Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diff-KB frÃ¥ga nummer 100000000  (läst 1433 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
Diff-KB fråga nummer 100000000
« skrivet: 02 mars 2006, 21:43:06 »
Jag vet det har varit tusindtals fråger kring rätta Diff-KB, men vill bara vara säker:
Har 1,5-2 i pump-läge 2, men "alla" här pratar 3.... har för mig at det gäller hålla lägsta diff, då det gäller at överför "värme" hela vägen genom systemet  ???
Ska man sänka till ettan eller hur?
Ska säga at jag har en FLM som höjer en halvgrad, men det är med i dom 2 jag nämde (den visar 2 i diff båda på 2'an och 3'an, men skiljer lite på loggern)
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Diff-KB fråga nummer 100000000
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2006, 22:09:10 »
Är absolut ingen expert men jag har uppfattat det sÃ¥ att 3-4 grader är optimalt ... sÃ¥ lÃ¥gt som "möjligt " kan iallafall inte vara optimalt för blir Deltat noll sÃ¥ tar vi ju ingen värme ur jorden ;) .... prova du med läge ett pÃ¥ pumpen, det spar ju energi  ::) JAg spenderar 245 w pÃ¥ att pumpa brinevätska i backen  :( , 450 m i en slinga kräver läge 3 pÃ¥ en stor pump.

Fast mycket av motoreffekten blir väl värme som värmer brinen ... sÃ¥ det kanske inte är sÃ¥ farligt  :-\
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Diff-KB fråga nummer 100000000
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2006, 08:03:57 »
Har nu kört på ettan hele hälgen, och ja: höjde KB-in 1 grad till 0, men nu släpper jag ut -4 i stället för -3. Om inte jag hadde FLM, så skulle det varit -1 in.
Det som är bra är att den temp. som FLM höjer med har nu gått up till nästan 1 grad, där den före var 1/2. Inget konstigt; med lägre flöde kommer mer at skickas genom FLM.
Nån som kan hjälpa med at värdera vilket som är bäst (kyler jag t.eks. marken ner snabbare)?
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Diff-KB fråga nummer 100000000
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2006, 09:53:02 »
Har nu kört på ettan hele hälgen, och ja: höjde KB-in 1 grad till 0, men nu släpper jag ut -4 i stället för -3. Om inte jag hadde FLM, så skulle det varit -1 in.
Det som är bra är att den temp. som FLM höjer med har nu gått up till nästan 1 grad, där den före var 1/2. Inget konstigt; med lägre flöde kommer mer at skickas genom FLM.
Nån som kan hjälpa med at värdera vilket som är bäst (kyler jag t.eks. marken ner snabbare)?

Spontant tror jag att det spelar mindre roll för hur snabbt marken kyls ner. Den största skillnaden är hur mycket ström cirkpumpen drar, sen blir VP:ns uteffekt lite högre med ökat KB-flöde men totalCOP sjunker lite på grund av att cirkpumpen då drar lite mer.

Själv har jag inte märkt av att KB-in skulle sjunka med högre fart på KB-cirkpumpen fast jag ställer bara upp den kortare perioder då utetempen sjunker under -12 (för att få ut lite mer effekt ur VP:n och fördröja eltillslaget lite grand).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Diff-KB fråga nummer 100000000
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2006, 10:59:22 »
Själv har jag inte märkt av att KB-in skulle sjunka med högre fart på KB-cirkpumpen fast jag ställer bara upp den kortare perioder då utetempen sjunker under -12 (för att få ut lite mer effekt ur VP:n och fördröja eltillslaget lite grand).
KB går förmogligen up gå grund av FLM som ger lite mer. Om man tittar på loggen, då rör det sig om ung. 1/2 grad.....
Cirk-pumpen ändrar int mycket på effekt-behov när man går från 3 till 2, men om man sätter ner den til 1, då blir det en större skillnad.
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!