Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Alternativ till friskluftsventiler och central tillluft?  (läst 1262 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kalle-kula

  • Gäst
Kalle-kula
Alternativ till friskluftsventiler och central tillluft?
« skrivet: 12 januari 2017, 22:24:55 »
Funderar på om det skulle vara möjligt att dra tilluft genom korta kanaler med värmare på tre olika platser istället för att böka in ett helt centralkontrollerat tilluftssystem.

Frånluften ska samtidigt tas via frånluftsvärmepump och ersätta självdragssystem.

Är det en möjlig lösning? Jag ser flera fördelar, dels slipper jag riva upp väggar och golv dels kan jag individuellt styra uppvärmningen av tilluften i olika delar av huset efter dygnets timmar. Framförallt slipper jag det obehagliga kalldraget vanliga friskluftsventiler ger.

I vårt hus skulle det vara aktuellt med tre (alt två) tilluftsintag, ett till sovrummen på bottenvåningen ett till vardagsrum och allrum och ett till allrum och sovrum på övre plan (ev skulle övre plan och allrum/kontor på nedre plan kunna dela kanal). På morgonen och kvällen vill man ha varm tilluft i sovrummen och under eftermiddagen och kvällen varm tilluft i vardagsrummen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Alternativ till friskluftsventiler och central tillluft?
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2017, 22:41:47 »
Vad har du för värmesystem i övrigt? Med radiatorer under fönstren och tilluften ovanför tror jag att risken för kallas är ganska liten.  Men det beror väl lite pÃ¥ hur rummet används och hur nära ventilen man vistas.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Alternativ till friskluftsventiler och central tillluft?
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2017, 07:55:23 »
Hemma hos min son, på ovanvåningen har han elradiatorer.
 Tilluften tas precis bakom dessa. Ca 3 cm frÃ¥n golv. NÃ¥gon kalldrag frÃ¥n dessa ventiler finns inte.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Alternativ till friskluftsventiler och central tillluft?
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2017, 07:56:01 »
Vi har vanliga väggventiler upplever inget kallras från dom men det känns att det är kallt på väggen där dom sitter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!