Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Enkelrörsystem?  (läst 7367 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
Enkelrörsystem?
« skrivet: 28 juni 2005, 08:46:15 »
Vad är det för skillnad mellan enkelrörsystem och dubbel rörsystem? Är det en nackdel med enkelrörsystem när man installerar en L/V - pump? Jag såg att någon skulle byta ut till dubbelrör när han skulle installera en pump, varför?

MVH Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Enkelrörsystem?
« Svar #1 skrivet: 28 juni 2005, 11:26:08 »
Har kopierat denna text från Lilla ordlistan under artiklar och läsvärt...

Ettrörssytem
Även kallat enrörssytem, en rörslinga för distibution av värme till radiatorkretsen. Radiatorerna kopplas i serie. Mera svårstyrt än tvårörssytem, stänger man en radiator påverkas värmen till andra radiatorer. Ett i värmepumpssammanhang sämre distributionssystem då de ofta är av s.k högtemp-typ.
Kan bestå av flera (ofta 2-4 st) paralellkopplade ettrörs-slingor, t.ex en för var sida av huset och för varje våningsplan.Se även tvårörssytem.

Tvårörssytem
Vanligaste rörsystemet för distribution av värme till radiatorer och golvvärme. Radiatorerna paralellkopplas. I ett tvårörssytem arbetar alla radiatorer med samma fram/returledningstemp, i värmepumpssammanhang är detta system oftast att föredra då de ofta är av s.k lågtemp-typ. Se även ettrörssytem.

Min kommentar, ett enrörssystem skickar vattnet via den första radiatorn i varje slinga vidare till nästa radiator o.s.v. Varje radiator "tar" 2-3 grader från radiatorkretsen, detta medför att den sista radiatorn i varje slinga får en betydligt lägre inkommande temp än den första, detta i sin tur betyder att man behöver köra ut lite varmare vatten till den första radiatorn...

Resultatet är att en enrörs-system i de flesta fall ger en sämre verkningsgrad på värmepumpen än ett tvårörs-system gör.
Anledningen till detta är att värmepumpens COP (se lilla ordlistan) sjunker vid stigande framledningstemp.

Det finns dock enrörs-system som är lågtempsystem, det som avgör detta är radiatorernas storlek, därför kan man inte rakt av säga att ett enrörs-system kräver höga framledningstemperaturer, för att veta detta måsta man se på radiatorernas storlek och konstruktion.

På Rinkaby rörs hemsida kan du se vilken uteffekt olika typer av radiatorer har, kolla modell och storlek, samt kolla vilken uteffekt en liknande radiator har enligt deras tabeller vid t.ex. 50 graders framledningstemp.

Lägg ihop den uteffekt som dina radiatorer sammanlagt har, den sammanlagda uteffekten från dina radiatorer vid 50 graders framledningstemp bör vara ca 20-40% större än värmepumpens uteffekt för att det skall fungera bra för dig med värmepump.

/Rickard

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Enkelrörsystem?
« Svar #2 skrivet: 29 juni 2005, 21:30:29 »
Jag fick fram siffran 11893 Watt, kan detta stämma? Finns det då någon L/V pump som fungerar bra, eller ska jag välja ett annat värmesystem, och då vilket?

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Enkelrörsystem?
« Svar #3 skrivet: 30 juni 2005, 08:54:58 »
Om dina uträkningar stämmer eller ej är som du förstår omöjligt för mig att säga, men om de stämmer finns en uppsjö alternativ för dig, t.ex. Viessmann, Stiebel Eltron, IVT, Nibe, Thermia Aer, m.fl.

Vad som avgör storleken på den värmepump du behöver är husets storlek, konstruktion och tidigare energiförbrukning samt naturligtvis vilken ort du bor på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Enkelrörsystem?
« Svar #4 skrivet: 30 juni 2005, 16:42:37 »
Huset är på 125 kvm, byggt 1972, enplans. Jag bor i Landsbro i Småland, det ligger utanför Vetlanda.

Tidigare förbrukning käner jag tyvärr inte till, men jag har nu en luft/luft pump som jag installerade i slutet av september förra året. Bara den ger mycket bra värme till hela huset och den vill jag nog ha kvar då jag tycker att luftkalitén blir mycket bättre med den.

Själv tycker jag annars att Stiebel Eltrons pumpar verkar  vara bland de bättre och de ger ju även värme vid -15 och till och med -18 pÃ¥ vissa. Vad tycker du och andra om deras pumpar?

Ska min pump ge mellan 8 - 10 kW om det ska bli bra med mitt system?

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Enkelrörsystem?
« Svar #5 skrivet: 30 juni 2005, 21:51:15 »
Ditt hus behöver sannerligen inte 10 kW för att hållas varmt, du säger att din luft/luft-värmepump värmer ditt hus bra, varför sätta in en luft/vatten?

Min kalkyl visar på att du klarar dig med en värmepump som ger ca 4-5 kW vid kall väderlek, kolla noga vilken uteffekt värmepumpen ger vid kall väderlek, uteffekterna minskar nämligen med sjunkande utetemp.

Jag tycker också att Stiebels värmepumpar verkar fina, har dock ingen som helst erfarenhet av dem, lite dyrare är de, men man brukar ju få vad man betalar för...

Bifogar kalkyl på en 5kW luft/vatten-värmepump med antagen energiförbrukning utifrån ort och husets storlek.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Enkelrörsystem?
« Svar #6 skrivet: 03 juli 2005, 08:29:35 »
Vid svalare väderlek, ungefär vid +5 så räcker inte luft/luft pumpen till. Dessutom har vi ett vardagsrum som ligger lite avsides och blir lite svalt. Har idag en panna från CTC som jag eldat med ved i för varmvatten och extra värme när det behövs. Jag skulle nu vilja slänga ut pannan och sätta in en L/V pump istället, den får då värma vatten och ge extra värme.

Men en pump som ger knappt 5 kW vid kall väderlek är alltså det jag behöver?

Vet du något om Aermecs L/V pumpar, jag har en sådan L/L pump som ger mycket bra effekt även när det är kallt, deras L/V pump ska dessutom ge effekt ner till -15.

MVH Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Enkelrörsystem?
« Svar #7 skrivet: 03 juli 2005, 08:34:58 »
Nej, jag vet inget om deras värmepumpar, tyvärr.

Lår gärna någon fler räkna fram en kalkyl för ditt hus.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Enkelrörsystem?
« Svar #8 skrivet: 03 juli 2005, 08:46:25 »
Stibel Eltron Wpl 10 ger 3 kw vid -15 man får då tillföra 1,8 för att få det.

Stibel Eltron Wpl 13 ger 4,5 kW vid  -15, men man mÃ¥ste dÃ¥ tillföra  2,9.

Vilken är lämpligast? Är Wpl 13 onödigt stor?

Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: Enkelrörsystem?
« Svar #9 skrivet: 03 juli 2005, 09:55:11 »
Hej Daniel,

Jag har gjort två beräkningar åt dig på luft vatten med CTCs pumpar. Jag har just nu inte tillgång till mina normala beräkningsark där jag även har med Stiebel Eltrons pumpar men det bör ge dig en fingervisning om hur mycket du kan räkna med att göra av med efter att ha installerat en luft-vatten värmepump.

I vetlanda har du 6,1°C i årsmedeltemperatur vilket ger dig 14 dagar med en utomhustemperatur lägre än -10°C under ett statistiskt normalår. I södra Sverige har du inte riktigt lika stor nytta av Stiebels pumpar med sin förmåga att jobba längre ner i temperatur som du skulle ha om du bodde längre norrut.

Scenario 1   

dagens bruttoförbrukning 20000 kwh för vatten och värme

Ny förbrukning med en CTC ECO air 105
8 200 kwh

Scenario 2

dagens bruttoförbrukning 25 000 kwh för vatten och värme

Ny förbrukning med en CTC ECO air 107
10 400 kwh


På din fråga angående Wpl 10 jämfört med Wpl 13 så är Wpl 10 det rätta valet för dig. Wpl 13 är alldeles för stor för dig.

Vänliga hälsningar från

Cicero
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Enkelrörsystem?
« Svar #10 skrivet: 03 juli 2005, 18:18:50 »
Hej Daniel:

Det är absolut ingen kritik, men jag ifrågasätter storleken på dina radiatorer.
Är du säker på att du har räknat ut rätt?
Om du går in på Rinkaby Rörs hemsida:http://www.rinkabyror.se/
Så står det hur du räknar ut det.
OBS. Det kan vara lite missvisande, men på 50 graders framledningstemp går du in och tittar på DT 30 grader. T.ex. K22 6004 ger 341 W vid 50 grader.
Detta gäller bara den första radiatorn.
På nästa radiator har du en omräkningsfaktor på 1,07 på "fel håll". Alltså om du räknar på behovet istället. Du får själv räkna ut vad omräkningsfaktorn blir.
På det tredje blir det 1,07 X 1,07 som omräkningsfaktor.
På det fjärde 1,07 X 1,07 X 1,07. Osv.Osv.

Som sagt, ingen kritik, men kan vara lite lurigt! :)
AlfM.
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Enkelrörsystem?
« Svar #11 skrivet: 04 juli 2005, 22:59:59 »
Ska försöka göra en ny uträkning i morgon, verkar vara lite klurigt!

Tack för alla tips och all hjälp hittills!

Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Enkelrörsystem?
« Svar #12 skrivet: 04 juli 2005, 23:16:20 »
En annan fråga som jag glömde. Hur kan Sanyo Co2 på bara 4,5 kW räcka till, är det inte lite dålig effekt?

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Enkelrörsystem?
« Svar #13 skrivet: 04 juli 2005, 23:30:45 »
Alternativ är som jag har att NIBE kopplas bort vid -10 grader och sen gäller bara el för hela slanten.

Det som menas är att fortfarande ner till -15 har du kvar din VP värme. Du såg hur få kallare dagar där är enl statestik där du bor. I vintras hade jag ca 14 dagar i skåne under -10 grader.

Så de flesta som har L/V VP kör med el när det är kallare ute. Totalt räknar man med att spara 50% av förbrukning av värme och VV.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Enkelrörsystem?
« Svar #14 skrivet: 31 oktober 2005, 19:24:08 »
ett enrörs sytem kann vara lite klurigt, det glädjer mig att kunskapen om radiatorernas dimensionering finns,
sen en sak till och det är procent fördelningen pÃ¥ rad ventilen i slingan alltsÃ¥ hur mycket som ska upp i rad och hur mycke som gÃ¥r förbi vid varje rad. samt  den sÃ¥ viktiga flödes dokumenteringen ett hus.  med effektbehov för radiatorvärmen pÃ¥ 9 kwh och driftförhÃ¥llandena är ett 80-60 system ,dÃ¥ ska systemet ha ett flöde pÃ¥ 0,10 lps , har man dÃ¥ rätt kvs värde pÃ¥ ventilerna fungerar systemet .

upp till 5 grader per rad kan tempen sjunka i radiatorns överkant . efter lite skruvande och mätande bruckar en riktig vvsare fÃ¥ till delta- t och man kan skapa samma retur temp som pÃ¥ ett tvÃ¥ rörs system  även om man har ett konstantflödes system som enrörs systemet är. m.v.h obelix

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!