Författare Ämne: Separat slinga till källaren ?  (läst 1130 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
Separat slinga till källaren ?
« skrivet: 05 oktober 2014, 22:41:48 »
Hej, min 1245 går kanon, men ibland blir det lite kallt på hösten i källaren där jag har golvvärme, men den går ju inte igång förrän resten av huset behöver värmas. Jag har alltså bara en slinga ut till radiatorerna och sedan tappar jag av lite gvv på vägen. Frågan är om det är lämpligt att sätta in en egen slinga på pumpen som bara föder golvvärmen ? vad behöver jag köpa då ? skulle vilja köra värme i källaren med inte i huset ibland.

Tack för tips!
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Separat slinga till källaren ?
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2014, 07:31:11 »
Hej!
Här är 2 alternativ:
1. Arbetstank + extra cirkpump, med denna lösning kan du koppla radiatorer och golvvärme separat på arbetstanken och stänga av till radiatorerna och bara värma golvvärmen. Nackdelen är a installationskostnaden.
2. Elpatron på golvvärmeshunten, se denna länk, http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-elpush-12/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
SV: Separat slinga till källaren ?
« Svar #2 skrivet: 06 oktober 2014, 11:05:26 »
Tack för snabba svar!  Funderade även tidigare pÃ¥ arbetstank för jag har lite för lite vatten i systemet (ca 200 + liter), och jag har ocksÃ¥ en separat cirk pump med termostat till golvvärmeslingan idag, men den "syns" inte i menyn pÃ¥ pumpen, det hade väl varit smutt att fÃ¥ tvÃ¥ separata slingor ut frÃ¥n maskinen som jag kan fjärrstyra frÃ¥n min kontrollpanel i hallen sÃ¥ slippar jag springa ned och dra i en massa spakar.  Tänker jag fel ?

Skulle helt enkelt vilja se källaren på en separat grupp som jag kan elda på utan att huset blir varmt.
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser