Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 29 september 2015, 15:25:59 »

Möjligheten att sänka farten på laddpumpen gör att en del av mina "problem" med EcoEl minskar ordentligt, så du kanske inte behöver ändra start/stopp-diffen.  :)
Skrivet av: woodbear
« skrivet: 29 september 2015, 14:00:57 »

Korrekt
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 29 september 2015, 12:48:54 »

i250 har väl varvtalsstyrd laddpump, så den går ner i fart när EcoAir avfrostar?
Skrivet av: woodbear
« skrivet: 29 september 2015, 10:40:04 »

Nå har ecoair 400 serien en litt annen måte å avfroste på, så litt usikker på om jeg skal endre dette før jeg har latt den gå litt i kulden,  men det høres smart ut..så kanskje jeg bare skal gjøre det jeg og..
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 28 september 2015, 23:50:07 »

Det är alltså samma som standardinställningen på EcoEl. Höjning till 7 ger något kortare total gångtid på kompressorn sommartid och gör att det inte blir onödiga stopp följda av startfördröjning vintertid.

Med 5 grader nådde min EcoAir börvärdet när det var minusgrader, och stannade. Men laddpumpen fortsatte ju gå och flyttade alltså kallare vatten från botten av tanken upp till övre delen av nedre tanken, så hela tanken kyldes fort, me startfördröjningen gjorde att kompressorn inte kunde starta.

Med 7 grader hinner inte EcoAir nå börvärdet i nedre tanken innan det är dags för avfrostning (och då sjunker ju temperaturen i nedre tanken igen), så den går kontinuerligt när det är minusgrader, och det sänker insatsen med elpatron.
Skrivet av: woodbear
« skrivet: 28 september 2015, 21:09:12 »

Fant.. Nedre start/stopp diff er 5, øvre er 7..hadde ikke sett der.

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 28 september 2015, 15:54:20 »

Hur ser det ut i menyn med start/stopp-diff? Det är ju låsta systemmenyn.
På min heter det "Diff K stt/stp". Det ser ut som på bilden. Det är där jag ändrat till 7 istället för 5.

Skrivet av: woodbear
« skrivet: 28 september 2015, 00:36:06 »

I250 starta vp mot nedre nå nettopp...da så det slik ut
Øvre 56(58)
Nedr 35(40)

Setpunkt  for start er 7 grader, så jeg lurte litt på hvorfor den starta, men skjønte det ta jeg så tur temp var 32 grader, og den vil jo altid ligge 5 grader over turen...

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 23 september 2015, 11:21:47 »

Om jag jämför med EcoEl så har det lönat sig att ändra inställningarna enstaka grader upp och ner, och att inte ha högre temperatur i tankarna än vad som absolut behövs. Det som sätter gränsen är ofta mängden tappvarmvatten. Jag har 44 °C i övre tanken, men 'erp' har bara 40, tror jag. Ju lägre temperatur du kan ha, totalt sett, desto mindre el förbrukar du.

Fast du har ju "problemet" att du måste värma en VVB dessutom.
Skrivet av: woodbear
« skrivet: 23 september 2015, 11:05:45 »

virker som den starter med den tanken som når 7 grader under setpunkt, og varmer den. Stopper og så varmer opp neste som når under setpunkt. 

Har sett den varme opp øvretank til 58 grader,bruke ca 2,9 kw og laget vp tur temp opp mot 65 grader... så begynt å bruke 1,8kw og senket tur temp fra vp til 40-45 grader fortsatt med å varme  nedre til den nådde  40 grader ..

Vet ikke om den ville startet til nedre tank, hvis den var f.eks kun 37 grader da den var ferdig med øvre tank til 58 grader...

det skal sjekkes ..
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 22 september 2015, 23:18:16 »

En fundering och fråga till Woodbear:

Vi som har EcoEl försöker begränsa mintempen i övre tanken för att inte elpatronen ska gå igång oftare än nödvändigt. Jag har satt den på 44, vilket gör att den största delen av tiden värms indirekt av nedre tanken, där temperaturen som lägst pendlar mellan 40-47 eftersom jag har en PE.

Med nya i250 kan ju det VP-värmda vattnet skickas rätt upp i övre tanken. Min fråga är om det funkar så att den först värmer nedre tanken, och när den nått sitt börsvärde så fortsätter EcoAir att gå och resten av VP-produktionen går till övre tanken tills dess börsvärde är nått? I såna fall borde väl det smartaste vara att ha ganska låg temp i nedre tanken (pendling 35-42? 33-40?) och rejält högre i övre, typ 50 eller 55?

Woodbear, du som sett hur ditt system funkar, vad är det som händer?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!