Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FTX i gammalt hus, rördragning och komponenter  (läst 4152 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rbrakhya

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vi får snart tillträde till vårt efterlängtade hus och jag vill gärna installera FTX då vi är allergiker hela familjen samt att det finns en del radon (150 Bq/m3 trots radonsug, blåbetong finns). Huset är byggt 1965 och är ett betonghus. Tänkte placera ett Salda RIS 400 PE (http://www.salda.lt/en/products/item/ris-400-pe-3.0-eko-3.0) på vinden dra frånluften via 160mm spiro genom vinden från matrum, kök, vardagsrum och toalett på bottenplan samt genom befintligt spiro från badrum på suterrängplan. Tilluften skulle gå ner till pannrummet genom hål i betongbjälklag för att sedan i ett undertak i hallen fördelas ut till fyra sovrum och ett hobbyrum. Uteluft och avluft går via vindsgaveln.
-Funkar det att dra tilluft enbart till suterrängplan (luften får gå via trappan upp till bottenplan)?
-Räcker det att man sätter apkäftar (CTVK-don) på samma vägg som dörren (med ventilationsspringa) i varje rum för att få bra omsättning?
-Är jag knäpp som försöker mig på att göra detta själv?
Det är rätt tight på vinden, därför vill jag ha ett undertaksmonterbart, lågt aggregat som Saldas för att kunna byta filter inifrån via en lucka.

EDIT:
Caddade upp det nedan, Grönt=tilluft, rött=frånluft, lila=Av- och uteluft. Lade till en planlösningsbild som kanske förtydligar.
« Senast ändrad: 08 maj 2016, 20:11:43 av rbrakhya »

Utloggad ZigZag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FTX i gammalt hus, rördragning och komponenter
« Svar #1 skrivet: 21 augusti 2016, 11:56:13 »
Vet inte om detta är fortsatt aktuellt men saker jag funderar över är:
- Borde du inte ha tilluft i matsal/vardagsrum och att "skämd luft tas ut i kök/hall? Tänker annars att du har risk för att matos transporteras runt på övervåningen.
- Nedervåningen så tänker jag att borde kanske sättas utsug i pannrum.
- Har du funderat på ljuddämpare mellan sovrummen i källarplan så ni inte får överhörning?
Villa i norra Stockholm, BYÅ -77, 1-plans med källare mer av souterängtyp (2x122 kvm), tegelfasad, gjuten oisolerade platta på mark, mur- samt bjälklag av siporex, 2-glasfönster (ca 30 kvm), självdrag med paxfläkt, direktel med totalt installerad effekt om ca 15000w, med en FH35a, totalförbrukning el e inst på ca 24600kWh/år. Ett extra förråd som värms med el och ett kallförråd. (Ej med i förbrukningen nu)

r2onny

  • Gäst
r2onny
SV: FTX i gammalt hus, rördragning och komponenter
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2016, 15:24:49 »
Tack Zigzag, har ändrat ritningen en del, lagt till två tilluftsdon i matsal och vardagsrum. Och utsug i pannrum. Fortsätter i ny tråd.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FTX i gammalt hus, rördragning och komponenter
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2016, 18:21:24 »
Vet inte om detta är fortsatt aktuellt men saker jag funderar över är:
- Borde du inte ha tilluft i matsal/vardagsrum och att "skämd luft tas ut i kök/hall? Tänker annars att du har risk för att matos transporteras runt på övervåningen.

Det enskilt viktigaste för att undvika matos på fel ställe är möjlighet att stänga till köket. En väl fungerande spiskåpa är naturligtvis viktig men en öppen dörr till övriga huset gör det i princip omöjligt att hindra matos att nå övriga huset. Allt matos som inte omedelbart sugs ut via spiskåpan kommer att genom termiska drivkrafter pysa ut via dörröppningen till övriga huset. Enda sättet att hindra detta är att stänga dörren så att det uppstår en luftströmning in till köket.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!