAir + EcoEl, så kopplas utedelen direkt till pannan med den medföljande kabeln som har en stickpropp i ena ändan. Detta utan att montera någon brytare utomhus.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Förberedelser inför Optima 600 med 290 A/W?
« Svar #22 skrivet: 09 juli 2007, 00:29:41 »
Jag håller med Sture. Brytaren skall stå ute vid pumpen väl synlig för den som ev skruvar med pumpen. Därav namnet "säkerhetsbrytare". Säkerhetsbrytare skall vara inkopplad i huvudkrets och användas för att frånskilja elektrisk anläggningsdel före mekaniskt eller elektriskt arbete och för att förhindra oavsiktlig inkoppling av sådan anläggningsdel under pågående arbete. För att förhindra "oavsiktkig inkoppling" måste service/reperatören se brytaren.

Mikael

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Förberedelser inför Optima 600 med 290 A/W?
« Svar #23 skrivet: 09 juli 2007, 14:26:13 »
hplp
 En säkerhetsbrytare ska bryta "matningen" till apparaten
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Förberedelser inför Optima 600 med 290 A/W?
« Svar #24 skrivet: 09 juli 2007, 15:03:16 »
Jag håller med Sture. Brytaren skall stå ute vid pumpen väl synlig för den som ev skruvar med pumpen. Därav namnet "säkerhetsbrytare". Säkerhetsbrytare skall vara inkopplad i huvudkrets och användas för att frånskilja elektrisk anläggningsdel före mekaniskt eller elektriskt arbete och för att förhindra oavsiktlig inkoppling av sådan anläggningsdel under pågående arbete. För att förhindra "oavsiktkig inkoppling" måste service/reperatören se brytaren.
Mikael

Forkade lite mera i frågan i dag. Ringde först Elsäkerhetsverket och beskrev frågan.
-Vi har inga sådana krav, blev svaret. Däremot är det ett krav från Arbetsmiljöverket att man vid arbeten ute vid pumpen skall kunna bryta matningen på ett "säkert" sätt. Men han rekommenderade en brytare ute vid pumpen.

Gick då vidare till Arbetsmiljöverket. Den jag talade hade själv en luft/vattenpump och en brytare intill.
- Vårt krav är att man skall kunna ha en "säker brytning", sa han. Bäst sker detta med en brytare ute vid pumpen. Men man kan också ha brytaren inomhus, men då skall den vara låsbar. Man kan också bryta i elcentralen, men då skall också denna gå att låsa. "Säker " brytning innebär att reparatöeren inte skall riskera att någon annan råkar slå på strömmen.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Förberedelser inför Optima 600 med 290 A/W?
« Svar #25 skrivet: 09 juli 2007, 19:54:59 »
hplp
 En säkerhetsbrytare ska bryta "matningen" till apparaten
Jo det vet jag. Vad jag var ute efter var huruvida flödet mellan panna och pump också avstannar , med risk för frysning. Eller om man har som säkerhet att pannan går på el-patronerna och cirkulerar varmvatten ut till utedelen för att förhindra frysning. Det borde ju vara som det sistnämnda, men jag vet inte.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Förberedelser inför Optima 600 med 290 A/W?
« Svar #26 skrivet: 09 juli 2007, 20:19:57 »
Den enda "säkerhet" som en säkerhetsbrytare ska ge är för den som ska arbeta med apparaten, så om pumpen är kopplad via "apparaten" får man hoppas att den som bryter vet vad han sysslar med. Står det i tillverkarens anvisning att anläggningen ska föregås av en säkerhetsbrytare så ska den bryta allt oavsett vad man tycker om frysrisker mm. Det är ju alltid tillverkarens instruktion som gäller.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!