Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: nibe 1230+pool  (läst 24171 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 24:an

  • StrÃ¥trövare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
nibe 1230+pool
« skrivet: 13 april 2007, 21:15:26 »
Hej hallå vet inte om detta är rätt forum för min fråga. Men jag har en Nibe pump som jag håller på att koppla in en poolstyrning på
(pool 11) ritningar o dyl är jättebra MEN var F_N skall man koppla in givarna.Det stÃ¥r ju icke nÃ¥nstans pÃ¥ kopplingskemat.Är det nÃ¥gon vänlig skäl här som kan tala om det för mej.F_n snart är det ju sommar Ã¥ en kall pool är ju det sista man vill ha.....Eller sura miner frÃ¥n barn som ej  kan bada.. ^-^ ^-^ ::) ;D(fast dom badar ju även om tempen är +-0)



M.V.H Vi alla på 24án
Nibe 1230-10 170m borra. konventerade från olja till ved. Från ved till flis.Från flis till pellets.Slutligen
till vp.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: nibe 1230+pool
« Svar #1 skrivet: 13 april 2007, 21:35:12 »
Vad jag kan få ut av manualerna så behöver du bara en poolgivare som sätts på ledningen från pool till värmeväxlaren. Givaren ansluts sen till plint X1 position 12 och 13.

Den andra givaren ska troligen ersätta befintlig framledningsgivare och ska placeras på framledningen efter växelventil till pool och ska kopplas in på plint X4 position 1 och 2. Se sid 18 i manualen för 1230.

Rätta mig någon om jag är ute och cyklar.  :-\
« Senast ändrad: 13 april 2007, 21:36:55 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: nibe 1230+pool
« Svar #2 skrivet: 16 april 2007, 17:30:17 »
Vad jag kan få ut av manualerna så behöver du bara en poolgivare som sätts på ledningen från pool till värmeväxlaren. Givaren ansluts sen till plint X1 position 12 och 13.

Den andra givaren ska troligen ersätta befintlig framledningsgivare och ska placeras på framledningen efter växelventil till pool och ska kopplas in på plint X4 position 1 och 2. Se sid 18 i manualen för 1230.

Rätta mig nÃ¥gon om jag är ute och cyklar.  :-\

Carl du har alldeles rätt.... MEN det behövs även en yttre cirkpump samt bypass..
Se även till att klippa av de två kablarna som sitter längst nertill höger på EBV kortets kantkontakt när den yttre framledningsgivaren kopplas in... Annars får man två givare parallellt och det ger galen visning av framledning..

Den yttre cirkpumpen med bypass ser till att gradminuterna räknas under tiden värmepumpen gör poolvärme om ni undrar..

Se även till att en strypventil sätts på ledningen till poolväxlaren å stryp in detta flöde så att ett delta på 10-15 grader erhålls.. :,v(

Lycka till..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad mikkola

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 270
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nibe 1230+pool
« Svar #3 skrivet: 18 april 2007, 15:11:07 »
Den yttre cirkpumpen med bypass ser till att gradminuterna räknas under tiden värmepumpen gör poolvärme om ni undrar..

Om man bara ska värma poolen sommartid då ingen värme till huset är igång, behövs verkligen denna bypass då?

Om den behövs, ska det då vara samma dimension på cirkpumpen som det är inne i VP?

/Peter

Utloggad 24:an

  • StrÃ¥trövare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nibe 1230+pool
« Svar #4 skrivet: 29 april 2007, 08:15:47 »
OK. Begrep inte att man också skulle kolla i 1230ans manual.Stirrade mej blind på pool11 manualen.men hur som helst
Så funkar det nu.(det var ju inte så svårt när man väl läser ALLA manualer).Tack för era svar.

M.V.H Vi på 24àn
Nibe 1230-10 170m borra. konventerade från olja till ved. Från ved till flis.Från flis till pellets.Slutligen
till vp.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: nibe 1230+pool
« Svar #5 skrivet: 29 april 2007, 08:51:01 »
Vi har 15 cm is kvar i vÃ¥r pool än, men nu tinar det fort, pÃ¥ en vecka kanske man kan börja värma!  Thumbsup
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mikkola

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 270
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nibe 1230+pool
« Svar #6 skrivet: 29 april 2007, 11:25:26 »
Den yttre cirkpumpen med bypass ser till att gradminuterna räknas under tiden värmepumpen gör poolvärme om ni undrar..

Om man bara ska värma poolen sommartid då ingen värme till huset är igång, behövs verkligen denna bypass då?

Om den behövs, ska det då vara samma dimension på cirkpumpen som det är inne i VP?

/Peter

Ingen dutti rörkrökare som har svar på detta?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: nibe 1230+pool
« Svar #7 skrivet: 29 april 2007, 15:25:44 »
Jag kör utan bypass, stänger av till radiatorerna och öppnar istället till pool-vvx, kör den interna cirkpumpen året runt.
Jag har dck en trevägsventil som kör flödet förbi pool-vvx när inget värmebehov finns i poolen, vet egentligen inte om det behövs, men har gjort så i alla fall.
« Senast ändrad: 29 april 2007, 15:27:31 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 24:an

  • StrÃ¥trövare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nibe 1230+pool
« Svar #8 skrivet: 29 april 2007, 21:20:24 »
Dutti Å Dutti....Men!!!!! det står faktiskt att man ska hava en cp innan poolgivaren.Om det behvövs eller ej, vet jag inte. men jag har i allafall satt dit en för säkeretenskull.F-n vet va som händer annars.Digital sa att det var den som räknade ner gradminutrarna.
Så jag följer kärringen mot strömmen . killen vet ju säkert vad han pratar om.
Nibe 1230-10 170m borra. konventerade från olja till ved. Från ved till flis.Från flis till pellets.Slutligen
till vp.

Utloggad 24:an

  • StrÃ¥trövare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nibe 1230+pool
« Svar #9 skrivet: 29 april 2007, 21:30:35 »
15cm Is??????? E det permafrost eller?????.Här nere i skåne tror jag inte att vi hade 5cm is ens i en hel vecka...
Nibe 1230-10 170m borra. konventerade från olja till ved. Från ved till flis.Från flis till pellets.Slutligen
till vp.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: nibe 1230+pool
« Svar #10 skrivet: 29 april 2007, 22:21:58 »
Dutti Å Dutti....Men!!!!! det står faktiskt att man ska hava en cp innan poolgivaren.Om det behvövs eller ej, vet jag inte. men jag har i allafall satt dit en för säkeretenskull.F-n vet va som händer annars.Digital sa att det var den som räknade ner gradminutrarna.
Så jag följer kärringen mot strömmen . killen vet ju säkert vad han pratar om.

Till skillnad från 1115/1215 som man egentligen lurar när man kör mot pool så har 11/1230 en riktig poolstyr..
Det programmet räknar gradminuter även när den värmer poolen och för att detta ska funka MÅSTE en yttre cirkpump finnas samt en bypass detta för att cirkulation skall finnas. Detta förutsätter även flytt av den inre framledningsgivaren som då sätts på värmesystemet som det ständigt är cirkulation i..

Skulle det då behövas värma hus görs det före poolen så man inte fryser ihjäl medans poolen blir varm..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad mikkola

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 270
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nibe 1230+pool
« Svar #11 skrivet: 30 april 2007, 18:49:17 »
Skulle det då behövas värma hus görs det före poolen så man inte fryser ihjäl medans poolen blir varm..

Som jag har det idag så stänger jag ju av husvärmen helt i början på maj oftast. Blir det då så kallt att jag måste ha värmen på så vill jag ändå inte värma någon pool. Brukar slå på värmen i september och då vill jag heller inte värma någon pool.

Behövs bypassen ändÃ¥? Funderar pÃ¥ en Nibe 1250 med poolstyr och ska göra installationen själv, därav dessa frÃ¥gor (FÃ¥ se nu hur det gÃ¥r  :) ) Jobbigaste biten blir nog hÃ¥let i berget med Hiltin  :D

Utloggad 24:an

  • StrÃ¥trövare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nibe 1230+pool
« Svar #12 skrivet: 01 maj 2007, 07:25:43 »
Är inte vp`n installerad ännu, så ser jag ingen anledning att inte göra som det står i manualen.
Bypassen skall ju vara där,Det kostar så lite med extra rör. + Att det blir rätt från början.Sen kan man ju alltid sova lite bättre om natten när man vet att allt är OK.

(Ps Jag hade nog försökt att trimma hiltin lite,men bara lite ;D 


M.V.H Vi på 24àn
Nibe 1230-10 170m borra. konventerade från olja till ved. Från ved till flis.Från flis till pellets.Slutligen
till vp.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: nibe 1230+pool
« Svar #13 skrivet: 01 maj 2007, 10:04:41 »
Skulle det då behövas värma hus görs det före poolen så man inte fryser ihjäl medans poolen blir varm..

Som jag har det idag så stänger jag ju av husvärmen helt i början på maj oftast. Blir det då så kallt att jag måste ha värmen på så vill jag ändå inte värma någon pool. Brukar slå på värmen i september och då vill jag heller inte värma någon pool.

Behövs bypassen ändÃ¥? Funderar pÃ¥ en Nibe 1250 med poolstyr och ska göra installationen själv, därav dessa frÃ¥gor (FÃ¥ se nu hur det gÃ¥r  :) ) Jobbigaste biten blir nog hÃ¥let i berget med Hiltin  :D

En bypass tycker jag att du kan göra, men den externa cirkpumpen som de ritat in tycker jag att du skall skippa om du (som jag) inte tänkt värma huset och poolen samtidigt, en extra extern cirkpump kommer att kosta klöver i drift i all evinnerlig tid, det blir hundringar/år och helt onödigt.

Skulle du få problem med att framledningsgivaren tiggar "husvärme" så är det bara att ställa ned förskjutningen under sommarhalvåret.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mikkola

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 270
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nibe 1230+pool
« Svar #14 skrivet: 01 maj 2007, 14:06:02 »
Ok, skippar nog CP men sätter in unionskopplingar för säkerhets skull.

När ni säger bypass, menar ni då den delen med backventilen enbart? Gör den någon nytta utan CP?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!