Rickard har du inte jobbat för mycket här i forumet nu Citat:
Tänk också på att t.ex. Nibes 7:a ger hela 8.8 kW uteffekt vid 0 graders inkommande köldbärare och 50 graders framledningstemperatur
det skall vara :
Tänk också på att t.ex. Nibes 7:a ger hela 8.8 kW uteffekt vid 0 graders inkommande köldbärare och 35 graders framledningstemperatur
för vid 50graders framledning ger den 7,1 kw enligt nibes hemsida
:-[ :-[ :-[ Tur att du vakar över mig
Du har naturligtvis rätt, tack för påpekandet.
Loggo, glömde skriva att du måste ha helt öppna termostater när du testar högsta möjliga framledningstemp vid en viss känd tillförd effekt.
(spelar det nån roll, det är väl shuntlägey som ger tempen?)
Du har i och för sig rätt, men ändå fel...
Om du tillför 6 kW till ditt radiatorsystem och kör med helt öppen shunt och helt öppna radiatortermostater så kommer radiatorerna vid en viss temperatur att göra av med all den effekt du tillför.
Det är en funktion av radiatorernas storlek/värmeavgivande yta samt radiatorernas inkommande och utgående temperatur samt rumstemperaturen.
Skulle du sedan strypa shunten så sjunker i och för sig framledningstempen - men panntempen stiger, kör du pumpen (eller i detta fall elpatronen) mot pannan så kommer den att stanna för uppnådd maxtemp (elpatron) eller hög returtemp (värmepump)...
Nu kör man i och för sig ytterst sällan en värmepump med en panna som acktank, utan man kör värmepumpen direkt ut till radiatorerna och om värmepumpens effekt inte räcker till så spetsas framledningen med pannans eluppvärmda vatten. Observera att även detta scenario kan göra så att värmepumpen löser ut.
Ex:
Säg att det är -23 grader kallt ute och din värmepump klarar precis av att hålla värmen i huset (framledningstemp 53 grader), nu sjunker temperaturen ytterligare och du börjar få behov av eltillskott, antingen från pannan eller från värmepumpens inbyggda tillskott.
När eltillskottet går till eller shunten från pannan öppnar kommer framledningstemperaturen att stiga med ett antal grader, låt oss anta att den stiger med 5 grader, detta ger dock en så pass hög systemtemperatur att en "55 graderspump" kommer att stanna p.g.a. hög retur/framledningstemp och eltillskottet kommer att få stå för 100% av uppvärmningen när det är riktigt kallt.
Som bekant är det när det är riktigt kallt ute som man har den största energi och effektförbrukningen, och det är då man verkligen vill att värmepumpen skall kunna ge sitt allt...
Jag håller annars i princip med bertil, visst kan du köpa en större pump med den energiförbrukning ni har.
Men med tanke på att du redan har ett borrhål som har ett visst dhup så bör du nog detta bestämma var gränsen skall gå.
Försök även säkerställa dig om att du vet hur hög temp du får i ditt radiatorsystem vid en känd tillförd effekt och ca 22 graders rumstemperatur.
Skulle det visa sig att du får 60 graders framledningstemp trots fullt öppna radiatortermostater och fullt öppen shunt så rekommenderar jag inte Nibes 8.5. Då tycker jag i stället att du går på IVT:s HT plus-serie och väljer en pump som passar till ditt borrhålsdjup.
Jag förutsätter att du kastar ut elpannan och köper en värmepump med inbyggd beredare...
/Rickard