Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinstallation Bergvärme  (läst 3228 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hasse L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Nyinstallation Bergvärme
« skrivet: 15 december 2004, 21:45:11 »
Funderar på Bergvärme. Huset är i 2 fulla plan samt hel källare och vind, totalt 17 element, nuvarande förbrukning ca 40000 kw per år ink allt(det mesta år uppvärmning och vv. Vill ha en bra väldimensionerad anläggning. Tacksam för förslag, även borrdjup samt andra tips. Huset är från 1928 med viss tilläggsisolering.

Hasse

Utloggad Hasse L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Re:Nyinstallation Bergvärme
« Svar #1 skrivet: 16 december 2004, 19:19:38 »
Hej

Är det ingen som kan ge några tips på min blivande Bergvärmeanläggning.

Hasse

p

  • Gäst
p
Re:Nyinstallation Bergvärme
« Svar #2 skrivet: 16 december 2004, 19:51:20 »
Behöver veta vart du bor

Utloggad Hasse L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Re:Nyinstallation Bergvärme
« Svar #3 skrivet: 16 december 2004, 19:57:06 »
Jag bor i Enebyberg Danderyd

HL

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Re:Nyinstallation Bergvärme
« Svar #4 skrivet: 16 december 2004, 20:25:57 »
Är huset från 1928 bör det vara stora element avsedda för ett självcirkulationssystem. Sådana fungerar bra ihop med en värmepump. Om 35000 av kWh går till värme och varmvatten bör pumpen vara på 9 kW. En säljare kanske skulle föreslå 7-8 kW men jag tycker det är lite snålt, men det storleken beror en del på hur mycket som är hushållsel.

Då du bör ha ungefär samma berggrund som under mitt hus bör aktiva håldjupet vara minst 180 meter, dvs ca 190-200 meter totalt djup.

Du får nog räkna med att det kan bli trögt att få offerter, det borras överallt tycker jag.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Nyinstallation Bergvärme
« Svar #5 skrivet: 16 december 2004, 20:27:26 »
Vet du om du har ett lågtempsystem, räcker det med 55 grader på framledningen vid svinkyla??

40`kwh då ska du nog ha en maskin som ger 10 kw.

har du elpatron vet du kanske vilken effekt den ger och om det behövs vid svinkyla...

Du behöver nog ett borrhål som är ca 200 meter.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Hasse L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Re:Nyinstallation Bergvärme
« Svar #6 skrivet: 16 december 2004, 22:16:13 »
Tack för visat intresse, jag har ikväll begärt offert från Huddinge energikonsult med underlag som jag beskrivit i detta forum, dom räknar på en Thermia modell okänd ännu, har någon erfarenhet av den leverantören.

Hasse L

Utloggad RobeK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stenstorp
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Nyinstallation Bergvärme
« Svar #7 skrivet: 16 december 2004, 23:47:23 »
Mitt råd är att ta in flera offerter att jämföra med och använda som diskussionsunderlag.

Det finns också tonnvis med information på detta forum om vad man bör tänka på vid dimensionering av systemet.

Lycka till!
Värmer 250kvm med IVT greenline HT11+ 168m aktiv borra (78m+90m), enligt borraren har jag högt flöde i hålen (sandsten). 18 radiatorer, blandning gamla feta och nya smala.
Förr: 3,6kbm olja + 6500kWh ~ 35900 kr
Nu: uppskattat 18000 kWh ~ 16600 kr
'Oh, yeah. I like it' - The creeps

Utloggad Tony Tiger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
Re:Nyinstallation Bergvärme
« Svar #8 skrivet: 17 december 2004, 06:06:13 »
Jag tog offert från dom, verkar vara både seriösa och enligt källor ( läs grannes kompis ) duktiga.
Nu föll valet för våran del på en annan levernatör, men H energikonsult låg bra till.
Bland annat en bilaga på deras samtliga installationer, förväntad besparing och verklig besparing, telnr till alla. Ingen annan offert inkluderade detta!
Nu vet jag att enskilda firmor inte ska nämnas här pÃ¥ forumet -  men nu är det ju i positiv anda...  
Lycka till.
225 m2 i Örby/Älvsjö. Installation nov 2004, IVT Greenline HT 9 Plus och 300l vv-beredare - borrat drygt 170m. 2 vuxna och 2 tonåringar i hushållet.

Huset sålt dec 2008, numera bostadsrätt.
Dock kan det bli radhus någon gång framöver, då blir det säker dags att börja meka med värme igen!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:Nyinstallation Bergvärme
« Svar #9 skrivet: 17 december 2004, 07:27:53 »
Hej!
Vill du kolla själv så har flera tillverkare tabeller för hur du ska dimensionera. Här är en länk till NIBE:s "Dimensionering och Besparing".

http://www.nibe.se/vvs/produkter/mvp/mvp_besparing.htm

Observera att detta är en grov uppskattning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Nyinstallation Bergvärme
« Svar #10 skrivet: 17 december 2004, 09:46:33 »
IVT HT Plus 9:a. 180 meter borrhål inbyggd eller fristående beredare.
Med en elpanna kan du kolla vad den har för toppeffekt på den, om du vet att den räcker till när det är riktigt lallt ute ca:-20grader så får du en till viktig parameter för att hitta lagom storlek på maskin och borrhål samt framtida förbrukning.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Hasse L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Re:Nyinstallation Bergvärme
« Svar #11 skrivet: 17 december 2004, 23:39:07 »
Tack alla för intressanta upplysningar, nu får jag tänka till själv, men då nuvarande anläggning är 22 år gammal så är det väl lika bra att slå till med en Bergvärmeanläggning.

Hasse L

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!