Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 20 augusti 2004, 10:54:24 »

220 kvm o 39´kwh/år.
Inget att tveka på du ska ha minst 8,5 kw.
har man för klen pump jobbar den längre tid med varmvattnet bara för den skull ska pumpen va rejäl.

Men kan du inte göra av med 8,5 kw utan att temepn går över 55 grader på framledningen då kanske du ska ta entt snäpp mindre pump.

Men som Rickard sa alla ventiler helt öppna och schunten helt öppen. Ev kan cirkpumpens fart oxå höjas till max.

65% effekttäckningsgrad, förr räknade man med 100 % sista åren har staten rekommenderat 50% vilket är helt åt skogen.

Lönsam storlek på pumpen avgörs av tex elpris ränta livslängd mm.
under 65% skall man absolut inte gå
Skrivet av: admin
« skrivet: 19 augusti 2004, 14:04:06 »

Citera
Rickard har du inte jobbat för mycket här i forumet nu Citat:
Tänk också på att t.ex. Nibes 7:a ger hela 8.8 kW uteffekt vid 0 graders inkommande köldbärare och 50 graders framledningstemperatur
 

det skall vara :

Tänk också på att t.ex. Nibes 7:a ger hela 8.8 kW uteffekt vid 0 graders inkommande köldbärare och 35 graders framledningstemperatur

för vid 50graders framledning ger den 7,1 kw enligt nibes hemsida


 :-[ :-[ :-[ Tur att du vakar över mig  ;)

Du har naturligtvis rätt, tack för påpekandet.

Loggo, glömde skriva att du måste ha helt öppna termostater när du testar högsta möjliga framledningstemp vid en viss känd tillförd effekt.

Citera
(spelar det nån roll, det är väl shuntlägey som ger tempen?)

Du har i och för sig rätt, men ändå fel...

Om du tillför 6 kW till ditt radiatorsystem och kör med helt öppen shunt och helt öppna radiatortermostater så kommer radiatorerna vid en viss temperatur att göra av med all den effekt du tillför.
Det är en funktion av radiatorernas storlek/värmeavgivande yta samt radiatorernas inkommande och utgående temperatur samt rumstemperaturen.
Skulle du sedan strypa shunten så sjunker i och för sig framledningstempen - men panntempen stiger, kör du pumpen (eller i detta fall elpatronen) mot pannan så kommer den att stanna för uppnådd maxtemp (elpatron) eller hög returtemp (värmepump)...

Nu kör man i och för sig ytterst sällan en värmepump med en panna som acktank, utan man kör värmepumpen direkt ut till radiatorerna och om värmepumpens effekt inte räcker till så spetsas framledningen med pannans eluppvärmda vatten. Observera att även detta scenario kan göra så att värmepumpen löser ut.

Ex:
Säg att det är -23 grader kallt ute och din värmepump klarar precis av att hålla värmen i huset (framledningstemp 53 grader), nu sjunker temperaturen ytterligare och du börjar få behov av eltillskott, antingen från pannan eller från värmepumpens inbyggda tillskott.
När eltillskottet går till eller shunten från pannan öppnar kommer framledningstemperaturen att stiga med ett antal grader, låt oss anta att den stiger med 5 grader, detta ger dock en så pass hög systemtemperatur att en "55 graderspump" kommer att stanna p.g.a. hög retur/framledningstemp och eltillskottet kommer att få stå för 100% av uppvärmningen när det är riktigt kallt.

Som bekant är det när det är riktigt kallt ute som man har den största energi och effektförbrukningen, och det är då man verkligen vill att värmepumpen skall kunna ge sitt allt...

Jag håller annars i princip med bertil, visst kan du köpa en större pump med den energiförbrukning ni har.

Men med tanke på att du redan har ett borrhål som har ett visst dhup så bör du nog detta bestämma var gränsen skall gå.

Försök även säkerställa dig om att du vet hur hög temp du får i ditt radiatorsystem vid en känd tillförd effekt och ca 22 graders rumstemperatur.

Skulle det visa sig att du får 60 graders framledningstemp trots fullt öppna radiatortermostater och fullt öppen shunt så rekommenderar jag inte Nibes 8.5. Då tycker jag i stället att du går på IVT:s HT plus-serie och väljer en pump som passar till ditt borrhålsdjup.

Jag förutsätter att du kastar ut elpannan och köper en värmepump med inbyggd beredare...

/Rickard
Skrivet av: Loggo
« skrivet: 19 augusti 2004, 12:16:58 »

Tack alla kunniga människor.
Rickard; svårt att ställa in just 9kWh patronen, (spelar det nån roll, det är väl shuntlägey som ger tempen?) men till slut visade öppen shunt vid mätning på framledningen precis ovanför den shunten 60 C. Sällan det blir så varmt, 95% av året max 55 C.

Bertil; 65% är enligt Nibe en effektiv effekt-
täckningsgrad inte energitäckningsgrad, låter det bättre??

Mitt Nibeval grundar sig på att jag redan har en bra installatör som ska göra jobbet, jag köper själv pannan på Rinkabyrör 10.000:- (!) billigare än priserna i mina offerter. Dessutom efter att läst detta utmäkta forum och läst lite produktdata så verkar verkningsgrader mm. på de olika tillverkarnas pumpar marginella enl. min mening.
Det råder fotfarande tveksamhet i storleken på pump, men med 155meters aktivt hål som jag redan har så kan jag i alla fall gå upp till en 8,5 kWh:s pump.
Jag ska även ringa Nibe en gång till och få fram varför dom förordar en 7:a framför 8,5:an.

Tack än en gång för all hjälp, kom gärna med fler råd.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 18 augusti 2004, 23:43:33 »

En undran varför föreslås en "eco" från Thermia, kan du inte ha inbyggd varmvattenberedare??
Dom andra tex NIBE´n har ju inbyggd beredare!?

Kolla in här   http://www.nibe.se/vvs/produkter/mvp/F1210.htm

och här
http://www.thermia.se/docroot/svenska/sidor/eko_id94.pdf
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 18 augusti 2004, 23:38:21 »

39´kwh inkl hushållsel, du behöver en rejäl pump.
Rent nys att 65% är optimalt.  När är det optimalt fråga det.
vid vilket elpris kalkylränta vilken framledn.temp har valts temp på brine värmeledn.förmåga på berget mm.

jag skulle inte tveka en sekund, handlös minst 10 kw.
Du vill väl inte ha en massa dyr elpatron tid (tillskottsel) nu när du statsar dyrt på bergvärme.
Om du blir avrådd av en installatör att välja 8,5 kw  och tex Thermia rekommenderar 10,5 kw, då förstår du att detta inte är någon vetenskap.
Det är grova gissningar (i kalkylen) ingen här har nånsin tyckt sig ha för stor pump, men många HAR för klena pumpar. Men det viktigaste är att he en rejäl borra där tar du ju gratisvärmen, den ska va rejäl köp gärna till extra meter det ångrar du aldrig.

rickard fundering kring hur mycket effekr dina radiatorer kan ta emot utan att framledningstempen drar iväg över 55 ska beaktas. Men har du klena element då ska man byta ut nån eller några, eller kanske sätta ett till, om man har öppen planlösning så värmen sprider sig bra.

Lycka till nu du kanske känner dig vilsen, men kom ihåg dom flesta köper grisen i säcken du kollar ju runt lite det får du heder för av oss.
Skrivet av: ME
« skrivet: 18 augusti 2004, 22:16:57 »

Rickard har du inte jobbat för mycket här i forumet nu :)
Citera
Tänk också på att t.ex. Nibes 7:a ger hela 8.8 kW uteffekt vid 0 graders inkommande köldbärare och 50 graders framledningstemperatur

det skall vara :

Tänk också på att t.ex. Nibes 7:a ger hela 8.8 kW uteffekt vid 0 graders inkommande köldbärare och 35 graders framledningstemperatur

för vid 50graders framledning ger den 7,1 kw enligt nibes hemsida

Skrivet av: admin
« skrivet: 18 augusti 2004, 21:50:16 »

Om du väljer en för stor värmepump finns det risk för att du får problem med för höga temperaturer i ditt radiatorsystem, en värmepump klarar inte av att arbeta med högre temperaturer än 55-65 grader beroende på tillverkare.

Om ditt system är ett s.k. högtemperatursystem med klent dimensionerade radiatorer vilka kräver hög framledningstemp vid kall väderlek för att hålla huset varmt så kan du få problem med att kompresorn löser ut när den som bäst behövs, och huset värms helt av eltillskottet som värmepumpen är utrustad med.

Ett enkelt sätt att kontrollera hur stor pump du kan ha är att köra elpannan på en viss känd effekt, t.ex. 9 kW, öppna shunten helt och låt den gå så ett bra tag. Mät sedan hur hög temperatur du får i ditt radiatorsystem.

Nibe och CTC klarar max 55 grader i framledningstemp.
Warmitek klarar 60.
IVT HT plus klarar (om jag minns rätt) 65 grader.

Skulle ditt radiatorsystem bli mer än 55 grader varmt när du kontinuerligt tillför 9 kW så kan du inte välja Nibes 8:5.

Om ditt radiatorsystem inte blir över 50 grader så kan du välja den, ligger den i intervallet 50-55 grader så är det en kantboll.

Samma resonemang kan föras för de övriga tillverkarna.

Kan du ställa in din panna på 6 kW effekt så kan du även prova det och se vad som blir resultatet av den mätningen.

Kom bara ihåg att använda en bra termometer som du isolerar in ordentligt så att du verkligen mäter rätt temperatur.

Man brukar uppskatta att ett kopparrör håller ungefär 5 grader lägre temp utvändigt än vad den vätska som cirkulerar i röret gör. Detta om ingen isolering finns.

Ofta används en vanlig digital inne/ute-termometer för dylika mätningar, sätt utegivaren mot röret och isolera ledningen ordentligt några decimeter före och efter samt över givaren så skall du nog kunna få ganska bra mätvärden.

Tänk också på att t.ex. Nibes 7:a ger hela 8.8 kW uteffekt vid 0 graders inkommande köldbärare och 50 graders framledningstemperatur.

Har du problem med fackuttrycken så kan du kika in under rubriken artiklar och läsvärt, där finns en liten ordlista över olika facktermer som vi använder oss av i forumet.

Har du fler frågor eller funderingar, så hör gärna av dig igen.

/Rickard
Skrivet av: R717
« skrivet: 18 augusti 2004, 18:39:30 »

Hej
Alla dessa oferter som enligt min mening inte ger någon garati.
Säg att du skall ha VPG 84 för vad de har dimensionerat imot, och den skall vara ifylld. Det finns utmärkta dimensioneringprogra om man ser på de lite äldre där varken två av de större jättarna snålat.

Skall se om jag kan få fram lite mer information
 
Skrivet av: Loggo
« skrivet: 18 augusti 2004, 12:47:18 »

Olika offerter med samma förutsättningar.

 ¤1 1/2 plans hus i Sthlm:s området, allt uppvärmt =220m2,
 ¤nu vattenburen el, elförbrukning inkl. hushållsel ca 39000 kWh. Inget badkar bara dusch.
¤ Finns; borrhål,155meter aktivt djup.
Har fått offerter på;
¤ IVT plus 9:an,
¤ CTC 7 och 8,5 kWh kompressor, där vi kom fram till marginell besparing med 8,5:an
¤ Thermia Eko 105
¤ och billigaste varianten Nibe 1215 -7kWh:aren.
 Jag är intresserad av Nibe:n men blev lite tveksam om den räcker. Enligt samtal med Nibe så ska den definitivt räcka, han avrådde mej att gå upp till 8,5 kWh-kompressorn även om jag förbrukar några tusen Kwh till. Täckningsgraden kommer att ligga på 65% vilket ska vara optimalast.
Har dessutom sen jan. golvvärme -el,( lätt att va efterklok när man väl beslutat sig för bergvärme) i köket på ca 20 m2. Kommer väl att va intställd på komfortvärme om allt fungerar.
Om någon kan kommentera Nibe valet vore jag tacksam.
¤ Kan det djupa hålet (155meter mot rekommenderat 136m ) ge en fördel med en 7kWh:s pump eller kan det vara ide med en 8;5:a???

Mvh

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!