Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kylvätska försvinner  (läst 2141 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FreddeUme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kylvätska försvinner
« skrivet: 01 oktober 2013, 16:32:44 »
Hej,
  I min anläggning sÃ¥ försvinner ca 0,3-0,5 liter vätska i systemet varje mÃ¥nad. Fick fylla pÃ¥ med 1,5 liter nu dÃ¥ jag gick förbi pannan. Är detta normalt? Min rörmockare hävdar att sÃ¥ ska det inte vara och skulle komma förbi men jag tänkte ändÃ¥ frÃ¥ga forumet.
Hus utanför Umeå. 150 kvm. Två plan med källare. Golvärme på nedreplan och vanliga vattenradiatorer uppe. 800 meter markslinga och Nibe 1245-8 pump. Har en separat varmvattenberedare som är kopplad till pumpen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kylvätska försvinner
« Svar #1 skrivet: 01 oktober 2013, 16:58:33 »
Det ska normalt inte behövas men är det luft i systemet som försvinner kan man behöva fylla på men inte varje månad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad FreddeUme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kylvätska försvinner
« Svar #2 skrivet: 01 oktober 2013, 21:59:32 »
Var kan det läka då? Har inte sätt någon fukt i källaren men det rör sig ju inte om många droppar per dag.
Hus utanför Umeå. 150 kvm. Två plan med källare. Golvärme på nedreplan och vanliga vattenradiatorer uppe. 800 meter markslinga och Nibe 1245-8 pump. Har en separat varmvattenberedare som är kopplad till pumpen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kylvätska försvinner
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2013, 13:56:06 »
Vätskan är ganska flyktig, så det är inte säkert att det blir blött så att det syns. Följ rören in i värmepumpen och känn efter om det luktar sprit nånstans. Ett vanligt ställe är skruvkopplingar som fryser sönder precis där brineslingan är ansluten i värmepumpen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kylvätska försvinner
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2013, 13:58:22 »
Mmm, rättare sagt primärt skruvkopplingar som ligger efter KB-värmeväxlaren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!