Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög elförbrukning? Tror det kan bero pÃ¥ Nibefighter 1215  (läst 11728 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonloof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning? Tror det kan bero på Nibefighter 1215
« Svar #15 skrivet: 01 december 2016, 11:53:21 »
Nja, med kompressorn kontinuerligt i drift skall man ha ca 5-8 graders skillnad på temp in/ut ur radiatorn.
När man fått alla radiatorer så lika som möjligt kan man öka/minska lite i olika rum för att få lagom varmt i de olika rummen.
DeltaT över värmepumpens värmeväxlare på varma sidan skall ligga på 5-8 grader när allt är klart - för bästa funktion på värmepumpen.

Ok, som det är idag dock så tycker jag att alla radiatorer bortsett från konvektorn i v-rummet håller ungefär likvärdig temp. Problemet är som sagt att jag tycker kompressorn slår på väldigt ofta och således ger en betydande högre elförbrukning. Anledningen till min misstanke är väl mest att jag såg i något annat sammanhang att det var normalt med 10-15 tillslag per dygn. Att då ligga på över 50 kändes felande, därför trodde jag det var något fel med mina inställningar.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hög elförbrukning? Tror det kan bero på Nibefighter 1215
« Svar #16 skrivet: 01 december 2016, 14:33:18 »
Ett stort antal starter brukar bero på en av två saker.

1. För hög kurva i reglerdatorn gör att termostater stryper när det blir för varmt i rummen, det ger värmepumpen för lite flöde att arbeta med och den stoppar tidigt på grund av stor skillnad mellan bör och ärvärde (TS-min).

2. Läckande trevägsventil gör att värme läcker från manteln på beredaren till radiatorerna, värmepumpen måste då ofta "toppa upp" värmen i varmvattenberedaren, det gör den med hög temp och låg COP, och det påverkar livslängden rätt mycket.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jonloof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning? Tror det kan bero på Nibefighter 1215
« Svar #17 skrivet: 01 december 2016, 15:40:07 »
Ett stort antal starter brukar bero på en av två saker.

1. För hög kurva i reglerdatorn gör att termostater stryper när det blir för varmt i rummen, det ger värmepumpen för lite flöde att arbeta med och den stoppar tidigt på grund av stor skillnad mellan bör och ärvärde (TS-min).

2. Läckande trevägsventil gör att värme läcker från manteln på beredaren till radiatorerna, värmepumpen måste då ofta "toppa upp" värmen i varmvattenberedaren, det gör den med hög temp och låg COP, och det påverkar livslängden rätt mycket.

Jag har ju själv höjt kurvan en nivå pga att jag tyckte det var för kallt inomhus. Blir det någon skillnad i detta tror du om jag skulle ange en lägre kurva och ställa upp temperaturen på reglaget utanpå panelen? Eller gör den då samma jobb ändå.

Något synligt läckage vid någon radiator finns inte i dagsläget, men för en tid sedan så var det lite fuktigt vid elementet i sovrummet alldeles under där termostaten ska sitta. Men det var så lite att jag torkade bara bort det sen så satte jag dit ett kärl på en handduk för att se om det var något återkommande men det kom aldrig något mer vatten där.'

Jag kanske får kontakta en servicetekniker ändå som får göra en kontroll av systemet. Känner mig inte riktigt hemma i "snacket" helt ärligt så det det nog en bit utanför min kompetensnivå.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hög elförbrukning? Tror det kan bero på Nibefighter 1215
« Svar #18 skrivet: 01 december 2016, 15:49:39 »
Om den startar så ofta kan du ju kolla om den oftast producerar värme eller tappvarmvatten, det står (VV) i displayen när den gör varmvatten om jag inte missminner mig.
Om man inte förbrukar nåt varmvatten alls skall den bara behöva starta ca 4-5 gånger/dygn för varmvattenproduktion.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du har precis samma radiatorsystem som jag har i mitt hus  :-\ och jag känner igen en hel del i det du skriver. Har skrivit en trÃ¥d om detta i avdelningen för radiatorer/golvvärme och trÃ¥den heter: problem med 1 rörs system. Läs den sÃ¥ blir du lite mer insatt tror jag, även om dina problem inte är helt identiska som mina sÃ¥ pÃ¥minner det rätt mycket om mina. 

Du har ett 1 rörs system med aha koppel och aga radiatorer. detta system går ej att ljustera på något koppel utan endast på termostaten som ändå ska vara helt öppen. Hade även som du ett kall radiator och då tog jag bort termostkopplet då det hade kärvat fast.

Mitt system gör oftast ca 45 starter vid 0 grader ute och detta beror på liten vattenvolym och i mitt fall på dåligt flöde.
Mitt råd är att skaffa en ir temometer och kolla deltat på alla slingor du har samt hur många radiatorer du har på varje slinga. Skriv ner allt så blir det lättare att hålla koll sen.

När du väl tempmätt allt så vet du om du har möjlighet att ändra något..
Om deltat skulle visa sig vara bra så skulle nog jag bytt ut några radiatorer till större storlek (mer effekt och vattenvolym) då kan du sänka värmekurvan samt att vp får längre gångtider..

Men kolla även trevägsventilen som Rikard säger..
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du börvärdet för start av varmvatten satt på 48 grader? I sådana fall får du ganska många starter bara av det.. jag har mitt på 42 grader.
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hög elförbrukning? Tror det kan bero på Nibefighter 1215
« Svar #21 skrivet: 02 december 2016, 07:27:06 »
Samma här, det där hade jag missat, dina täta starter beror förmodligen på det.
den får starta "hela tiden" för att toppa upp varmvattnet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jonloof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning? Tror det kan bero på Nibefighter 1215
« Svar #22 skrivet: 02 december 2016, 08:43:40 »
Du har precis samma radiatorsystem som jag har i mitt hus  :-\ och jag känner igen en hel del i det du skriver. Har skrivit en trÃ¥d om detta i avdelningen för radiatorer/golvvärme och trÃ¥den heter: problem med 1 rörs system. Läs den sÃ¥ blir du lite mer insatt tror jag, även om dina problem inte är helt identiska som mina sÃ¥ pÃ¥minner det rätt mycket om mina. 

Du har ett 1 rörs system med aha koppel och aga radiatorer. detta system går ej att ljustera på något koppel utan endast på termostaten som ändå ska vara helt öppen. Hade även som du ett kall radiator och då tog jag bort termostkopplet då det hade kärvat fast.

Mitt system gör oftast ca 45 starter vid 0 grader ute och detta beror på liten vattenvolym och i mitt fall på dåligt flöde.
Mitt råd är att skaffa en ir temometer och kolla deltat på alla slingor du har samt hur många radiatorer du har på varje slinga. Skriv ner allt så blir det lättare att hålla koll sen.

När du väl tempmätt allt så vet du om du har möjlighet att ändra något..
Om deltat skulle visa sig vara bra så skulle nog jag bytt ut några radiatorer till större storlek (mer effekt och vattenvolym) då kan du sänka värmekurvan samt att vp får längre gångtider..

Men kolla även trevägsventilen som Rikard säger..

Se där, då ska jag söka upp den tråden och se om jag hittar något matnyttigt att testa, tack!

Har du börvärdet för start av varmvatten satt på 48 grader? I sådana fall får du ganska många starter bara av det.. jag har mitt på 42 grader.

Jag har inte gjort några förändringar från tidigare ägares inställningar annat än att ändra kurvlutningen. Men bra då vet jag en sak som jag kan testa att förändra och se om det ger effekten att det blir färre starter. Tack igen!


Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Värt att kolla igenom, har själv börjat pilla i min pump, efter 6 års drift, har inte haft intresse, då allt bara funkat, men har gått ner från 60-70 starter per dygn, till ca 20 idag, bara genom att ändra gradminuter på kompressorstart, och varmvattnet från normal till ekonomi, och sänkt kurvlutning, från 9 till 6. märker ingen skillnad i innetemp, nästan varmare nu, och vattnet räcker gott på ekonomi.

Utloggad jonloof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning? Tror det kan bero på Nibefighter 1215
« Svar #24 skrivet: 05 december 2016, 09:56:12 »
Värt att kolla igenom, har själv börjat pilla i min pump, efter 6 års drift, har inte haft intresse, då allt bara funkat, men har gått ner från 60-70 starter per dygn, till ca 20 idag, bara genom att ändra gradminuter på kompressorstart, och varmvattnet från normal till ekonomi, och sänkt kurvlutning, från 9 till 6. märker ingen skillnad i innetemp, nästan varmare nu, och vattnet räcker gott på ekonomi.

Oj, hur kommer det sig att det kan fungera att sänka kurvan så pass mycket och inte märka av någon förändring i inomhustemperaturen? Du har inte justerat den någonannanstans?

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Oj, hur kommer det sig att det kan fungera att sänka kurvan så pass mycket och inte märka av någon förändring i inomhustemperaturen? Du har inte justerat den någonannanstans?

Det undrar jag med ??? Det enda jag kan tänka mig är att när man höjer värdet på gradminuterna så kommer vp att göra mer värme än vad som behövs för stunden, men detta överskott brukar ju ätas upp när den istället vilar längre tid...
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hög elförbrukning? Tror det kan bero på Nibefighter 1215
« Svar #26 skrivet: 05 december 2016, 10:51:52 »
Radiatortermostater?

Bryter på VB diff i stället för att räkna ner?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad jonloof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning? Tror det kan bero på Nibefighter 1215
« Svar #27 skrivet: 05 december 2016, 12:02:42 »
Radiatortermostater?

Bryter på VB diff i stället för att räkna ner?

Utveckla gärna :) speciellt den senare.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hög elförbrukning? Tror det kan bero på Nibefighter 1215
« Svar #28 skrivet: 05 december 2016, 22:07:20 »
Se meny 10.

Om framledningen överstiger börvärdet med mer än detta värde så nollas gradminuterna och VP:n stannar. Fast det krävs nog att radiatortermostatet stryper för att det skall hända med en för hög kurva utan att det blir för varmt inne.

Du kan kolla på gradminuterna när den kör och om de plötsligt nollas är det nog det som händer.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad jonloof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning? Tror det kan bero på Nibefighter 1215
« Svar #29 skrivet: 07 december 2016, 21:06:42 »
Se meny 10.

Om framledningen överstiger börvärdet med mer än detta värde så nollas gradminuterna och VP:n stannar. Fast det krävs nog att radiatortermostatet stryper för att det skall hända med en för hög kurva utan att det blir för varmt inne.

Du kan kolla på gradminuterna när den kör och om de plötsligt nollas är det nog det som händer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!