Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fast kondensering??  (läst 7189 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Fast kondensering??
« skrivet: 09 november 2006, 18:43:09 »
Jag har aldrig fattat det här men kör inte CTC med en fast kondensering och en yttre shuntmotor som styr värmen till radiatorerna??
Mest kyla men lite värme också

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Fast kondensering??
« Svar #1 skrivet: 09 november 2006, 18:46:10 »
Nej

Med det finns säkert andra som kan svara mer uttömmande
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Fast kondensering??
« Svar #2 skrivet: 09 november 2006, 18:59:34 »
Om man tittar i installatör/produktdokumentationen så kan det inte vara ngt annat med en bivalentshunt som styr ut den "billiga" varmen i botten först och sen från toppen med eventuell elpatron "dyr" värme om så krävs. Förstår ej hur de kan fixa flytande med en sån tank??
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Fast kondensering??
« Svar #3 skrivet: 09 november 2006, 19:21:18 »
Den håller lägre temp i den nedre delen av tanken....sen sitter det en skiktplåt till övre delen av pannan.....

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Fast kondensering??
« Svar #4 skrivet: 09 november 2006, 19:27:22 »
Jag kör min nibe på liknande sätt flytande kondensering underskiktplåten.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fast kondensering??
« Svar #5 skrivet: 09 november 2006, 19:42:00 »
har du ett behov av 40 graders framlednings temp så lägger sig den undre delen några grader varmare för att kunna shunta ut en jämn temperatur. min temp är 35 ºC och max 50 tror jag
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Fast kondensering??
« Svar #6 skrivet: 09 november 2006, 20:14:41 »
Men vad blir vv-temp då??
Ute +10 grader
Returgivare +30 grader
Vv-temp ??? +35 grader??
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Fast kondensering??
« Svar #7 skrivet: 09 november 2006, 20:35:23 »
lägsta temp i nedre delen av pannan e 35 grader, i den övre delen har man den tempen man vill ha på varmvattnet i mitt fall har jag den ställd på 48 grader, vart fjärde start värmer pumpen upp hela pannan till 55 grader vilket resulterar i att övre delen av pannan oxå går upp till 55 grader så man får så lite elstöttning som möjligt....Varför jag har 48 grader i min övre del har jag provat mig fram till...vid den tempen hinner nästan alltid värmepumpen med varmvattnet så jag nästan inte behöver nån stöttning alls....

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Fast kondensering??
« Svar #8 skrivet: 09 november 2006, 23:26:11 »
luckyman

Citera
i den övre delen har man den tempen man vill ha på varmvattnet i mitt fall har jag den ställd på 48 grader

Den det är alltså elpatronen!
Lite synd när det nästan jämt finns massor av effekt outnyttjat...

Om dom ändå kunde skilja ut vv produktionen helt från värmedelen, det skulle va mycket värt.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Fast kondensering??
« Svar #9 skrivet: 10 november 2006, 03:11:12 »
Om dom ändå kunde skilja ut vv produktionen helt från värmedelen, det skulle va mycket värt.

Men då skulle det ju vara en simpel Nibe?? ???
Att det finns folk som äääälskar wexelventil till den grad ;D

Har man inte direkt erfarenhet av hur en CTC fungerar så kan det kanske vara svårt att greppa. För CTCägaren är det lite pul att få det att gå utan tillskott, men detta beror på att styren inte har varit intelligent nog. Man har utgått från att tillskottet ska fixa vv.
Nya v3 har ändrat på detta.
Mina temperaturer brukar vara runt 38 i nedre tank och 43 i övre - vilket räcker till vardags. Detta HELT UTAN tillskott.

Sen ÄR det flytande kondensering då systemet inte jobbar mot EN fast temperatur (har vi inte haft denna diskussion många gånger nu??). Vp har en bör som ligger fem grader över framledningsbör (observera nu att jag skrev BÖR inte ÄR!!!). I praktiken har man en arbetstemp som ligger några grader över framledningen, och det kan man ju betrakta som en avvikelse från den fullt flytande kondenseringen.
MEN den lilla avvikelsen torde även Nibe/Thermia ha, i praktiken alltså!

Den större avvikelsen frÃ¥n flytande torde vara vid lÃ¥ga framledningar vintertid, dvs golvvärme en bit under 35 grader. DÃ¥ torde CTCn komma  längre frÃ¥n flytande kondensering än t ex Nibe, eftersom min-temp är 35 grader (skulle kunna vara lägre om inte värmepumpen behövde göra vv ocksÃ¥). Men vi väntar fortfarande pÃ¥ en Ecoheatägare med golvvärme som kan bekräfta detta.

Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Fast kondensering??
« Svar #10 skrivet: 10 november 2006, 13:32:14 »
Jag har direkt erfarenhet av ett antal CTC....
Citera
MEN den lilla avvikelsen torde även Nibe/Thermia ha, i praktiken alltså!

Där finns ingen avvikelse... den jobbar runt börvärdet. tempen loggas varje minut och avräknas börvärdet...

Jag kör ut 30 grader vid +-0 ute, Då jobbar pumpen aldrig med så varmt vatten som 35 grader!!
Jag ser pÃ¥ min effektelmätare vilken enorm skillnad det är pÃ¥ elÃ¥tgÃ¥ngen vid stigande temp pÃ¥ framledningen. Det skiljer ca 100% pÃ¥ elförbukningen frÃ¥n starttemp  till drift vid 55 graders framledning!!
Detta samtidigt som avgiven effekt minskar kraftigt.... Så det är förlust i båda ändar med höga framledningstemperaturer. Därför så viktigt med optimal cirkulation över varje radiator och så låg värmekurva som möjligt!

Men som jag sagt i en villapplikation blir det inga enorma skillnader i energiförbrukningen.
Obs! det förutsätter att man sänker elpatronen i CTC´n, rena idiotin att det ska användas tillskottsel när kompressorn kan fixa samma sak för mindre än en tredjedel av kostnaden...

Ni som är här är ju medvetna, så ni sänker ju elpatronen!!!

Men det retar mig enormt att dom flesta CTC ägare torde va helt omedveten om att deras maskin inte funkar optimalt. (pga av högt ställd elpatron). En kompis till mig fick rÃ¥det av INST!! att ställ den där riktigt högt dÃ¥ blir du ALDRIG utan varmvatten. SÃ¥ blev det men besparingen uteblev,  han fick en chock när sluträkningen pÃ¥ elen kom.

Sverige bestÃ¥r ju inte bara av VP-nördar du vet  :-[ :-[   ;D  *vinkar*
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Fast kondensering??
« Svar #11 skrivet: 10 november 2006, 16:27:13 »
Problemet är att det är för liten tank och ingen växelventil.
Då hadde man kunnat köra flytande hur lågt man vill under skiktplåten och fast kondensering via växelventil över skiktplåten.
Sen en elpatron i botten för värme när pumpen inte orkar med och en liten för extra vv över skiktplåten.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Fast kondensering??
« Svar #12 skrivet: 10 november 2006, 19:24:08 »
Så som du beskriver kör min far på sin ivt bergvärme...alltså den kör varmvatten en stund & stigarvärme en stund......för honom resulterar detta i mycket ojämnare innetemp än vad jag har.......

Till det här med varmvattenkörningen så tillstöter jag med ca 2kwh per dygn i el, resten fixar pumpen......tittar man i ctc instruktionsbok så står dom här inställningarna.....kör övredelen på 50 grader......När man investerar i ett nytt värmesystem så tycker jag det är ens egen skyldighet att lära sig produkten & at sätta sig in i hur man sparar optimalt....det tog mig ca en vecka att ställa in pumpen perfekt....i och med att alla fakta står i historiken är det ganska lätt att se dygn för dygn när pumpen går bäst.......annars finns ju ctc direkt att ringa för att få kostnadsfri hjälp.....

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Fast kondensering??
« Svar #13 skrivet: 11 november 2006, 15:42:58 »
overlander

Exakt så... tex Academic hade enorma problem med sin CTC, han behövde så mycket tillskott att en extra elpanna behövdes, det höjde systemtempen så att shunten vid kyla alltid tog vatten från den övre delen!
Vad händer då jo allt förvandlas till en elpanna, kompressorn gick aldrig 24 timmar/dygn!!!


2 kwh/dygn el till vv låter väl lite men det är helt onödigt, med en annan lösning skulle det vara 0 kw. På 20 år blir det en liten slant, det spelar kanske liten roll.
Det jag inte förstår är hur dom har tänkt....

Tankarna du har Overlander skulle göra sig mycket bra pÃ¥ dom andra stora märkena ocksÃ¥, särskilt om man har lÃ¥gtempsystem!!! DÃ¥ kunde vv beredningen tas över av inbyggd elpatron i VVB vid svinkyla, min pump jobbar tex med 42 grader som absolut maxtemp vid kontinuerlig drift mot raddarna. Det blir ju bättre ekonomi om vp´s kompressor fÃ¥r jobba pÃ¥ 42 grader och vv tillfällig tas över av en elpatron i vvb.  Detta naturligtvis styrt sÃ¥ att kompressorn jobbar 24 timmar/dygn om värme o vv behov kräver det....

Jag kör så ibland vid hemska köldknäppar då tar en 60l elberedare över vv produktionen tillfälligt. Då kan VP jobba ostört med värmen, då klarar jag -25 till -30 grader utan tillskott mot ca -20 grader vid normal drift....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Fast kondensering??
« Svar #14 skrivet: 11 november 2006, 16:39:01 »
Det jag tror dom tänkt är att det är billigare att hålla den nedre tanken vid låt oss säga 40 grader än 60 när det inte behövs.......det svåra att köra en värmepump är ju mellan 45 grader till 60 grader det är där det tar tid att värma upp dom temperaturerna.........sen som du sa Bertil att din väns ctc går över & drar el till stigaren går att justera bort med shuntfördröjningen den har jag ställd på 180 min innan pumpen går in & tar elstöttning när det blir kallt.....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!