Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är det för fel pÃ¥ mitt värmesystem???  (läst 97743 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hannes

  • Gäst
Hannes
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #15 skrivet: 27 december 2014, 18:36:01 »
Om brine är köldbärare så är det:
In bt10 -0,4
Ut bt11 -3,6

Gradminuter kust nu pÃ¥ -570 😁

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #16 skrivet: 27 december 2014, 18:56:29 »
Då är det ok med avfrostning luften i huset innehåller fukt som fryser på aggregatet vid låga brine temperaturer och behöver tinas bort.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Hannes

  • Gäst
Hannes
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #17 skrivet: 28 december 2014, 05:44:44 »
 dontknow
Känns inte bra just nu 😁 avfrostningen har pÃ¥gÃ¥tt sen igÃ¥r kl 12 och bara fortsätter. Brine och gradminuter är oförändrat och elpatronen gÃ¥r för fullt..... Vad kan jag göra? NÃ¥gon som vet nÃ¥n bra firma i Uppsala som kan detta ??

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #18 skrivet: 28 december 2014, 10:17:29 »
Öppna luckan till Flm är det is där så ska den frosta av annars är nått galet och det är det nog för det bör inte ta lång tid att frosta av men kolla så ingen tempgivare ligger löst eller nått annat som ser fel ut. Ser det ok ut i Flm så stäng av vp och starta om den och hoppas att allt ordnar till sig. Skaffa ett usb minne och stoppa i vp när en ny usb meny dyker upp välj loggning och välj 1 gång per minut kör loggning i 1 dygn bifoga loggen till tråden men du måste byta filändelse till tex txt annars accepterar inte forumet filen. I logg filen ser man de flesta temperaturerna i vp och kan ev se vad som är fel.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #19 skrivet: 28 december 2014, 12:07:00 »
Håller med Smurfen, starta om VP så borde FLM återgår till det "normala". Avfrostningen torde gå rätt fort i FLM´en med tanke på den varma avluften. Luktar lite mjukvarubugg. (upptäckte själv häromdagen att jag inte fick ändra ventilationen från VP när jag innan hade ändrat den från min RMU.)

Ang de tvÃ¥ svalare rummen uppe sÃ¥ antar jag att du precis som jag har träbjälklag med värmeplÃ¥tar pÃ¥ övervÃ¥ningen? Eller har du infrästa slingor i golvspÃ¥net? Hur som haver sÃ¥ kräver övervÃ¥ningen högre framledning än nedervÃ¥ningen (med ingjuten golvvärme), det kräver en hel del finlir pÃ¥ instrypningarna av samtliga slingor (justerar man en slinga nere pÃ¥verkar det ju även flödet pÃ¥ övervÃ¥ningen och vise versa). Kan dessutom vara sÃ¥ att du behöver justera lite ytterligare nästa Ã¥r om huset är nybyggt, det har inte riktigt torkat ur ännu om det är sten (leca eller LB?), dock är risken störra att det är lutning eller förskjutning som skall sänkas nästa Ã¥r och inte sÃ¥ mycket slingor.  tummenupp

Kan de två rumen uppe ha väldigt långa slingor? Då kan det ju vara så att det egentligen är ngn annan betydligt kortare slinga som behöver strypas för att ge mer flöde i de längre uppe. Finns ngn ritning på slingorna att tillgå kanske?

Jag vet inte vad övriga tycker, men jag skulle ha börjat med att grovt försöka få lite balans i rumstemperaturen (tar 2-4 dagar av lite skruvande på slingora) och sedan justera kurva/förskjutning och deltan. En IR-picka att mäta slingorna vid fördelarna hade underlätat skruvandet, man identifierar snabbt en slinga med lite för mycket/lite flöde, inget måste dock.

För den som har lite intresse/tålamod är denna process en nyttig lära-känna-sitt-hus-övning i mina ögon. Vi finns med dig här hela din resa oavsett Hannes!
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad HannesS

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 209
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #20 skrivet: 28 december 2014, 17:09:59 »
Tack för era svar... Startade om och nu är det borta igen!

Laddar upp några filer för info. Kan tillägga att jag inte kör enl beräknade flöden utan har höjt en del både uppe och nere. Heller ligger inte rummen rätt i fördelaren utan det är en annan ordning. Alla Rum uppe är mer eller mindre kallare än nere, dock är allrum och badrum helt ok!

Utloggad HannesS

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 209
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #21 skrivet: 28 december 2014, 17:16:56 »
Förresten är det gjutet bjälklag....

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #22 skrivet: 28 december 2014, 22:54:34 »
Allrummet torde få mycket värme även från nedervåningen, badrummet kanske får lite tillskott av t.ex. en handdukstork samt att värmeöverföringen är bättre pga klinkerskolv? Trägolv i övriga rum som kräver lite mer temp/flöde (på vår nedervåningen är det mestadels kalkstensgolv samt klinker i tvättstuga och badrum, två sovrum har laminatgolv och är 1 grad kallare än övriga rum trots högre returtemp än övriga slingor)?

Nytt hus och nytt system, kan vara luft i slingorna uppe, kan vara pÃ¥ gränsen med tryck i VB, kan vara för lite flöde överlag till övervÃ¥ning, bjälklaget kanske ännu är mycket fuktigt... SvÃ¥rt att säga.  dontknow Börja med att kolla trycket för VB, ca 1 bar torde det vara lämpligt iaf. Om jag hos mig i början ströp flödet till hela fördelaren kunde jag höra att det porlade, stängde fördelaren helt och luftade lite direkt pÃ¥ fördelaren, pröva det. Sedan kan man ju alltid pröva att strypa samtliga slingor pÃ¥ nedervÃ¥ningen lite-lite-lite (och/eller öppna slingorna lite till de svalara rummen i övevÃ¥ningen) för att tvinga upp mer flöde.

Har du grym känsla för temp kan du ju känna lite pÃ¥ varje slingas retur uppe när VP gÃ¥r o föröka känna om ngn slinga känns markant kallare/varmare än övriga. Bäst vora att skaffa sig en IR-picka o sätta en bit tejp pÃ¥ varje slingas retur pÃ¥ fördelaren. Även om inte alla rum skall ha samma returtemp sÃ¥ är det trevligt att kunna följa skillnader vid justeringar eller upptäcka pÃ¥ tok för högt flöde i ngn slinga. Den "kortsluter" hela systemet varpÃ¥ de längre slingorna fÃ¥r dÃ¥ligt flöde. De slingorna du öppnat lite mer kanske nu gör att det saknas tillräckligt flöde i de orörda slingorna.  dontknow

Ang VP så känns deltat lite högt, men det kan man ju klura på när man hittat balans/jämn/önskad temp i alla rum. Om du har betonggolv på båda våningar låter ju 40 grader i framledning rätt högt, men är det kallt så är det. Och har det känts bra runt 0 grader men inte nu så skulle lutningen behöva höjas även om redan kurva 6 i ett nybygge känns högt (måhända mycket fukt kvar i betongen...), en höjning gissar jag kommer behöva en sänkning av förskjutning som kompensation. OM du ändrar detta så behöver du ett dygn mellan ändringarna för att ha en chans att uppskatta vilket effekt som uppnåtts vid resp justering.

Det är möjligtvis inte så också att ventilationen är lite forcerad för att dra ur fukt ur nybygget under denna torra fina årstid? Kan ju ge en hel del kallras från friskluftventiler. Lägg där till kallraset från större fönster som går ända ner till golvet, det känns ofta rätt bra... ...lite för "bra". Ventilationen injusterad korrekt på FLM och samtliga frånluftsdon?
 
Det blev mycket svammel o lite saker att "ta på" av nytta, men det är en massa saker som samspelar och påverkar. Få firmor lägger en vecka eller två på att justera in systemen när första kylan kommer, "själv är bäste dräng" oftast i dessa sammanhang. Men en nyttig aktivitet att ha med sig i bagaget.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad HannesS

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 209
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #23 skrivet: 29 december 2014, 07:03:51 »
Tack för ett långt svar.

Jag har ir mätare och det är den jag har använt hela tiden. Det är tempen på golvet jag mäter i första hand! Trycket är ok. 1 bar.
En fråga: visar mina flödesmätare det verkliga flödet? Eller är det detta flöde om det är rätt flöde till fördelaren? Hoppas ni förstår. Jag har inte lagt fokus på att strypa nere eftersom jag utan problem Kan höja flödet till Max i slingorna uppe.
Dessutom tycker jag att in och ut på varje slinga ligger rätt när jag mäter med ir på rören. Nästan 40 in och 33-34 på returen.

Det som slår mig som jag inte testat är att stänga hela flödet nere och uppe utom en slinga upp. Det borde visa om det är ett flödes problem eller?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #24 skrivet: 29 december 2014, 09:26:45 »
Lite konstigt att tempen pÃ¥ slingan skiljer sÃ¥ pass mÃ¥nga grader när du kör efter beräknat flöde. Har för mig att dom brukar räkna med ca 3 graders skillnad pÃ¥ slingorna fast i det här fallet med ingjutna slingor direkt kopplad mot vp sÃ¥ är det ok med större skillnad sÃ¥ det kan ju faktiskt vara nÃ¥n som tänkt till  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad HannesS

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 209
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #25 skrivet: 29 december 2014, 17:43:41 »
Liten uppdatering. Gällande avfrotningsproblemet var det troligen att flm fläkten varit igång... Men flm pump var satt till från (knapp på ovansidan)

Förövrigt kom rörmokaren med idén att kanske sänka flödet i de rum där det kyligt.... För dÃ¥ gÃ¥r vattnet saktare och kan värma upp mer  :-\

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #26 skrivet: 29 december 2014, 17:55:42 »
Låpter konstigt går fläkten och cp står bör det inte frosta på men det kanske blir nått knas. Låter som rörmockaren hade en riktigt dålig ide.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad HannesS

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 209
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #27 skrivet: 30 december 2014, 08:42:33 »
I natt kom jag på en sak (man är ju ofta sömnlös fö värmen ). Om ni tittar på ritning öv i förhållande till ritning nv så är det störst problem med att få upp värmen i 201. Vet inte varför jag inte tänkt på det tidigare men rum 201 har inget rum under sig utan där är tak för entré . Jag är helt säker på att det inte är extra isolerat utan samma gjutna platta på övervåningen överallt. Är detta ett byggnationsfel? Försvinner min värme ut här?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #28 skrivet: 30 december 2014, 09:12:23 »
Numera brukar man isolera under golvvärmen så nog känns det fel. Längre tillbaka så fick man ju varma golv med golvvärme utan isolering så då var det inte så noga. Men nog skulle jag fundera över om det går att isolera på undertaket vid entren för att höja tempen i rummet utan att behöva höja framledningen och få stora förluster genom golvet för antar att det smiter ut en hel del värme där troligtvis mera än på en platta på mark som inte är isolerad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #29 skrivet: 02 januari 2015, 10:49:41 »
Förövrigt kom rörmokaren med idén att kanske sänka flödet i de rum där det kyligt.... För dÃ¥ gÃ¥r vattnet saktare och kan värma upp mer  :-\

Det låter som ett konstigt resonemang. I så fall borde du få allra bäst värme om du stänger av flödet helt...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!